וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח ביניים על ההתרסקות בקורס הטיס: נגרמה עקב חוסר שליטה במטוס

31.12.2020 / 18:36

לפי ממצאי התחקיר שהוצגו למפקד חיל האוויר, התאונה נגרמה בשל אובדן שליטה שהתפתח במהלך התרגול. עם זאת, צוות התחקיר אינו יכול להצביע בשלב זה על מה גרם למטוס להיכנס לתמרון שבו איבד הטייס את השליטה

בווידאו: ריאיון עם מפקד בית הספר לטיסה של חיל האוויר/צילום: רויטרס

התאונה שבה התרסק מטוס ה"סנונית" בקורס הטיס בחודש שעבר נגרמה ככל הנראה בשל אובדן שליטה על המטוס, שהתפתח במהלך התרגול - כך עולה מדוח הביניים על התאונה שהוצג אתמול למפקד חיל האוויר אלוף עמיקם נורקין, והותר הערב (חמישי) לפרסום. בתאונה, שהתרחשה ב-24 בנובמבר, נהרגו מדריך הטיסה רב-סרן (מיל') איתי זיידן ופרח הטיס רב-טוראי ליהוא בן-בסה.

עוד עולה מהדוח כי עברו ככל הנראה בין 10 ל-20 שניות ממגע המכ"ם האחרון של המטוס, ועד פגיעתו בקרקע. מניתוח הממצאים באתר התאונה ושברי המטוס, עולה כי המטוס פגע בקרקע ולא בוצע ניסיון לנטישת המטוס, ושהצוות נהרג כתוצאה מהפגיעה בקרקע. עם זאת, צוות המומחים שביצע את התחקיר אינו יכול להצביע בשלב זה על מה שגרם למטוס להיכנס לתמרון בלתי נשלט.

כמו כן, החברה המייצרת את המטוס הגיעה לארץ לסייע בבדיקות הטכניות. בנוסף, המנוע ומדחף של המטוס נשלחו לבדיקות מקיפות בארצות הברית ועברו תהליך חקירה יסודי. כעת צוות התחקיר ממשיך לבדוק שני כיוונים עיקריים: התפעול של הטייסים שהוציא את המטוס מחוץ למעטפת הטיסה, ותקלה טכנית במנוע או בהגאים במהלך תפעול הטיסה, שתרמה ליציאת המטוס ממעטפת הטיסה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התאונה נגרמה מאובדן שליטה. זירת התרסקות המטוס סמוך למשמר הנגב, בחודש שעבר/מערכת וואלה!, צילום מסך

צוות התחקיר הציג למפקד חיל האוויר המלצות נוספות, ביניהן: הסתכלות רחבה על כלל תרגילי טייסת מיון בגובה נמוך, הגבלות גובה בתרגילי מיון במטוסי ה"סנונית", ביצוע טיסות להכשרה מעמיקה יותר על מעטפת מטוס ה"סנונית", כדי לשפר את יכולת התמודדות הטייסים במצבי טיסה מורכבים, הקמת מרכז הדרכה ל"סנונית", והשלמת התקנת מערכת תחקור חדשה.

מפקד חיל האוויר נורקין הודה לצוות התחקיר, ואמר כי "על אף מורכבות והקושי בחקירה בעקבות מחיית המטוס אנחנו נמשיך לחקור במקצועיות ונהפוך כל אבן על מנת שנדע להגיד מה קרה ואיך קרה". המשפחות השכולות עודכנו בממצאי דוח הביניים.

משה בן- בסה, אביו של רב"ט ליהוא בן-בסה, חניך קורס טיס, הלוויתו בבית העלמין הצבאי, ראשון לציון, 25 בנובמבר 2020. אבשלום ששוני, פלאש 90
אביו של ליהוא בן-בסה, עם חניכים מקורס הטיס במהלך הלוויתו/פלאש 90, אבשלום ששוני

צוות המומחים בראשות אלוף-משנה א' ממשיך לחקור את נסיבות התאונה, והמליץ למפקד חיל האוויר על החזרת סד"כ מטוסי ה"סנונית" לטיסות, לאחר בדיקות טכניות מקיפות ומיוחדות שיבוצעו לכלל הרכיבים שלא ניתן לשלול האם תרמו לתאונה.

מתוך ממצאי דוח הביניים הראשון עלה כי מדריך הטיסה היה טייס קרב מבצעי במילואים בטייסת 201 וצבר למעלה מ-3,000 שעות טיסה על מטוסי קרב. בעבר פיקד על טייסת מיון, בתקופה זו ביצע כ-470 שעות טיסה על מטוס ה"סנונית".

לאחר פרישתו משירות קבע, שירת כמדריך טיסה בטייסת מיון ומונה לפקד עליה כממלא מקום מפקד הטייסת. החניך היה בשלב "המכין" בקורס הטיס, כארבעה חודשים מתחילתו, בשלב הטיסות הממיינות, וזו הייתה טיסתו התשיעית על מטוס ה"סנונית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully