וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות שהתחייבו להסירן, בשירות התעסוקה מפרסמים מודעות המפלות בעלי מוגבלות

לפני כחצי שנה, הבטיחו בארגון לפעול להסרת המודעות המפלות בתגובה לפנייה בנושא. אך לצד מודעות דרושים לתפקידים כמו קופאית או אחות, ניתן למצוא באתר את הדרישה "ללא מגבלה פיזית או רפואית" בעשרות מודעות מדי חודש. שירות התעסוקה: "לא בכל פעם זו דרישה לא חוקית"

בווידאו: דוח המבקר על טיפול הממשלה במובטלים בזמן הקורונה/משרד מבקר המדינה

באתר שירות התעסוקה מתפרסמות מודעות דרושים המפלות אנשים עם מוגבלויות, וזאת על אף שלפני כחמישה חודשים הודיעו בשירות כי יסירו אותן ויגבשו נוהל להסדרת הנושא.

מעסיקים שונים מפרסמים מודעות דרושים באתר השירות ובין היתר מציינים דרישות לתפקיד כגון ניסיון קודם, חריצות ואחריות. אך בבדיקה שערכה הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלויות באוניברסיטה העברית, נמצא כי מדי חודש עולות גם עשרות מודעות עם תנאי סף גורף של היעדר מגבלה מכל סוג.

כך למשל, נכתב "ללא מגבלות רפואיות", "ללא מגבלה פיזית" ו"ללא מגבלה", לצד מודעות דרושים לקופאים, עובדי אריזה, אחיות ועוד, ללא קשר לדרישות התפקיד.

מודעות  דורשים באתר שירות התעסוקה המפלות אנשים עם מוגבלויות. -, אתר רשמי
מודעות באתר שירות התעסוקה/אתר רשמי, -

עו"ד רון דרך מהקליניקה כתב מכתב למנכ"ל שירות התעסוקה רמי גראור, בו טען כי "לשון דרישות אלה מפלה כשם שהיא מקוממת, משקפת ומנציחה דעות קדומות, מהווה חסם משמעותי בפני אנשים עם מוגבלות המעוניינים להשתלב בשוק התעסוקה, סותרת את תכליות שירות התעסוקה ומהווה הפרה של הדין".

עוד נטען במכתב כי על שירות התעסוקה היה לגבש נוהל לקידום ושילוב אנשים עם מוגבלויות בתעסוקה. "נראה שהסדרתו של נוהל זה הייתה עשויה למנוע את פרסומן של המודעות הנידונות באתר ואת אפלייתם השיטתית והמתמשכת של אנשים עם מוגבלויות המבקשים להשתלב בשוק התעסוקה".

במענה לפנייה, כתב יועמ"ש שירות התעסוקה דוד משען ב-23 ביולי כי "השירות יפעל להכנת נוהל מיוחד לנושא ויפעל ביתר שאת על מנת להטמיע אותו בקרב העובדים. כמו כן, השרות יפעל לאלתר להסרת המודעות שיש בהן אפליה".

ירידה מתמשכת בהעסקת בעלי מוגבלות

עם זאת, גם כיום מפורסמות מודעות עם דרישות מסוג זה, וזאת בעת שחלה ירידה בשיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות עוד לפני התפרצות נגיף הקורונה. בשנת 2019, שיעור התעסוקה של אנשים עם מוגבלות היה 53% לעומת 60% בשנת 2018. מאז התפרצות הנגיף, אנשים עם מוגבלות נפגעו משמעותית.

על פי סקר שערכה נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות לפני כחצי שנה, 65% מהמשיבים דיווחו כי פוטרו או הוצאו לחופשה ללא תשלום, או שהופסקה פעילותם העסקית כעצמאים. בנוסף, לפי הנציבות, חלה עלייה של 32% בפניות לנציבות בנושא תעסוקה, לעומת השנה שעברה.

מודעות  דורשים באתר שירות התעסוקה המפלות אנשים עם מוגבלויות. -, אתר רשמי
"לשון הדרישות מהווה הפרה של הדין". אחת המודעות המפלות בעלי מוגבלות/אתר רשמי, -

עו"ד דרך, מנחה הקליניקה לזכויות אנשים עם מוגבלות, הסביר כי "מודעות מסוג זה מרתיעות ומדירות אנשים עם מוגבלות וכן אנשים במצבים רפואיים שונים, שאינם בגדר מוגבלות, שבין מצבם לבין דרישות התפקיד או היכולת לבצעו, אין כלום".

"למרות פנייתה של הקליניקה לשירות התעסוקה מחודש יולי והתחייבותו למנוע הישנות המקרה והטמעת נוהל למניעת עלייתן של מודעות מפלות, לא זיהינו שינוי מהותי בתדירות פרסום המודעות המפלות", האשים. "מצב זה חמור, בייחוד בזמן משבר הקורונה, שלצערנו מביא לפליטתם ואי קליטתם של אנשים רבים עם מוגבלות, ביחס לכלל האוכלוסייה, ובהתחשב בכך ששירות התעסוקה הוא רשות ציבורית שאמורה לקדם את שילובם של אנשים עם מוגבלות בשוק העבודה".

משירות התעסוקה נמסר בתגובה כי "לשירות התעסוקה חשוב מאוד למנוע אפליה של אנשים עם מוגבלות כמחויב בחוק ואף מעבר לכך. לאור זאת נעשה תהליך עמוק של רענון הכללים על מנת שכל מודעת דרושים תמנע אפליה כלשהי. תחילה, נוקו כל המשרות בעלות אופי מפלה אולם עד שלא תהיה מערכת אוטומטית שחוסמת ניסוחים כאלה - נצטרך להמשיך ולסנן כל הזמן את המשרות שמועלות באתר באופן ידני. יצוין כי לא בכל פעם שהמעסיק דורש בתנאי המשרה 'ללא מוגבלות פיזית' זו דרישה לא חוקית, כיוון שכמובן יש משרות שבאופיין הן פיזיות ודורשות יכולות פיזיות, ולכן צריך לבחון כל משרה אל מול האופי שלה והלגיטימיות של דרישותיה ולכן התהליך מורכב ורפטטיבי. הנושא חשוב לנו מאוד ואנו נמשיך לעשות כל מאמץ למנוע אפליה על רקע דת, גיל, מין וגם מוגבלות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully