וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סין כלאה 10 פעילים מהונג קונג שניסו לברוח בסירה לטייוואן

עודכן לאחרונה: 30.12.2020 / 23:15

העשרה נשלחו לשבעה חודשים עד שלוש שנות מאסר על חציית גבול לא חוקית, ושניים אחרים הושבו להונג קונג מאחר שהם קטינים. עורכי דינם לא קיבלו גישה אליהם: "היו מנותקים מהעולם". במערב הפצירו בסין לשחררם, אך כליאתם היא סימן נוסף למחצית האוטונומיה של הונג קונג

בווידאו: סין כלאה 10 פעילים מהונג קונג שניסו לברוח בסירה לטייוואן/צילום: רויטרס

בית משפט בסין גזר הבוקר (רביעי) עונשי מאסר של שבעה חודשים עד שלוש שנים על עשרה מ-12 פעילים מהונג קונג שנעצרו בלב ים בדרכם לטייוואן. השניים הנוספים יוחזרו להונג קונג משום שהם קטינים. על השניים שארגנו את החצייה נגזרו שלוש שנות מאסר ועל האחרים שבעה חודשים, וכל העשרה נקנסו.

הפרשה זכתה לסיקור רב בעולם, והיא נתפסת כמקור נוסף לדאגה מפני שחיקת האוטונומיה של הונג קונג במהלך השנה האחרונה. הקבוצה עמדה לדין בהונג קונג על חלקה בהפגנות נגד הממשלה, והיא הוחזקה במעצר ללא קשר לעולם החיצון בבית סוהר בסין מאז שסירת הבריחה שלהם נתפסה בים ב-23 באוגוסט, ככל הנראה בדרכה לטייוואן.

בית המשפט בעיר שנזן, הגובלת במושבה הבריטית לשעבר, קבע כי השניים שהורשעו בניסיון הבריחה פעלו בהוראת אחרים, מה שמרמז על מעצרים אפשריים נוספים. עורכי הדין, שנשכרו על ידי המשפחות ולא קיבלו גישה לפעילים, ארגוני זכויות אדם וקרובי משפחה מתחו ביקורת על ההליך המשפטי.

"עלינו לזכור שהם היו כלואים בסין כשהם היו מנותקים מהעולם, ממשפחותיהם ומעורכי הדין במשך ארבעה חודשים לפני שהשתתפו במשפט ראווה שבו רק שחקנים שאושרו על ידי המפלגה הורשו להיכנס", אמרה ביאטריס לי, אחותו של אנדי לי, אחד הפעילים.

פעילים עצורים בסין אחרי ניסיון מעבר גבול בלתי חוקי, הונג קונג, 30 בדצמבר 2020. רויטרס
אחד הפעילים העצורים מוחזר לגבול הונג קונג, היום/רויטרס

ארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל הביע דאגה לפעילים שירצו את עונשם במערכת בתי הסוהר בסין היבשת.

"קבוצה זו של הונג קונגים צעירים נמצאת בסכנה לעינויים ומעשי אלימות אחרים בכלא הסיני", מסרה בהצהרה מנהלת אזור אסיה והאוקיינוס השקט בארגון, ימיני משרא.

בית המשפט אמר כי כל העשרה הודו בפשעיהם. הנאשמים התייצבו כולם לפסקי הדין ונלקחו מהאולם לאחר מכן. עורכי הדין שמונו להם על ידי הממשלה לא הגיבו לפניות בנושא. דובר לשכת הביטחון הציבורי בשנזן אמר כי גזר הדין ייקח בחשבון את זמן מעצרם של העשרה. שני הקטינים - בני 17 ו-18 - הועברו להונג קונג ויופיעו לדיון בבית משפט אחרי שיסיימו את תקופת הבידוד בשל מגיפת הקורונה.

"משטרת הונג קונג רוצה לחזור על החומרה שבבריחה מדין - החברה לא תסבול פושעים שעומדים לדין אבל מנסים להימלט", אמרה צ'נג לאי-קי, ממלא מקום המפקח הראשי של לשכת הפשיעה המסחרית. היא הוסיפה כי עשרת הפעילים עלולים לעמוד בפני אישומים נוספים כשישובו להונג קונג.

שוטר מצלם מפגינים התולים שלטים הקוראים לשחרור פעילים הכלואים בסין מחוץ ללשכת התיאום בהונג קונג, 28 בדצמבר 2020. רויטרס
בסין עוקבים מקרוב. שוטר מצלם מפגינים בהונג קונג שקוראים לשחרור המפגינים/רויטרס

מחוץ לבית המשפט שרר שקט, עם נוכחות מועטה של כלי תקשורת. נציגים דיפלומטים מארצות הברית, בריטניה, קנדה ואוסטרליה לא הורשו להיכנס לדיון בטענה שהאולם מלא.

האבטחה הייתה הדוקה, והשוטרים בדקו את תעודות אנשי התקשורת, שאלו עיתונאים אם הם קבעו ראיונות ודחקו בהם שלא להתעכב במקום בשל מגיפת הקורונה.

טייוואן, שהתפצלה מסין ומצויה תחת שלטון דמוקרטי, הפכה ליעד פופולרי בקרב הפעילים הפרו-דמוקרטים בהונג קונג מאז שבייג'ינג העבירה את חוק הביטחון הלאומי ביוני.

מתנגדי החוק אמרו כי הוא למעשה שולל את החירויות שהובטחו לעיר החופשית ביותר בסין במסגרת ההבנות עם בריטניה ב-1997. אז הבטיחה בייג'ינג כי הונג תיהנה מאוטונומיה לפי שיטת "שתי מערכות, מדינה אחת" למשך 50 שנה. ממשלת הונג קונג הפרו-סינית וממשלת סין דוחות את הטענות כי החוק פוגע באוטונומיה של העיר.

ארצות הברית והאיחוד האירופי קראו לשחרור 12 הפעילים ולאפשר להם לשוב להונג קונג.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully