וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שר הדתות אישר מינויים של חשודים בפלילים לפני פיזור הכנסת: "הליך חטוף"

28.12.2020 / 18:38

השר אביטן חתם על עשרות מינויים למועצות הדתיות ברחבי הארץ, שעות ספורות בטרם היציאה לבחירות. המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ הנחה לבטלם, בטענה כי בהליך המינוי "נפלו פגמים משמעותיים" וכי נגד חלק מהמועמדים "מתנהלים הליכים פליליים"

בווידאו: לוין מודיע על פיזור הכנסת ה-23/צילום: ערוץ הכנסת

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו"ד ארז קמיניץ, הורה אתמול (ראשון) על ביטול עשרות מינויים שאישר השר לשירותי דת, יעקב אביטן, במועצות הדתיות ברחבי הארץ. זאת, בטענה כי אושרו ב"הליך מזורז וחטוף", וכן כי חלק מהמועמדים הורשעו ב"עבירות פליליות חמורות ונגד חלקם מתנהלים בימים אלה הליכים פליליים". בנוסף, טען קמיניץ כי מתוך כלל המינויים שאישר השר, רק אישה אחת מונתה לתפקיד, באופן שמעלה היעדר ייצוג הולם לנשים.

שעות בודדות לפני פיזור הכנסת ויציאה לבחירות, אביטן, נציג ש"ס בממשלה, חתם על עשרות מינויים של ממונים והרכבים למועצות דתיות רבות ברחבי הארץ. בין היתר, מדובר על מינויים באשדוד, בני ברק, בנימינה, שדרות, אופקים, רמת השרון וקריית שמונה. קמיניץ קבע כי בהחלטת אביטן ובהליך המינוי "נפלו פגמים משמעותיים" וכי המינויים "נעשו מבלי שנעשתה עבודה מקצועית", ודינם להתבטל.

בין הטענות שמעלה המשנה ליועמ"ש נגד המהלך של אביטן בולטת טענה אחת לפיה לא נבדקה כשירותם והתאמתם של המועמדים לראשות המועצה הדתית או של הממונים הזמניים. בנוסף, קמיניץ מציין כי מבין 16 ממונים שאישר השר, נמצאה רק אישה אחת, ועל השר "היה לדאוג שימונו לפחות שמונה נשים כממונות", באופן שלא ייצור היעדר ייצוג הולם לנשים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"נעשו מבלי שנעשתה עבודה מקצועית". השר אביטן/מערכת וואלה!, צילום מסך

טענה נוספת נגד המינויים של השר היא על אי בדיקת רישום פלילי, כמתחייב בתקנות. היועצת המשפטית של המשרד לשירותי דת נדרשת לבדוק את הרישום הפלילי של המועמדים לשמש כחברי המועצה הדתית או של הממונים, לפני המינוי שלהם, כדי לוודא שהרישום לא מונע מהם לשמש בתפקיד במניעה מהותית.

למרות זאת, בחלק מהמקרים, המינוי נעשה על ידי השר ללא אישור, ובחלק אחר של המקרים שבהם הועברו המינויים ליעוץ המשפטי, נמצא כי "חלקם הורשעו בעבירות פליליות חמורות ונגד חלקם מתנהלים בימים אלה הליכים פליליים, כך שהמניעה ממשית". קמיניץ אף מציין כי ההחלטה לאשר את המינויים היא "החלטה חפוזה ערב תקופת בחירות" והשר התבקש לקיים את כל ההליך מחדש בתיאום עם הלשכה המשפטית במשרדו.

מארגון "עתים", המספק סיוע והכוונה לנתקלים בקשיים עם שירותי הדת, ומתנועת "נאמני תורה ועבודה", נמסר בתגובה כי "מכתב המשנה ליועמ"ש מלמד רבות, לצערנו, על המצב העגום של שירותי הדת בישראל. על אף שפנינו לשר מספר פעמים בכדי לעודד ולסייע בהקמת מועצות דתיות ראויות, בהן בין היתר משולבות נשים בשיעור שהולם את חלקן באוכלוסיה - בחר הרב אביטן לקיים מחטף והעדיף לבחור מועמדים שביניהם כמה בעלי רקע פלילי חמור ולמנותם בהליך שחורג מהנהלים והחוקים".

עוד בוואלה!

אחרי שקרצו לסער: נתניהו ביקש מראשי המפלגות החרדיות לפרסם הודעת תמיכה בו

לכתבה המלאה
בית הדין הרבני הגדול לערעורים, הרבנות הראשית לישראל. ירושלים אפריל 2016. רוני כנפו
"החלטה חפוזה ערב תקופת בחירות". בניין הרבנות הראשית לישראל בירושלים/רוני כנפו

עוד מסרו הארגונים כי "אי אפשר שלא לתמוה מדוע בחר השר בממונים אלו על פני אלו שלא דבק בהם רבב, ומדוע מינה השר רק אישה אחת, על אף שברשותו רשימה של 20 נשים ראויות העומדות בתנאי הסף לתפקיד, שגיבשנו והגשנו לשר יחד עם ארגונים נוספים החברים בפורום למען נשים במועצות הדתיות ובאמצעות ח"כ תהלה פרידמן. אנו תקווה כי ביטול המינויים יהיה נקודת מפנה בכל הנוגע ליחס של המשרד לשירותי דת למועצות הדתיות ולראויים לכהן בתפקיד חשוב ורגיש זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully