וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מערכת הניהול של בתי הדין הרבניים קרסה, והדיינים מזהירים: "יביא למקרי עגינות"

15.10.2020 / 9:43

התקלה במערכת הממוחשבת לניהול התיקים צפויה להימשך יותר מחודשיים. בתקופה זו יידחו הדיונים ובקשות דחופות לא יטופלו, בין היתר אלו הנוגעות לסרבני גט. הבכירים מתארים חוסר אונים ומתריעים מפני "פגיעה אנושה בציבור". הנהלת בתי הדין: הקריסה נוצרה בשל מגבלה תקציבית

הבעל המעגן שקבורת אמו עוכבה: "מעולם לא הסמכתי לתת גט, חבורה של שקרנים"/עריכה: רענן פוגל

מערכת שיר"ה, המאפשרת ניהול כולל ומקיף של בתי הדין הרבניים, קרסה - כך נודע אתמול (רביעי) לוואלה! NEWS. מדובר במערכת שבאמצעותה נעשה ניהול אלקטרוני של תיקים בבתי הדין, הכולל דיונים, בקשות, הפקת החלטות, העברת צווי עיכוב יציאה מהארץ או מעצר לסרבני גט המנסים לברוח מישראל.

בימים האחרונים הדיינים ברחבי הארץ מתלוננים על "קשיים אדירים" בניהול בית הדין בראשותם, ומזהירים כי התקלה עשויה להימשך חודשים ולגרום "למקרי עגינות". המערכת הממוחשבת, שנחשבת לכלי שימושי בבתי הדין, מתוארת בפי גורמים בבתי הדין כ"קריטית" לניהול שוטף של התיקים המתנהלים.

גורם בכיר בבית הדין הרבני אמר לוואלה! NEWS כי "כשהמערכת קורסת, כמו שקרה בשבועיים האחרונים, זה כמו לנעול את דלתות בתי הדין: לא לקיים דיונים, לא לזמן דיונים חדשים, לא לתת החלטות וגם לא לעיין בבקשות נכנסות, כולל בקשות דחופות שעשויות להשפיע על הליכים כמו בעל שמתכנן לעזוב את הארץ מבלי לתת גט ואי אפשר לעכב את יציאתו".

בית הדין הרבני בתל אביב. 27 בנובמבר 2013. יונתן זינדל, פלאש 90, פלאש 90
"זה כמו לנעול את הדלתות". בית דין רבני בתל אביב/פלאש 90, יונתן זינדל, פלאש 90

תכתובות פנימיות מתוך בתי הדין הרבניים שהגיעו לידי וואלה! NEWS, מתארות במדויק את התקלה שנגרמה ואת השלכותיה. כך למשל, עדי יהודה, מזכיר בית הדין הרבני האזורי בטבריה ובצפת, כתב בימים האחרונים כי מדובר ב"נפילת שרתים, קושי בהתחברות למערכת וחוסר עבודה". הוא ציין כי התקלה גורמת ל"פגיעה אנושה בציבור הלקוחות".

יהודה העלה את האפשרות "לסגור את בתי הדין עד למציאת פתרון מהיר לבעיה", ותהה: "איך נוכל לעמוד מול אמא שמבקשת עזרה מבתי הדין ולהגיד לה שאין מערכת? בתי הדין נמצאים במצב של חוסר אונים".

הפגנה למען זכויות נשים מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים. 19 במרץ 2008. מרים אלסטר, פלאש 90, פלאש 90
"נשים יישארו עגונות". הפגנה מחוץ לבית הדין הרבני בירושלים/פלאש 90, מרים אלסטר, פלאש 90

במסמך פנימי נוסף שעליו חתומים נציגות הדיינים בבתי הדין, ובראשם הרב מאיר כהנא, נכתב כי "הצפי לפתרונן" של הבעיות במערכת "עומד על יותר מחודשיים". במכתב הם מציעים "לדחות חלק מן הדיונים הקבועים ביומן לחודשיים הקרובים, כך שניתן יהיה לקיים דיון יעיל בדיונים שיישארו ביומן, גם במקרה שתיפול מערכת המחשוב במהלך יום העבודה". הדיינים, בשם הנציגות, מביעים "צער על העובדה שמערכת המחשוב הגיעה לרמת תפקוד כה נמוכה".

במייל אחר, שנשלח לשר הדתות הרב יעקב אביטן, מתריע גורם בכיר בנציגות הדיינים בבתי הדין מפני עיכוב מסוכן בתיקים שנמצאים בשיאו של ההליך, כך שנשים יישארו עגונות.

בהודעה הוא כותב כי הוא חושש מכך ש"לא ירחק היום שבו תתעכב חתימת דיין על בקשה דחופה כגון עיכוב יציאה מן הארץ, או כגון צווי עיקול נכסים, ובנוסף לנזק הגדול שייגרם לצד שהגיש את הבקשה, בין אם מדובר באישה שנותרה עגונה, ובין אם מדובר בהברחת רכוש בהיקף גדול - תהיה מדינת ישראל חשופה לתביעה בגין הפגיעה שנגרמה לגורם שהגיש את הבקשה".

בהנהלת בתי הדין הרבניים אישרו את הפרטים ומסרו כי שורש הבעיה הוא ההגבלות התקציביות. "בהיעדר תקציב מדינה מאושר לשנת 2020, הטילו אנשי החשב הכללי על משרדי הממשלה ויחידות הסמך, ובכללם בתי הדין הרבניים, הגבלות תקציביות חמורות", מסרו בהנהלת בתי הדין. "ההגבלות מנעו למעשה הוצאות כספיות בגין הזמנות שונות, בכלל זה הזמנות תחזוקה ושדרוג של שרתי המחשוב".

לדברי ההנהלה, "הדבר גרם לעומס על השרתים הקיימים בבתי הדין. בעקבות מאמציהם של מנהל בתי הדין הרבניים, הדיין הרב דוד מלכא, והשר לשירותי דת הרב יעקב אביטן, אושר תקצוב לטיפול בשרתי המחשוב של בתי הדין הרבניים. עבודת התחזוקה והשדרוג אמורה להתבצע בהקדם האפשרי, לטובת מתן שירות לציבור המתדיינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully