וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סעודיה: כשש שנות מאסר לפעילת זכויות נשים שהורשעה בטרור

עודכן לאחרונה: 28.12.2020 / 20:37

הלחץ הבינלאומי לשחרור לוג'יין אל-הדלול לא צלח, אך חלק מהעונש הוא על תנאי וחלקו היא כבר ריצתה, כך שהיא תוכל להשתחרר כבר במרץ. היא קידמה את הזכות לנהיגת נשים, אך נעצרה עם שורת פעילות נוספות. המשפט יהווה מבחן ראשון ליחסי בן סלמאן וממשל ביידן

בווידאו: שר החוץ הסעודי על מעצר לוג'ין אל הדלול בחשד לפגיעה בביטחון המדינה/מתוך טוויטר

בית משפט לעבירות טרור בערב הסעודית גזר היום (שני) עונש מאסר של חמש שנים ושמונה חודשים על פעילת זכויות הנשים הבולטת לוג'יין אל-הדלול - כך דיווחו כלי תקשורת בממלכה. זאת חרף הביקורת הבינלאומית על מעצרה והלחץ לשחררה.

הדלול, בת 31, כלואה מאז 2018, אז נעצרה לצד 12 פעילים ופעילות לזכויות נשים נוספים. בית המשפט קבע כי שנתיים ועשרה חודשים מעונשה יהיו על תנאי. לפי הדיווחים בממלכה, מאחר שהיא כבר ריצתה חלק מהעונש שלה, היא תוכל לצאת לחופשי תחת מגבלות במרץ 2021. אחותה, לינה, סיפרה שגם נאסר עליה לצאת מהמדינה למשך חמש שנים, וכי היא פרצה בבכי בעת מתן גזר הדין.

"אחותי היא לא טרוריסטית, היא פעילה. לשפוט אותה על הפעילות למען אותן רפורמות שבהן מוחמד בן סלמאן והממלכה הסעודית כך כל מתגאים בהן זו צביעות מוחלטת", מסרה האחות בהצהרה.

גורמים סעודיים אמרו כי הפעילים היו חשודים בפגיעה באינטרסים הסעודיים ובתמיכה בגורמים עוינים בחו"ל. ארגוני זכויות אדם אומרים כי חלק מהפעילות העצורות, בהן הדלול, הוחזקו בבידוד במשך חודשים ועברו עינויים כמו מכות חשמל, מלקות ותקיפות מיניות. גורמים רשמיים בריאד הכחישו זאת.

פעילת זכויות האדם הסעודית, לוג'ין אל־הדלול  6 באוגוסט 2020. -, אתר רשמי
קידמה את ביטול איסור הנהיגה לנשים. לוג'יין אל-הדלול/אתר רשמי, -

הדלול החלה לצבור מודעות ב-2013, כשפצחה בקמפיין פומבי למען זכותן של נשים לנהוג. בשנה שעברה, משפחתה של הדלול סירבה למשוך את טענותיה על עינויים בתמורה לשחרור מוקדם. בית משפט דחה בשבוע שעבר את ההאשמות הללו, וציין מחסור בראיות. בכלי התקשורת הסעודיים דווח כי השופט אמר שהיא הודתה בפשעים ללא כפיה.

מומחים לזכויות אדם של האו"ם אמרו כי האישומים נגד "מזויפים", ולשכת זכויות האדם של האו"ם אמרה כי הרשעתה "מטרידה מאוד" וקראה לשחררה מידית.

הרשעתה תהיה מבחן ראשון ליחסים בין יורש העצר מוחמד בן סלמאן לבין הנשיא הנבחר של ארצות הברית ג'ו ביידן, שתיאר את הממלכה הסעודית כ"מצורעת" על מצב זכויות האדם שבה. יש לה 30 יום לערער על העונש.

הפעילים והפעילות נעצרו לפני ואחרי שהממלכה ביטלה את האיסור על נהיגת נשים כחלק מהרפורמות שהעביר בן סלמאן, לצד דיכוי מבקריו ויריביו. חלקם שוחררו בזמן שמשפטם ממשיך להתנהל נגדם.

רק לפני כשלושה שבועות גזר בית משפט בריאד שש שנות מאסר על הרופא ווליד אל-פיתחי, המחזיק באזרחות אמריקנית, למרות הלחץ האמריקני לשחררו. ארגוני זכויות אדם אמרו כי זאת רדיפה פוליטית.

יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן במהלך פגישה במעונו בריאד 24 בדצמבר 2020. רויטרס
בדרך להתנגשות עם ביידן. יורש העצר הסעודי בן סלמאן/רויטרס

לפי דיפלומטים זרים, העונשים של הפעילים נועדו להעביר מסר פנימי וחיצוני ולפיו ערב הסעודת לא תתפשר בסוגיות של זכויות אדם. כמו כן, אחד הדיפלומטים אמר שריאד תוכל להשתמש בהם בתור קלפי מיקוח במשא ומתן עתידי עם ממשל ביידן.

ביידן הבטיח לנקוט קו נוקשה יותר מול הממלכה, יצואנית הנפט הגדולה בעולם ולקוחה מרכזית של תעשיות הנשק האמריקני, לעומת הנשיא דונלד טראמפ, תומך נלהב של יורש העצר שאף הגן עליו אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י לפני יותר משנתיים.

בין האישומים: שיחות עם דיפלומטים זרים

משפחתה של הדלול פרסמה את כתב האישום נגדה לאחר שהמקרה שלה הועבר לבית המשפט הפלילי המיוחד בריאד, שהוקם במקור כדי להעמיד לדין חשודים בטרור, אך שימש בעשור האחרון להעמדתם לדין של מבקרי השלטון האבסולוטי

האישומים העיקריים נגד הדלול, שעונשם המקסימלי הוא 20 שנות מאסר, כללו ניסיון לשינוי המערכת הפוליטית הסעודית, קריאה לסיום האפוטרופסות הגברית, ניסיון להגיש מועמדות למשרה באו"ם, התקשורת עם ארגוני זכויות בינלאומיים ופעילים סעודים. היא גם הואשמה בקיום שיחות עם דיפלומטים זרים ועם כלי תקשורת בינלאומיים על זכויות נשים בממלכה.

"המקרה נגד לוג'יין, המבוסס אך ורק על פעילותה למען זכויות אדם, הוא לעג לצדק וחושף עד כמה עמוקים הם מוכנים לרדת כדי לעקור מהשורש קולות עצמאיים", אמר אדם קוגל מארגון משמר זכויות האדם.

משרד התקשורת הסעודי לא הגיב בנושא.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully