וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתגר לבן סלמאן: גולים סעודים הקימו מפלגה לקידום רפורמות בממלכה

24.9.2020 / 12:22

מפלגת האסיפה הלאומית קראה לכינון פרלמנט נבחר והפרדת רשויות במונרכיה האבסולטית, שאינה מאפשרת קיום של התארגנויות פוליטיות. ניסינוות דומים בעבר טופלו ביד קשה, והמצב החריף תחת שלטון יורש העצר. "המרחב הפוליטי חסום מכל הכיוונים"

בווידאו: יורש העצר הסעודי הורה על מעצר בכירים במשפחת המלוכה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קבוצת מתנגדי משטר סעודים, שרובם חיים בגלות, הכריזו אתמול (רביעי) על הקמת מפלגה שתקדם רפורמות בממלכה בתגובה לדיכוי שמוביל יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן נגד כל גילוי של התנגדות לשלטונו. הממלכה הסונית, שהיא בעלת ברית קרובה של ארצות הברית, היא מונרכיה אבסולוטית ללא פרלמנט או מפלגות פוליטיות. ניסיונות קודמים להתארגנות פוליטית בממלכה ב-2007 וב-2011 נמחצו וחבריהן נעצרו.

מפלגת האסיפה הלאומית קראה לפרלמנט נבחר ולביטחונות חוקתיות להפרדת הרשות המחוקקת, השופטת והמבצעת. "המרחב הפוליטי חסום מכל הכיוונים", אמרה המפלגה החדשה, שקראה להחלפה בדרכי שלום של "אלימות ודיכוי" המדינה.

משרד התקשורת הסעודי לא הגיב לפניות בנושא. הרשויות הסעודיות דוחות את טענותיהם של ארגוני זכויות אדם על הפרות זכויות אדם ודיכוי אלים.

המלך סלמאן, שעבר ניתוח ביולי, העביר את מירב הסמכויות לבנו ויורשו בן 34, שהפך ליורש העצר בהפיכת חצר ב-2017 וביסס את כוחו מאז. בתחילה הוא זכה לשבחים מבית ובעולם על רפורמות נועזות לפתיחת הממלכה השמרנית ורפורמות בכלכלתה, אך תדמיתו במערב הוכתמה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול לפני שנתיים.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בישיבת ממשלה וירטואלית בריאד, 18 באוגוסט 2020. רויטרס
עדיין פופולרי בקרב צעירים. יורש העצר בן סלמאן/רויטרס

החודש גזר בית משפט סעודי על שמונה נאשמים בין שבע ל-20 שנות מאסר בגין הרצח. בכירים סעודים מכחישים שלנסיך היה חלק בחיסול, אך בשנה שעברה הוא קיבל על עצמו אחריות מסוימת כשאמר ש"זה קרה במשמרת שלי".

הרפורמות שהנהיג לוו במעצרים המוניים של אנשי דת, פעילים ואנשי רוח, ובטיהור סודי של בני מלוכה וגורמים בכירים אחרים שהואשמו בעבירות שחיתות, ודחיקת יריביו לכס המלוכה.

"התזמון חשוב מאוד, אווירת הדיכוי רק מחריפה", אמרה לרויטרס הפרופסורית מדוואי א-רשיד, חברת המפלגה. היא אמרה כי המפלגה תעבוד יחד עם האו"ם וארגוני זכויות אדם, מבלי לעודד להפגנות ברחבי הממלכה.

מומחים אומרים כי על אף שהנסיך מוחמד גרם לזעם בקרב חלק מבני משפחת המלוכה, הוא זוכה לתמיכתם של חברים אחרים ושל שירותי הביטחון. הוא גם פופולרי בקרב הצעירים.

במפלגה חברים גם יחיא עסירי, ראש ארגון זכויות האדם הסעודי ALQST הפועל מבריטניה, עבדאללה אל-עודה, בנו של מטיף אסלאמיסטי הכלוא בסעודיה והפעיל השיעי אחמד אל-משיחס. עבדאללה אל-עודה אמר לרויטרס כי המטרה של המפלגה היא לגבש תנועה לאומית שתעבוד עם כולם, "בתוך משפחת המלוכה ומחוצה לה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully