וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ: "הצלתי את התחת של בן סלמאן אחרי רצח חאשוקג'י"

בשיחות עם בוב וודוורד, מחבר הספר "זעם", אמר הנשיא כי הוא הגן על יורש העצר הסעודי מפני הקונגרס שרצה להענישו. "הוא אומר שהוא לא עשה זאת", אמר טראמפ, למרות מסקנות ה-CIA ושירותי מודיעין אחרים. "הם קנו מוצרים אמריקניים ב-400 מיליארד דולר"

רויטרס

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא "הציל את התחת" של יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן אחרי רצח העיתואי ג'מאל חאשוקג'י - כך עולה מספרו החדש של העיתונאי בוב וודוורד, "זעם", שיצא לאור בשבוע הבא, ושחלקים ממנו הגיעו לידי המגזין "ביזנס אינסיידר".

בספר נכתב גם בין היתר, על בסיס הקלטות עם הנשיא, כי הוא המעיט במכוון בחומרת נגיף הקורונה, אף שידע שהוא מסוכן וקטלני. עם זאת, טראמפ טוען שהספר "מזויף", על אף שוודוורד, חושף פרשת "ווטרגייט" שהפילה את הנשיא ריצ'רד ניקסון, קיים עמו 18 ריאיונות נרחבים ומתועדים.

וודוורד כתב כי טראמפ התקשר אליו ב-22 בינואר, אחרי שהשתתף בפורום הכלכלי העולמי בדאבוס שבשוויץ. במהלך השיחה, העיתונאי לחץ עליו בנוגע לרצח המחריד של חאשוקג'י, שהתגורר בארצות הברית וכתב טורים ביקורתיים נגד יורש העצר בעיתון וושינגטון פוסט. הוא חוסל ב-2 באוקטובר 2018, אחרי שנכנס לקונסוליה הסעודית באיסטנבול כדי להשלים את הליך הגירושים שלו לקראת חתונתו עם ארוסתו.

ה-CIA הגיע למסקנה חודש לאחר מכן כי בן סלמאן, השליט בפועל של ערב הסעודית, הורה על רצח העיתונאי בן ה-59.

"האנשים בפוסט זועמים על הרצח של חאשוקג'י", אמר וודוורד לטראמפ ב-22 בינואר, לפי הספר. "זה היה אחד הדברים המחרידים ביותר. אתה אמרת את זה בעצמך".

"נכון, אבל איראן הורגת 36 איש ביום", התחיל טראמפ את תשובתו, לפני שוודוורד החזיר את השיחה לרצח של חאשוקג'י. לפי וודוורד, הוא המשיך ללחוץ על טראמפ בנוגע למעורבות של בן סלמאן ברצח של חאשוקג'י. לדבריו, עוד ב-2018 הוא אמר כי "הצלחתי לו את התחת", אחרי שהצליח לגרום לקונגרס להניח לו. "הצלחתי לגרום להם לעצור", אמר טראמפ.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן בשולי פסגת G20 באוסקה, יוני 2019. רויטרס
עקף את הקונגרס כדי לאשר לו מכירת נשק. טראמפ ובן סלמאן/רויטרס
"הם לא היו שורדים שבוע בלעדינו, והם יודעים זאת"

באותה שיחה ב-22 בינואר השנה, אמר טראמפ לוודוורד: "אני מבין מה אתה אומר, והייתי מעורב מאוד. אני יודע כל מה שקרה". הנשיא הרפובליקני הוסיף כי ערב הסעודית השקיעה מיליארדי דולרים ברכישת מוצרים אמריקניים. הוא גם ציין את העובדה שבן סלמאן טוען לחפותו, חרף ההערכות המודיעיניות.

"הוא תמיד אומר שהוא לא עשה זאת", אמר טראמפ על בן סלמאן. "הוא אומר את זה לכולם, ואני למען האמת שמח שהוא אומר זאת. אבל הוא יגיד את זה לך, הוא יגיד את זה לקונגרס, והוא יגיד את זה לכולם. הוא תמיד אומר שהוא לא עשה את זה".

"אתה מאמין שהוא עשה זאת?", שאל וודורוד.

"לא, הוא אומר שהוא לא עשה זאת", השיב הנשא.

"אני יודע, אבל האם אתה באמת מאמין", אמר וודורד, לפני שטראמפ קטע אותו.

"הוא אומר בתקיפות שהוא לא עשה זאת. בוב, הם השקיעו 400 מיליארד דולר במשך זמן קצר", אמר טראמפ. "ואתה יודע, הם במזרח התיכון. אתה יודע, הם גדולים. בגלל האתרים הדתיים הגדולים שלהם, אתה יודע, הם כוח של ממש. יש להם נפט, אבל יש להם גם אתרים דתיים גדולים. אתה יודע את זה, נכון? של הדת הזאת".

טראמפ, שהטיל וטו פעמים רבות על מאמצי הקונגרס להעניש את ריאד על רצח העיתונאי, הוסיף: "הם לא היו שורדים שבוע בלעדינו, והם יודעים זאת".

פינוי גופות ממתקן כליאה שהופצץ במחוז דמאר, תימן, 1 בספטמבר 2019. רויטרס
הממשל ממשיך לתמוך. הרס בתימן אחרי תקיפה של הקואליציה הסעודית/רויטרס

בין היתר, טראמפ הטיל וטו על חוק שבו תמכו דמוקרטים ורפובליקנים לסיום התמיכה של ארצות הברית במלחמה בתימן, שבה משתמש הקואליציה הסעודית בחימושים אמריקניים שהסבו אבידות גם בקרב אזרחים. בנוסף לכך, הנשיא עקף את הקונגרס על מנת לבצע עסקאות נשק בסך כשמונה מיליארד דולר עם ערב הסעודית ואיחוד האמירויות הערביות, ובהמשך הטיל וטו על כמה החלטות שניסו למנוע את המכירה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully