וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ תועד מודה שהמעיט בכוונה בחומרת הקורונה: "נגיף מסוכן וקטלני"

עודכן לאחרונה: 10.9.2020 / 0:14

הנשיא הוקלט במהלך ריאיונות לעיתונאי בוב וודוורד, שחיבר עליו ספר נוסף, כשהוא אומר כי הווירוס קטלני בהרבה מהשפעת - שבועות לפני מקרה המוות הראשון בארה"ב: "אני עדיין ממעיט בחומרה של זה, כי אני לא רוצה ליצור פאניקה". ביידן: "בגידה של חיים ומוות"

בווידאו: טראמפ מכריז על שימוש בפלזמה לטיפול בחולי קורונה/צילום: רויטרס, עריכה: ניר חן

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ הודה כי הוא ידע על החומרה של נגיף הקורונה שבועות לפני מקרה המוות הראשון בארצות הברית - וכי הוא המעיט במכוון בחומרתו בפני הציבור - כך לפי ספרו החדש של העיתונאי החוקר בוב וודוורד, שהקליט את שיחותיו עם הנשיא. קטעים מהן ומהספר פורסמו הערב (רביעי) ברשת CNN.

"זה דבר קטלני", אמר טראמפ לוודוורד ב-7 בפברואר. בעוד שלציבור הוא אמר כי מדובר בלא יותר משפעת, בפני העיתונאי הוותיק, שחשף את פרשת "ווטרגייט" שהפילה את הנשיא ריצ'רד ניקסון, הוא הודה כי ייתכן שהנגיף "קטלני פי חמישה" יותר. באותה תקופה הבטיח הנשיא, שעומד לכהונה שנייה בנובמבר, כי הנגיף "הולך להיעלם" וכי "הכול יסתדר".

בספר "זעם", טראמפ אומר כי עבודתו של הנשיא היא "לשמור על המדינה שלנו בטוחה", אולם בתחילת פברואר, הוא אמר לוודוורד שהוא יודע עד כמה הנגיף קטלני. במרץ, הוא הודה כי הסתיר זאת מהציבור.

"כל הזמן רציתי להמעיט בחומרה שלו", אמר הנשיא ב-19 במרץ, אפילו שהכריז על מצב חירום כמה ימים קודם לכן. "אני עדיין ממעיט בחומרה של זה, כי אני לא רוצה ליצור פאניקה".

מבקריו של הנשיא הרפובליקני אומרים כי לולא הסתיר זאת ופעל בנחישות, באמצעות סגר נרחב וקריאות לחבישת מסיכות ושמירת מרחק, חייהם של אלפים היו ניצלים. יותר מ-190 אלף אמריקנים מתו מקורונה מאז תחילת המגיפה, יותר מבכל מדינה אחרת בעולם.

הספר של וודוורד, השני שהוא מוציא בשנתיים האחרונות על נשיאותו הכאוטית של טראמפ, יצא לאור ביום שלישי הקרוב. הוא מתבסס על 18 ריאיונות נרחבים שהעניק טראמפ מ-5 בדצמבר ל-21 ביולי, ואלו הוקלטו באישורו של הנשיא. פחות מחודשיים לבחירות ב-3 בנובמבר, השיח עבר שוב לטיפול של טראמפ במגיפה, שלטענת הדמוקרטים היה מעט מדי ומאוחר מדי.

"הוא ידע, ובכוונה המעיט בחומרה של זה. גרוע מזה, הוא שיקר לעם האמריקני", אמר יריבו הדמוקרטי ג'ו ביידן במהלך נאום במישיגין, אחת ממדינות המפתח. "בעוד שהמחלה הקטלנית הזו קרעה את ארצנו, הוא נכשל בתפקידו - בכוונה. זאת הייתה בגידה של חיים ומוות באזרחי ארצות הברית. זאת הזנחה פושעת של התפקיד, זאת חרפה".

אחרי הסערה שלאחר פרסום הקטעים מהספר, טראמפ הגן על התנהלותו במאבק בנגיף, שעתה תפשט במדינות המערב התיכון. "העובדה היא שאני מעודד של המדינה הזאת. אני אוהב את המדינה שלנו ואני לא רוצה שאנשים יפחדו", אמר טראמפ באירוע בבית הלבן. "הצלחנו היטב מכל מבחינה".

כמה סנאטורים רפובליקנים הגנו על הנשיא. "החלטתו לסגור את הכלכלה הייתה נכונה", אמר הסנאטור לינדזי גרהאם. "ואני חושב שהטון שלו באותו זמן דיבר בעד עצמו".

ג'ו ביידן בביקור במפעל רכב בוורן, מישיגין, 9 בספטמבר 2020. רויטרס
"טראמפ שיקר לעם האמריקני". ביידן במפעל במישיגין/רויטרס

בנוסף לקורונה, הספר כולל השתלחויות של טראמפ בצבא ודברים חריפים שאמרו בכירים לשעבר בממשל על הנשיא, כולל שר ההגנה לשעבר ג'יימס מאטיס, ראש קהילת המודיעין לשעבר דן קואטס ושר החוץ לשעבר רקס טילרסון.

על פי הספר, מאטיס אמר כי טראמפ "מסוכן" ו"לא כשיר" לשמש המפקד העליון ואף אמר לקואטס בשיחה סגורה כי "ייתכן שיגיע הזמן שבו נצטרך לנקוט פעולה קולקטיבית" בשל כך.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully