וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר סעודי לשעבר: בן סלמאן שלח לקנדה סוכנים שיחסלו אותי

עודכן לאחרונה: 7.8.2020 / 16:53

סעד אל-ג'ברי, לשעבר בכיר במודיעין הסעודי, תובע את יורש העצר ואחרים בבית משפט בארה"ב בטענה שצוות חיסול נשלח להתנקש בו באוקטובר 2018 - אחרי רצח חאשוקג'י. אל-ג'ברי מחזיק במידע מודיעיני רגיש, ובן סלמאן חושש לדליפתו. המזימה סוכלה על ידי הקנדים

רויטרס

בכיר לשעבר במודיעין הסעודי, החי בגלות בקנדה, אמר כי יורש העצר מוחמד בן סלמאן שלח צוות לחיסולו ב-2018, אך הרשויות בקנדה סיכלו זאת. סעד אל-ג'ברי, שהיה יועץ ותיק של יורש העצר הקודם מוחמד בן נאיף, חשף את הטענות בתביעה שהגיש אתמול (חמישי) בבית משפט בארצות הברית. בן נאיף הודח בהפיכת חצר ב-2017, ובן סלמאן הפך מאז לשליטה בפועל של הממלכה הסונית, כשהוא נהנה מתמיכת ממשל טראמפ.

מוקדם יותר השנה אמרו לרויטרס גורמים המעורים בנושא כי לג'ברי, שחי בטורונטו תחת אבטחה פרטית, יש גישה למסמכים המכילים מידע רגיש, ויורש העצר הסעודי חושש שהם יודלפו.

בתביעה בת 107 עמודים שהוגשה נגד בן סלמאן ו-24 אנשים אחרים לבית משפט פדרלי במחוז קולומביה, אמר ג'ברי כי הנסיך הצעיר "שלח יחידת חיסול" לקנדה באוקטובר 2018 - שבועיים אחרי הרצח של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה הסעודית באיסטנבול.

"צוות של סעודים נסע מעבר לאוקיינוס האטלנטי מערב הסעודית, במטרה להרוג את ד"ר סעד", נכתב בתביעה, הדורשת לגבות פיצויים מהבכירים הסעודים, בסכום שייקבע במהלך משפט. ממשלת סעודיה או שגרירות הממלכה בקנדה טרם הגיבו לתביעה.

ד"ר סעד אל-ג'ברי, בכיר לשעבר במודיעין הסעודי. -, אתר רשמי
חי תחת אבטחה צמודה מאז שברח לקנדה. ג'בארי/אתר רשמי, -

על פי התביעה, "צוות החיסול" כלל חברי קבוצה הקרובה לבן סלמאן, "צוות הנמר", והם נשאו שני תיקים עם כלים פורנזיים. אחד מהם היה בעל ידע בניקוי זירות פשע. עוד נטען כי הם ניסו להיכנס לקנדה בחשאי, כשהם נושאים ויזות תיירים. הם העמידו פנים שהם אינם מכירים אחד את השני, אולם ברשות המעברים חשדו בהם ומצאו תמונה של כמה מהם יחד. "הם גילו את השקר שלהם וסיכלו את המשימה שלהם", נכתב בתביעה.

אותה תקרית התרחשה זמן קצר אחרי שסוכנים סעודים רצחו את חאשוקג'י באיסטנבול. גורמים טורקיים אמרו לרויטרס כי הם השתמשו במסור לביתור גופתו.

בן סלמאן היה נתון לביקורת בינלאומית רבה אחרי החיסול. לפי מקורות בממשל האמריקני, ה-CIA מאמין כי יורש העצר הסעודי אישר, ואף ייתכן שהורה, על הרצח של מבקר המשטר שכתב בוושינגטון פוסט טורים ביקורתיים עליו. בן סלמאן הכחיש זאת, אך אמר כי בסופו של דבר הוא נושא "באחריות מלאה" בשל היותו שליטה בפועל של הממלכה.

בתביעה נאמר כי לג'בארי, בן 61, יש מידע על שחיתות בצמרת השלטון הסעודית ועל אותה "יחידת הנמר" הסודית. "במעט מאוד מקומות יש מידע רגיש, משפיל ומרשיע על הנאשם בן סלמאן מאשר במוחו ובזיכרונו של ד"ר סעד - פרט להקלטות שהכין ד"ר סעד בציפיה לחיסולו", נכתב. "זאת הסיבה שבן סלמאן רוצה אותו מת, וזאת הסיבה שהנאשם בן סלמאן פועל כדי להשיג את מטרתו בשלוש השנים האחרונות".

בין היתר, טוען ג'בארי, שנמלט לקנדה דרך טורקיה, כי בו סלמאן שלח לו הודעות בעצמו, כולל אחת שבה נכתב: "אנחנו נגיע אליך בוודאות".

יורש העצר של ערב הסעודית, מוחמד בן סלמאן בארמונו בריאד, סעודיה - ה-22 לינואר 2020. רויטרס, רויטרס
גם החיסול של חאשוקג'י לא הרתיע אותו. בן סלמאן/רויטרס, רויטרס

משפחתו של ג'ברי סיפרה בחודשים האחרונים כי שניים מילדיו הבוגרים ואחיו נעצרו בהוראת בן סלמאן, בנסיון ללחוץ עליו לשוב לממלכה. ג'ברי, המתאר את עצמו כבעל ברית ותיק של שירותי הביון האמריקניים, אמר כי הוא הגיש את התביעה בארצות הברית משום שחלק מהמזימה נגדו "כללה פעילות משמעותית בתוך ארצות הברית".

השר לביטחון הציבור של קנדה, ביל בלייר, אמר כי הוא לא יכול להגיב על הטענות לפני שבתי המשפט יעשו זאת. "אנחנו מודעים לתקריות שבהן גורמים זרים מנסים לעקוב, להפחיד או לאיים על קנדים ועל אלו החיים בקנדה. זה לא מקובל לחלוטין", מסר בהצהרה.

היחסים בין קנדה לערב הסעודית לא שוקמו מאז אוגוסט 2018, אז מתחה אוטווה ביקורת על ריאד בשל מעצר פעילי זכויות אדם ונשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully