וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"איש של שלום": המכתב המפתיע של אחמדינג'אד לבן סלמאן על המלחמה בתימן

נשיא איראן לשעבר פנה ליורש העצר הסעודי בו ביקש ממנו לפעול לסיום הסכסוך המתמשך. על אף שהנסיך לא צפוי להגיב לכך, נראה כי זה ניסיון נוסף מצד אחמדינג'אד להישאר רלוונטי בזמן שיחסיו עם חמינאי בשפל. בעבר שלח מכתבים לטראמפ ואמר כי על איראן לנהל מו"מ ישיר עמו

עריכה: עמית שמחה

(בווידאו: מטוס קרב של הקואליציה הסעודית מופל בתימן)

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד פנה במכתב ליורש העצר של ערב הסעודית מוחמד בן סלמאן וקרא לו לשתף פעולה לטובת סיום המלחמה בתימן. לפי ניו יורק טיימס, המכתב ששלח החודש הנשיא לשעבר, שהיה מצוי בעימות עם המערב סביב תכנית הגרעין של ארצו, היה מלא בשבחים לנסיך בן ה-34, שהשווה בעבר את מנהיגה של איראן עלי חמינאי לאדולף היטלר.

תוך שהוא מפר את המדיניות הרשמית של איראן ביחס לערב הסעודית, אחמדינג'אד תיאר את בן סלמאן, השליט בפועל של הממלכה, כ"איש של שלום" שינקוט צעדים לצורך הבאת שלום לאזור, וכך יבטיח את מורשתו וירצה את הנביא מוחמד. הוא לא ציין שם את העובדה שהמלחמה מנוהלת על ידי הנסיך בחמש השנים האחרונות, במה שמתארים באו"ם כאסון ההומניטרי מעשה אדם החמור ביותר בעולם.

"אני יודע שהוד מעלתו לא שמח לגבי המצב הנוכחי, שבו אנשים חפים מפשע מתים ונפצעים מדי יום והתשתיות נהרסות", כתב. "אתה מתוסכל מכך שהמשאבים האזוריים השייכים לאזרחים מנוצלים להרס, במקום לפיתוח שלום ויציבות. מסיבות אלו, אתה תקבל בברכה שלום צודק".

המכתב, שלא זכה למענה נכון לעכשיו, נחתם במילים: "אחיך, מחמוד אחמדינג'אד". המכתב העובר למשרד האינטרסים של ערב הסעודית בטהראן, הפועל מאז ניתוק היחסים בין המדינות ב-2016. שגרירות ערב הסעודית באו"ם לא הגיבה לשאלה אם יורש העצר קיבל את המכתב, אך מומחים מעריכים כי לא צפוי להיות המשך לכך, לאור חוסר הסמכות והרלוונטיות של הנשיא האיראני לשעבר.

נשיא איראן לשעבר מחמוד אחמדינג'אד מגיש את מועמדותו לנשיאות, 12 באפריל 2017. רויטרס
עשוי לנסות להתמודד שוב בשנה הבאה. אחמדינג'אד/רויטרס

אחמדינג'אד, ששתי כהונותיו בין 2003 ל-2013 התאפיינו בבידוד בינלאומי בשל פיתוח תכנית הגרעין, הכחשות שואה וקריאות להשמדת מדינת ישראל וכן דיכוי מפגינים אחרי ניצחונו השנוי במחלוקת ב-2008, שלח מכתבים גם למנהיג החות'ים ולמזכ"ל האו"ם. בכל שלושת המכתבים העלה אחמדינג'אד הצעה לסיום המלחמה בתימן בתיווכה של ועדת נציגים בינלאומיים.

דוברו של מזכ"ל האו"ם אמר כי אין לו שום ידיעה על המכתב.

דובר שגרירות איראן באו"ם אמר כי אחמדינג'אד פעל על דעת עצמו. "לדעותיו, כל עוד הוא נשאר אזרח פרטי כמו איראנים רבים אחרים, אין שום קשר למדיניות הממשלה והממשל נכון לעכשיו", אמר.

תומך של המורדים החות'ים בעצרת בצנעא, תימן, 2 באפריל 2020. רויטרס
סעודיה חוששת מהתבססות איראן בגבולה. מורדים חות'ים/רויטרס

ערב הסעודית הסונית רואה בסכסוך בתימן מלחמה עקיפה עם איראן השיעית, התומכת במורדים החות'ים השיעים השולטים על חלקים נרחבים במדינה, והיא הקימה קואליציה של מדינות ערביות סוניות ב-2015 לטובת ממשלתו של הנשיא המודח עבד רבו מנסור האדי. איראן מאשימה את ריאד בביצוע פשעי מלחמה בתימן בשל התקיפות האוויריות שבהן נהרגו גם אזרחים רבים. בשנה שעברה הביע חמינאי תקווה ולפיה שושלת סעוד תיפול בעתיד הקרוב בידי "מהפכנים אסלאמיים".

לאחמדינג'אד עדיין יש השפעה מסוימת באיראן, והוא יושב במועצה לאבטחת האינטרסים של המשטר, שאמורה לפקח על כל זרועות הממשלה. על אף שהוא מעביר ביקורת על מדיניות הרפובליקה האסלאמית מאז שסר חינו בעיני חמינאי, הוא לא נעצר כמו גורמים ביקורתיים אחרים למשטר. הוא אף רמז שהוא עשוי לנסות ולהתמודד שוב בבחירות בשנה הבאה, אך אם יעשה זאת, הוא צפוי להיפסל כפי שקרה ב-2017.

בריאיון שהעניק לניו יורק טיימס בשנה שעברה, אחמדינג'אד קרא לאיראן לנהל משא ומתן ישיר עם נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, שאותו כינה "איש של מעשה". הוא סיפר ששלח לו שלושה מכתבים. לאחרונה הוא התבטא גם נגד ההסכם המתגבש בין איראן לבין סין, שלדבריו לא יהיה מקובל על אף אזרח איראני.

"אחמדינג'אד מאמין ביחסים אסטרטגיים טובים עם כולם, עם ערב הסעודית ועם ארצות הברית", אמר אחד מיועציו, עבדול רזא דווארי. "הוא מאמין שהבעיות של איראן לא ייפתרו מבלי לשים קץ לאיבה מול ארצות הברית, והדרך לוושינגטון עוברת דרך ריאד, ועלינו לסלול את הדרך הזאת".

(עדכון ראשון: 13:03)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully