וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בארה"ב מודאגים: "סין עוזרת לסעודיה לחזק את יכולותיה לייצר דלק גרעיני"

בניו יורק טיימס דיווחו כי סוכנויות המודיעין בוחנות אם המאמצים נועדו לפתוח לריאד נתיב לייצור נשק גרעיני. יורש העצר בן סלמאן הזהיר כי אם איראן תשיג נשק גרעיני, הוא יפעל להשיג בעצמו. הדמוקרטים מפעילים לחץ על ממשל טראמפ כדי שיפעל בנושא

צילום: רויטרס

שירותי המודיעין של ארצות הברית בוחנים את מאמציה של ערב הסעודית לחזק את יכולותיה לייצר דלק גרעיני, שיוכל להציב אותה על מסלול לפיתוח נשק גרעיני - כך דווח הלילה (חמישי) בניו יורק טיימס. לפי הניתוח המסווג מהשבועות האחרונים, סין מסייעת לערב הסעודית לבנות יכולת תעשייתית שכזו.

גורמים אמריקניים אמרו כי זה הדליק נורות אזהרה מפני האפשרות לקיום תכנית סודית של שתי המדינות לעיבוד אורניום שאותו ניתן יהיה להעשיר פוטנציאלית לדלק גרעיני. אחד האתרים החשודים הוא מבנה חדש ליד אתר לייצור אנרגיה סולארית בסמוך לבירה ריאד.

הגורמים הבהירו כי המאמצים הסעודיים נמצאים בשלב מוקדם, וכי עדיין לא גובשו מסקנות לגבי אתרים אחרים שנמצאים תחת מעקב. אפילו אם הממלכה הסונית תחליט לקדם תכנית גרעין צבאית, יידרשו לה שנים רבות עד שהיא תשיג את היכולת לייצר פצצה אחת. יורש העצר מוחמד בן סלמאן הזהיר כבר ב-2018 שהוא יפעל לפיתוח או השגת נשק גרעיני אם איראן תעשה זאת.

בשבוע שעבר, ועדת המודיעין בבית הנבחרים, בהובלת אדם שיף הדמוקרטי, כללה סעיף בתקציב המודיעין הדורש מהממשל לגבש דוח לגבי מאמצי הגרעין הסעודיים מאז 2015, השנה שבה נחתם הסכם הגרעין עם איראן שהדאיג אותה מאוד. ב-2018 פרש ממנו הנשיא דונלד טראמפ, ומאז הגבירו הסעודים את מאמציהם. הדוח צריך לכלול הערכה לגבי שיתוף הפעולה הגרעיני של ערב הסעודית עם כל מדינה אחרת פרט לארצות הברית, כמו סין או רוסיה.

יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן מבקר בחומת סין, 21 בפברואר 2019. רויטרס
לא סומך על ארה"ב. בן סלמאן בביקור בחומה הסינית, בשנה שעברה/רויטרס

ביום שלישי פורסם בוול סטריט ג'ורנל שגורמים במערב חוששים לגבי מתקן אחר בממלכה, שחלק מדברי בצפון-מערבה. הוא חלק מתכנית שלה ושל הסינים להוציא את העוגה הצהובה מאורניום, צעד ראשון לקראת העשרה עתידית, בין אם לשימוש אזרחי, או צבאי, הדורש העשרה ברמה גבוהה יותר.

ערב הסעודית וסין הכריזו על כמה מיזמי גרעין משותפים בממלכה, לכאורה כדי לאפשר ליצואנית הנפט הגדולה בעולם לפתח תכנית גרעין אזרחית או לייצא אורניום. גורמי מודיעין נזהרים לגבש הערכות לגבי פיתוח כלי נשק להשמדה המונית מאז ההערכה השגויה שהובילה למלחמת עיראק ב-2003 ולהפלת סדאם חוסיין.

ערב הסעודית עזרה לפקיסטן לממן בשנות ה-90 את פיתוח הנשק הגרעיני שלה, אולם עד היום לא ידוע אם יש לה גישה לנשק או לטכנולוגיה לפיתוחו. לתשע מדינות בלבד בעולם יש נשק גרעיני, אחת מהן היא ישראל, היחידה במזרח התיכון, שלא מצהירה על כך בפומבי.

הבית הלבן לא עשה רושם כמי שנרגש מהמאמצים הסעודיים, לאור הקשרים הקרובים בין טראמפ וממשלו לבין ההנהגה הסעודית, כולל הגנה עליה אחרי רצח העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י בקונסוליה באיסטנבול לפני כשנתיים. זאת אפילו כשוושינגטון מזהירה שוב ושוב שלא תאפשר לאיראן לפתח נשק גרעיני או נאבקת בסין בשורת חזיתות, בין היתר סביב התפרצות נגיף הקורונה וחוק הביטחון הלאומי בהונג קונג.

המועצה לביטחון לאומי וה-CIA סירבו להגיב לפרסום בניו יורק טיימס. השגרירות הסעודית בוושינגטון לא הגיבה לשאלות בנושא.

עוד בוואלה!

הלוויין חשף: סעודיה קרובה להשלמת הכור הגרעיני הראשון שלה

לכתבה המלאה

מחלקת המדינה מסרה בהצהרה לניו יורק טיימס כי היא לא מגיבה על דוחות מודיעניים, אך הוסיפה כי ארצות הברית מזהירה את בעלות בריתה מפני שיתוף פעולה עם סין בתחום הגרעין האזרחי. היא הביעה התנגדות "להפצה ולעיבוד מחדש" של אורניום וכי ארצות הברית מקווה שערב הסעודית תמשיך לציית לאמנה נגד אי-הפצת נשק גרעיני. בנוסף לכך, היא קראה לריאד לגבש הסכם לשיתוף פעולה אזרחי בתחום הגרעין עם וושינגטון.

עד עתה מסרבים הסעודים למגבלות שעליהן חתמה איחוד האמירויות הערביות לפני כמה שנים, שלפיהן הם יתחייבו שלא לבנות מתקן ליצור דלק גרעיני, שאותו ניתן להסב לייצור נשק גרעיני. גורמי ממשל אמריקניים אמרו כי השיחות עם ערב הסעודית נתקעו במהלך השנה האחרונה.

שיתוף הפעולה של ערב הסעודית עם סין, שאינה קפדנית בתחום מגבלות הגרעין כמו ארצות הברית וחושקת בנפט הסעודי, מצביעה על כך שהיא הגיעה למסקנה שהיא אינה יכולה לסמוך עוד על וושינגטון. זאת, למרבה האירוניה שציינו כמה מומחים, חרף יחסיה הקרובים של בייג'ינג עם טהראן. לערב הסעודית יש הסכם עם ארגנטינה להקמת כור אזרחי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully