וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יורש העצר הסעודי נתבע בארה"ב על רצח חאשוקג'י

21.10.2020 / 11:34

ארוסתו של העיתונאי וארגון זכויות אדם שהקים מאשימים את בן סלמאן ובכירים אחרים בממלכה באחריות לחיסול בקונסוליה באיסטנבול לפני שנתיים. "ג'מאל האמין שהכול אפשרי באמריקה". ה-CIA ושירותי מודיעין אחרים סבורים שהרצח לא היה יכול להתבצע ללא אישור יורש העצר

רויטרס

משפחתו של העיתונאי ג'מאל חאשוקג'י הגישה תביעה בבית משפט בארצות נגד יורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן, שאותו היא מאשימה ברצח שלו בקונסוליה באיסטנבול לפני שנתיים.

התביעה הוגשה אתמול (שלישי) לבית משפט פדרלי בוושינגטון הבירה בשמם של ארוסתו של הגולה הסעודי והארגון שהקים חאשוקג'י לפני מותו, "דמוקרטיה בעולם הערבי עכשיו" (DAWN). בתביעה מוזכרים הנסיך מוחמד ובכירים במשרד הפנים הסעודי, והם מואשמים ב"פשע הברוטלי והחצוף" בתום "שבועות של תכנון".

"ג'מאל האמין שהכול אפשרי באמריקה ושמתי את מבטחי במערכת הצדק האזרחית כדי להשיג של צדק ודין וחשבון", מסרה צ'נגיז, אזרחית טורקיה, בהצהרה. היא המתינה לג'מאל מחוץ לקונסוליה ב-2 באוקטובר 2018, שאליה נכנס כדי להשיג מסמכים שיאפשרו להם להתחתן. מאז, הוא לא נראה שוב.

בטורקיה טוענים כי חאשוקג'י נרצח ושגופתו בותרה על ידי מסור עצמות בתוך הקונסוליה. גופתו מעולם לא אותרה. ככל הנראה, טורקיה התקינה אמצעי האזנה בתוך הקונסוליה וחלקה את הקלטת הרצח עם ה-CIA וגורמים אחרים.

ה-CIA, שירותי מודיעין מערביים אחרים והקונגרס האמריקני אמרו כי יורש העצר נושא באחריות לרצח, שהיה חלק ממבצע בהיקף שלא היה יכול לצאת לדרך ללא ידיעתו.

ציור קיר של ג'מאל חאשוקג'י ליד הקונסוליה הסעודית באיסטנבול, 2 באוקטובר 2019. AP
פעל לקידום רפורמות בממלכה. ציור קיר של חאשוקג'י באיסטנבול/AP

חאשוקג'י הקים את DAWN כדי לקם רפורמות דמוקרטיות בממלכה השמרנית. לפי התביעה, בן סלמאן והבכירים "ראו במעשיו של חאשוקג'י בארצות הברית איום קיומי" לאינטרסים הפוליטיים שלהם וניסו לפתות אותו לקונסוליה, שם המתינה לו יחידת חיסול.

"הנאשמים היו נחושים לשים קץ למאמציו של חאשוקג'י בכל אמצעי אפשרי", נכתב.

ריאד נתנה גרסאות סותרות בתחילת הפרשה, כולל טענה ולפיה חאשוקג'י יצא ללא פגע מהמבנה. לאחר לחץ בינלאומי כבד, הם קבעו כי מותו היה "תאונה טראגית", וכי הצוות היה אמור לשכנע אותו לשוב לממלכה. לפי הגרסה הרשמית של הממלכה, המפגש התדרדר במפתיע לאלימות, שהובילה למותו של חאשוקג'י.

בחודש שעבר גזר בית משפט סעודי עונשי מאסר של 20 שנה על חמישה גורמים מדרג-ביניים ופעילים, אחרי שהמתיק את עונש המוות המקורי שהוטל עליהם לאחר שבנו של חאשוקג'י קיבל פיצויים כספיים והעניק מחילה. שלושה נאשמים אחרים נשלחו לעונשי מאסר קצרים יותר. בית המשפט הסעודי לא הזכיר את יורש העצר ובכירים אחרים כמעורבים ברצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully