וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אירופה מתחילה לחסן נגד קורונה: "קרן אור ראשונה אחרי לילה ארוך"

27.12.2020 / 12:10

במבצע מתואם של 27 מדינות הגוש, ניתנו הזריקות הראשונות שמילאו בתקווה את היבשת מוכת המגיפה. "פתחו את העיניים וקחו חיסון", אמרה אחות מרומניה. ראש ממשלת צ'כיה היה אחד המחוסנים הראשונים בארצו, ובאיטליה חוגגים - אך מזהירים משאננות. ברקע - החשש מהמוטציה הבריטית

בווידאו: מדינות אירופה החלו לחסן נגד קורונה/צילום: רויטרס

מדינות האיחוד האירופי החלו היום (ראשון) במבצע חיסוני הקורונה, ברגע של תקווה ליבשת הנאבקת במשבר הבריאות החמור ביותר שלה זה מאה שנה. החיסונים, שפותחו על ידי BioNTech הגרמנית ויצרנית התרופות האמריקנית פייזר, החלו ביום שישי להגיע במכלים קרים במיוחד לבתי החולים באיחוד האירופי ממפעל בבלגיה, ובכמה מדינות כבר החלו לחסן אתמול.

בשלב ראשון ניתנים לאוכלוסיות הפגיעות ביותר בקרב כ-450 מיליון התושבים החיים ב-27 מדינות הגוש - עובדי מערכת הבריאות, דיירי בתי אבות ופוליטיקאים מובילים. זאת על מנת להבטיח לציבור שהחיסונים בטוחים ומהווים את ההזדמנות הטובה ביותר לצאת מהמגיפה.

"זה לא כאב בכלל", אמרה מיכאלה אנג'ל, אחות במכון מתאי באלש בבוקרשט, שהייתה האישה הראשונה במדינה שהתחסנה. "פתחו את העיניים וקחו חיסון".

אישה מקבלת חיסון נגד קורונה בפראג, צ'כיה, 27 בדצמבר 2020. AP
מבצע מתואם באיחוד האירופי. אישה מקבלת חיסון נגד קורונה בפראג/AP

ברומא, חמישה רופאים ואחיות שלבשו חלוקים לבנים ישבו בחצי מעגל בבית החולים למחלות מדבקות כדי לקבל את הזריקות שלהם.

"זה מסר של תקווה, אמון והזמנה לשתף את הבחירה הזאת", אמרה אחת המתחסנים, ד"ר מריה רוזריה קפוביאנקי, שעומדת בראש המעבדה לווירוסים בבית החולים והייתה חלק מהצוות שבודד את הווירוס בתחילת פברואר. "אין סיבה להיות מודאגים".

ראש המאבק בנגיף הקורונה באיטליה, דומניקו ארקורי, אמר כי זה חשוב שהזריקות הראשונות ניתנו בבית החולים הזה, שם זוג סיני שביקר בווהאן ואובחן בינואר היה למקרים המאומתים הראשונים באיטליה. בהמשך הווירוס התפשט לצפון איטליה, והמדינה כולה ספרה כ-72 אלף מתים - יותר מכל מדינה אחרת באירופה.

"זהו יום יפה וסמלי - כל אזרחי אירופה ביחד מתחילים לקבל את החיסונים שלהם, קרן אור ראשונה אחרי לילה ארוך", אמר לכתבים מחוץ לבית החולים. עם זאת, הוא הזהיר: "עלינו להמשיך להיות זהירים ומפוקחים. יש לנו עדיין דרך ארוכה לפנינו, אבל סוף סוף אנחנו רואים קצת אור".

מרכז לאחסון חיסוני קורונה, בוקרשט, רומניה, 26 בדצמבר 2020. AP
מרכז לאחסון חיסוני קורונה בבוקרשט, רומניה, אתמול/AP

בבית האבות לוס אולמוס בגוואדלחרה, מצפון-מזרח למדריד, דיירת בת 96 ואחד המטפלים היו הראשונים שקיבלו את החיסון בספרד. "בוא נראה אם כולנו יכולים להתנהג כמו שצריך ולגרום לנגיף הזה להיעלם", אמרה ארסלי הידלגו, הדיירת, לאחר שקיבלה את הזריקה.

בפראג, קיבל הבוקר ראש הממשלה, אנדריי באביש, את זריקתו. "אין מה לדאוג", אמר. לצדו ישבה בכיסא גלגלים אמילי רפיקובה, שלחמה במלחמת העולם השנייה, וקיבלה גם היא את הזריקה. צ'כיה ניצלה מפגיעה קשה מהמגיפה באביב, רק כדי לראות את מערכת הבריאות שלה כמעט מתמוטטת בסתיו.

בסך הכול, ב-27 מדינות האיחוד האירופי אובחנו לפחות 16 מיליון מקרים חיוביים, ו-336 אלף מתים, בזמן שהמומחים עדיין מסכימים כי המספרים העצומים הללו לא מגלים את ההיקף האמיתי של המגיפה, בשל מקרים שלא אובחנו כראוי ומספר בדיקות מוגבל.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, פרסמה אתמול סרטון שחגג את תחילת מבצע החיסונים, ותיארה זאת כ"רגע נוגע ללב של אחדות". תחילת החיסונים אמורה לשכך את הזעם שהצטבר, במיוחד בגרמניה, אחרי שבריטניה, קנדה וארצות הברית החלו במצע, עם אותם החיסונים, כמה שבועות קודם לכן.

בגרמניה, הונגריה וסלובקיה כבר החלו אתמול לתת את החיסונים. בית אבות בגרמניה, שבו חוסנו עשרות אנשים בשבת, כולל אישה בת 101, אמר כי "כל יום שאנחנו מחכים הוא יום אחד יותר מדי".

כל מדינה באיחוד האירופי מחליטה לבדה מי יקבל ראשון את החיסונים, והן הבטיחו לתת עדיפות לקשישים ולדיירי בתי האבות.

אישה בת 88 מקבלת חיסון נגד קורונה בניקוסיה, קפריסין, 27 בדצמבר 2020. AP
אור בקצה המנהרה. אישה בת 88 מתחסנת בניקוסיה, היום/AP

מנהיגי האיחוד האירופי מקווים שהשקת מבצע החיסונים תסייע לגוש להקרין תחושה של אחדות במשימה המורכבת להצלת חיים, לאחר שנה של קשיים במשא ומתן על הסכם סחר עם בריטניה. ההסכם נחתם ביום חמישי, שבוע לפני פקיעת המועד.

"זה כאן - החדשות הטובות של חג המולד", אמר שר הבריאות הגרמני ג'נס ספאן. "החיסון הזה הוא גורם המפתח המכריע לסיום המגיפה הזו, הוא המפתח להחזרת חיינו".

בין הפוליטיקאים שאמורים לקבל היום חיסונים כדי לקדם אותו בציבור הם נשיאת סלובקיה זוזנה קפוטובה ושר הבריאות של בולגריה קוסטדין אנג'לוב.

בינתיים, המקרים הראשונים של מוטציית הקורונה שהתפשטה במהירות ברחבי לונדון ודרום אנגליה התגלו כעת בצרפת ובספרד. הזן החדש, שלטענת הרשויות הבריטיות מדבק ביתר קלות, הוביל את מדינות אירופה, ארצות הברית, סין, יפן וגם ישראל להטיל הגבלות נסיעה לבריטניה.

ב-BioNTech אומרים כי הם בטוחים שהחיסון שלהם עובד נגד המוטציה הבריטית, אך ציינו כי יש צורך במחקרים נוספים כדי להיות בטוחים לחלוטין.

סוכנות התרופות האירופית תדון בחודש הבא במתן אישור לחיסון שני נגד הנגיף, של חברת מודרנה, שכבר נמצא בשימוש בארצות הברית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully