וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תפילות ברשת, בלי ארוחות: הקורונה שיבשה את חג המולד

מאות מיליונים בעולם הנוצרי מציינים את החג ללא משפחתם והסעודה המסורתית. אלפים נתקעו בבריטניה, האפיפיור נשא נאום בווידאו ובבית לחם - מקום הלידה של ישו - הורשו רק אנשי דת נבחרים לקחת חלק בטקס, כשהיתר נאלצו לצפות בו באופן מקוון. "עצוב לראות את כולם במסיכות"

בווידאו: נהגים תקועים בריטניה בשל סגירת הגבול/צילום: רויטרס

מאות מיליונים ברחבי העולם חגגו היום (שישי) את חג המולד בנוכחות דלה עקב מגבלות הקורונה, כשהאפיפיור פרנסיסקוס קרא לכלל בני האדם להתחסן, ותיאר את החיסונים נגד הנגיף כ"הבזקי תקווה בתקופה זו של חושך ואי וודאות".

כמו רבים ברחבי העולם, ראש הכנסיה הקתולית נאלץ להפר את מסורת חג המולד הרגילה, כשנשא את נאומו השנתי "לעיר (רומא) ולעולם", בווידיאו מהארמון האפוסטולי, על מנת למנוע מהקהל להתכנס בכיכר פטרוס הקדוש בוותיקן.

האפיפיור פרנסיסקוס מציין את חג המולד בוותיקן לבדו, תחת הגבלות הקורונה. 25 בדצמבר 2020. רויטרס
נשא את הנאום המסורתי בווידאו. האפיפיור, היום/רויטרס

המגפה גבתה את חייהם של יותר מ-1.7 מיליון בני אדם, והיא עדיין משתוללת בחלק גדול מהעולם, אך תחילתם של מבצעי ההתחסנות ההמוניים לאחרונה חיזקה את התקוות כי 2021 תהיה השנה שבה נציין את קץ המגיפה.

בנאומו, קרא האפיפיור למציאת פתרון שיאפשר חלוקת חיסונים לכלל תושבי העולם, וציין במיוחד את האוכלוסיות החלשות והפגיעות. "אני קורא לכולם, למנהיגי מדינות, לעסקים, לארגונים בינלאומיים, לקדם שיתוף פעולה ולא תחרות, למצוא פתרון לכולם: חיסונים לכולם, במיוחד לפגיעים ביותר ולזקוקים ביותר בכל אזורי כדור הארץ", אמר.

גם מלכת בריטניה אליזבת השנייה הקדישה את נאומה השנתי לכבוד החג למציאת תקווה "בתקופות קשות ובלתי צפויות".

המלכה אליזבת' נושאת את הנאום המסורתי של חג המולד לאזרחי בריטניה, שברקע מבצע החיסונים נגד נגיף הקורונה בממלכה. 25 בדצמבר 2020. רויטרס
דיברה על תקווה בתקופות בלתי צפויות. המלכה אליזבת' בנאומה המסורתי לחג, היום/רויטרס

"כמובן, בעייני רבים, תקופה זו של השנה תהיה מהולה בעצב. חלקם מתאבלים על אובדן היקרים להם, ואחרים החסרים את החברים ובני משפחה המרוחקים, כשכל מה שהם באמת רוצים לחג המולד הוא פשוט חיבוק או לחיצת יד", אמרה.

"אם אתה אחד מהם, אתה לא לבד", הוסיפה, ואמרה כי היא "גאה" באנשים בבריטניה וברחבי העולם ש"התמודדו בצורה נהדרת עם אתגרי השנה".

בריטניה עברה תקופה קשה במיוחד לאחר גילוי המוטציה החדשה של נגיף הקורונה, שמתפשטת בקצב מהיר יותר במדינה, שנחשבת לאחת מאלו שנפגעו הכי קשה במגיפה, כשהיום מספר המקרים בה חצה את רף 25 המיליון.

בשבוע שעבר, הפכה אירופה לאזור הראשון בעולם שמתו בו יותר מחצי מיליון חולים בנגיף.

"דרך לצאת מהטרגדיה הזאת"

ראש ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גריבריסוס, פרסם ברכה מצולמת לחג בה אמר כי "החיסונים מציעים לעולם דרך לצאת מהטרגדיה הזו, אך כזו שתיקח זמן". "אסור לנו שהקורבנות יהיו לשווא", אמר, וקרא לאנשים להמשיך לנקוט באמצעים למניעת הדבקה.

באסיה, כנסיות ברחבי קוריאה הדרומית עמדו ריקות ברובן, ומתפללים התאספו באופן מקוון, כשבמקביל,המדינה דיווחה אתמול על שיא מקרים יומי חדש.

"זה באמת קורע לב לראות," אמר פארק ג'ה-וו, חבר בכנסיית הבשורה בסיאול, שבדרך כלל מצפה לעשרת אלפים מתפללים בחג, אך היום אירח רק 15 אנשי צוות וחברי מקהלה.

בפיליפינים, בעלת הרוב הקתולי, השירותים הושבתו בשל רעידת אדמה בעוצמה 6.3 שפגעה במדינה והאפילה על איסורי מסיבות ושירת פזמונים.

"עצוב, עצוב מאוד. לראות את כולם עם מסיכות על הפנים, אפילו הכומר ושרתי המזבח, הזכירו לי שהעולם כפי שאנו מכירים הוא לא אותו דבר", אמרה תושבת מנילה, קיין קווימפו מלונגה, לאחר שצפתה במיסה בטלוויזיה במקום להשתתף בה.

בבית לחם נערכה מיסה בהשתתפות בודדים: "מותשים תחת נטל המגיפה"

בית לחם, שם הנוצרים מאמינים שישו נולד, התכוננה לחג המולד שלא נראה כמו אף אחד אחר בהיסטוריה הקרובה. המיסה בערב החג בכנסיית המולד בעיר היא באופן מסורתי גולת הכותרת של עונת החגים, שבה מאות אלפי מבקרים נוהרים לעיר הפלסטינית. השנה הטקס נערך באופן מקוון, כשרק נושאי תפקידים ואנשי דת נבחרים הורשו להיכנס לבזיליקה.

"כולם מרגישים חשוכים, עייפים, מותשים, מדוכאים זמן רב מדי תחת הנטל הכבד של המגיפה הזו והמצור על חיינו", אמר הפטריארך הלטיני של ירושלים, פירבטטיסטה פיזבלה.

הפטריארך הלטיני של ירושלים, פירבטטיסטה פיזבלה, מבקר במיסת חג המולד בכנסיית המולד בבית לחם, תחת מגבלות הקורונה. 25 בדצמבר 2020. רויטרס
"עייפים ומותשים". הפטריארך של ירושלים במיסה בבית לחם, היום/רויטרס

בצפון מזרח סוריה, שנהרסה במלחמת האזרחים, מאות תושבי שכונה נוצרית ברובה, בעיירה קמישלי, הסירו את מסיכות הפנים וחבשו כובעי סנטה לכבוד טקס הדלקת עצי חג המולד. "היינו מודאגים שהחגיגות יבוטלו השנה עקב נגיף הקורונה, אך כפי שאתה יכול לראות כולם כאן חוגגים ואנחנו מאושרים", אמרה תושבת העיירה מריה דנהו, אם לשניים, בת 36.

מיסת חג המולד בכנסיית המולד הריקה בבית לחם, תחת מגבלות הקורונה. 25 בדצמבר 2020. רויטרס
עם כנסיה כמעט ריקה. מיסת חג המולד בבית לחם, היום/רויטרס

גרמניה נאלצה לבטל את שווקי חג המולד המפורסמים שלה, ואילו בכוויית הכנסיות סגורות עד ה-10 בינואר, למרות שחיה בנסיכות קהילה נוצרית גדולה. עבור רבים, הבידוד - שהגדיר את השנה האחרונה - ימשיך מעבר ליום חג המולד. כך למשל בבלגיה, שם הוגבלו התושבים לקבל אורחים כלשהם בביתם.

הבריטים נותרים בינתיים מנותקים מרוב חלקי העולם בעקבות הופעת המוטציה החדשה. אומנם הוכרזו הקלות זמניות לכבוד החגים של חלק מההגבלות הנוגעות לסגירת הגבולות, אך אלפים ממדינות אירופה אחרות עדיין תקועים בממלכה.

"בית בחג המולד? תשכח מזה," אמר לורן בגהין, נהג משאית צרפתי שהעביר את מטענו לאי, אך עדיין נותר תקוע כמה ימים. עם זאת, יותר מאלף משאיות הממתינות בדובר לחצות לעברה השני של החוצצת בין בריטניה ליבשת, אכן הגיעו לנמל קאלה בצד הצרפתי היום, ועוררו תקווה כי ניתן יהיה לפנות את צוואר הבקבוק שנוצר במקום עד מחר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully