וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו שוחח בטלפון עם מלך מרוקו והזמין אותו לביקור בישראל

25.12.2020 / 20:32

בשיחה, שהוגדרה כ"חמה וידידותית", החליפו המנהיגים ברכות הדדיות, ובמהלכה ראש הממשלה הודה למוחמד השישי על אירוח המשלחת הישראלית השבוע. המלך ציין לחיוב את הקשר האמיץ עם הקהילה היהודית בממלכה ויוצאיה בארץ, אך הבהיר: "עמדתנו ביחסים לפלסטינים לא השתנתה"

שר החוץ של מרוקו: "עידן חדש ביחסים, הנציגויות ייפתחו תוך שבועיים"/צילום: שגרירות ארצות הברית בירושלים

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח היום (שישי) בטלפון עם מלך מרוקו מוחמד השישי והזמין אותו לביקור בישראל. השיחה התקיימה בהמשך לביקור המשלחת הישראלית-אמריקנית השבוע במדינה ולרגל נרמול היחסים בין המדינות.

בשיחה, שבלשכת נתניהו הוגדרה כ"חמה וידידותית", ושנערכה באנגלית, עברית, ערבית וצרפתית, הודה ראש הממשלה למלך על אירוח המשלחת והזמין אותו לביקור בישראל. בהצהרה שפרסמה מרוקו על השיחה, נכתב כי המלך הדגיש במהלכה את "היחסים הקרובים בין הקהילה היהודית של מרוקו והמונרכיה".

עוד נמסר מרבאט, כי המלך הבהיר בפני נתניהו בשיחה כי עמדת מרוקו ביחס לסוגיה הפלסטינית "נותרה ללא שינוי", וכי הממלכה "קוראת לקידום פתרון שתי המדינות ולשמירה על האופי המיוחד של ירושלים כעיר של שלושת הדתות".

המשלחת הישראלית אמריקנית בראשות ג'ארד קושנר וראש המל"ל מאיר בן שבת בפגישה עם מלך מרוקו מוחמד השישי, רבאט, 22 בדצמבר 2020. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית
בהמשך לביקור, פגישת בן שבת-קושנר-מוחמד השישי ברבאט, מרוקו. השבוע/לשכת העיתונות הממשלתית, עמוס בן גרשום

בנוסף לכך, השניים החליפו ביניהם ברכות על חידוש היחסים בין המדינות. נתניהו השיב למלך כי ההודעה על ההסכם התקבלה בהתלהבות גדולה בישראל.

שיחת הטלפון נערכה יומיים בלבד לאחר הריאיון הבלעדי שהעניק שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה, לוואלה! NEWS, בו אמר כי יחסי המדינות יהיו נורמליים ויכללו ביקורים ופגישות בכל הרמות, כולל בדרג המדיני הבכיר. "הכל נורמלי ואנחנו לא מתכוונים ללכת חצי דרך", הוא הבהיר.

הריאיון נערך במעון ההארחה הרשמי של ממשלת מרוקו בבירה רבאט, אחרי החתימה על ארבעה הסכמים בין שתי המדינות ולאחר ההצהרה כי בתוך שבועיים ייפתחו מחדש משרדי הייצוג הדיפלומטיים בתל-אביב וברבאט.

שר החוץ של מרוקו, נאסר בוריטה במהלך מסע"ת בז'נבה, שוויץ 22 במרץ 2019. רויטרס
"לא מתכוונים ללכת חצי דרך". בוריטה/רויטרס

עוד ציין בוריטה בריאיון, כי המגעים בין המדינות נמשכו שנתיים אך בשלו רק לאחרונה, בזמן המתאים. "המלך חסן ה-2 המנוח היה אומר שדיפלומטיה היא כמו חקלאות", אמר. "אם אתה קוטף פרי מהעץ לפני הזמן הוא עוד לא בשל, ואם אתה קוטף אותו אחרי הזמן אתה כבר לא יכול לאכול אותו. לעיתוי יש חשיבות".

לפני כשבועיים הודיעו מרוקו וישראל על כינון יחסים דיפלומטיים מלאים, אחרי שארצות הברית הכירה בסהרה המערבית, שהשליטה עליה שנויה במחלוקת, כחלק ממרוקו. מדובר במדינה הערבית הרביעית שמקדמת נורמליזציה עם ישראל בתיווך ממשל טראמפ בארבעת החודשים האחרונים, אחרי איחוד האמירויות הערביות, בחריין וסודאן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully