וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

26 שנה ללא צדק: זוכה הנאשם האחרון בפיגוע נגד הקהילה היהודית בארגנטינה

25.12.2020 / 12:29

בית משפט קיבל את טענותיו של קרלוס טז'דין, שהכחיש כי מכר ביודעין את המשאית שפוצצה את מבנה הקהילה בבואנוס איירס ב-1994 והרגה 85 איש. איש לא הורשע, ורבים רואים בכך סמל לכישלון מערכת המשפט במדינה. בקהילה היהודית יערערו: "מודאגים מאוד". איראן מכחישה מעורבות

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל

בית משפט בארגנטינה זיכה את הנאשם המקומי היחיד שעדיין עומד לדין על הפיגוע במרכז הקהילה היהודית בבירה ב-1994, שבו נהרגו 85 בני אדם. פסק הדין של בית המשפט הפדרלי הגיע לאחר שסוחר הרכב לשעבר קרלוס טז'דין הכחיש שוב שידע כי המשאית שמכר תשמש מכונית תופת שמוטטה את המבנה הראשי של אמי"ה. הוא הכריז שהוא "חף מפשע לחלוטין", ואילו התובעים ביקשו 20 שנות מאסר.

ההחלטה נמסרה ביום רביעי בשיחת וידאו בשל מגיפת הקורונה, ובית המשפט אמר כי הנימוקים יפורסמו בימים הקרובים. איש לא הורשע במתקפה, במה שלפי ארגנטינאים רבים מסמל את השחיתות והמחדלים של מערכת משפט הפועלת לפי גחמותיהם של פוליטיקאים.

התובעים טוענים כי סוכנים איראנים עמדו מאחורי הפיגוע, הקטלני ביותר אי-פעם בארגנטינה, וכמה גורמים רשמיים נותרו ברשימה האדומה של אינטרפול. עם זאת, אף אחד מהם לא הוסגר ואיראן מכחישה כל מעורבות במתקפה.

נציגי הקהילה היהודית מתחו ביקורת על הזיכוי ואמרו כי הם יערערו על הפסיקה. "אנחנו מודאגים מאוד ממערכת המשפט של ארגנטינה", אמר נשיא הקהילה, אריאל אייכבאום. "בכל מדינה אחרת בעולם שחוותה מתקפה כזו רואים הרבה יותר מעצרים תוך זמן קצר".

קרלוס טז'דין, הנאשם במעורבות בפיגוע נגד הקהילה היהודית בבואנוס איירס ב-1994, בעת דיון במשפטו, 6 באוגוסט 2015. AP
טוען לחפותו. קרלוס טז'דין במהלך המשפט, 2015/AP

טז'דין הואשם בתחילה עם כמה שוטרים מקומיים בכך שהיו "הקשר המקומי" של איראן בתכנון הפיגוע. "אנחנו 27 שנה אחרי הפיגוע הנורא ואנחנו ממשיכים לשמוע, 'טז'דין ידע, טז'דין הניח, טז'דין האמין'", אמר לבית המשפט. "אני לא יודע איך לומר זאת שהמשאית פשוט נמכרה לאדם שהגיע בתגובה לפרסומת רגילה ושילם".

הוא שהה יותר מעשור בכלא, החל מ-2004, לאורך הדיונים בתיקים שונים בבתי המשפט, לפני שזוכה מהאשמות קודמות. כמו כן, שוחררו כמה שוטרים לשעבר שטז'דין האשים בכך שניסו להפלילו בתמורה ל-400 אלף דולר שקיבלו מהממשלה, והיה זה אחד הנימוקים לסגירת התיק. השופט הפדרלי לשעבר חואן חוזה גליאנו, שעמד בראש החקירה הראשונית, נמצא אשם במעילה וברשלונת ונידון לשש שנות מאסר בשל הטיפול שלו בתיק. ואולם, בית המשפט העליון הורה לערוך משפט נוסף לטזד'ין.

הנשיא לשעבר קרלוס מנם הואשם בשיבוש החקירה כדי להגן על כמה חשודים, אך הוא נוקה מהאשמות בפברואר 2019.

פיגוע במרכז היהודי בבואנוס איירס ב-1994. AP
פצע פתוח. מבנה הקהילה היהודית אחרי הפיגוע ב-1994/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully