וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ג'ונסון הגשים את חלומו, אך בריטניה רחוקה מחוף מבטחים

25.12.2020 / 11:26

בחלוף ארבע שנים וחצי ממשאל העם, הברקזיט הופך למציאות. בריטניה נאלצה להתפשר כדי להשיג הסכם סחר עם האיחוד האירופי, וכעת חובת ההוכחה על אלו שהבטיחו שגשוג ופריחה מחוץ לגוש - בראשם ג'ונסון. על הדרך, הוא יצטרך לשמור על הממלכה מאוחדת ולעצור את מוטציית הקורונה

בווידאון: ג'ונסון מכריז שבריטניה והאיחוד האירופי הגיעו להסכם סחר/צילום: רויטרס

בעיכוב קל של ארבע שנים וחצי, זה נגמר. לפחות השלב הראשון של הברקזיט, המונח והתהליך שיצא לכולם מהאוזניים. הבריטים והאירופים הכריזו ניצחון כל אחד מסיבותיו שלו, אחרי שהושג הסכם סחר ברגע האחרון. שבוע לפני תום תקופת הביניים שהחלה ב-1 בינואר 2020 ותסתיים ב-1 בינואר 2021, תרחיש ההתנתקות ירד מעל הפרק. נראה שכמה ימים של עומסים קשים בנמל דובר, שער הכניסה אל הממלכה מאירופה שנסגר בשל המוטציה בנגיף הקורונה, סיפקו הצצה לעתיד שבו הליך הגירושים יסתיים בקרשנדו עוצמתי.

שני הצדדים נאלצו להתפשר, לונדון כנראה יותר. בריטניה, אחת מהחברות המייסדות של האיחוד, לא תהיה כבר כפופה לחוקיו ולתקנותיו, אך גם לא תהנה עוד מהקשרים הפיננסיים שתרמו לשגשוגה של לונדון. בנוסף לכך, חלקים מהסעיפים שבהסכם הם למשך תקופות ביניים, ובנושאים אחרים יש עוד צורך בשיחות. אבל בשונה מעד עכשיו, המשא ומתן העתידי כבר יהיה בין האיחוד האירופי לבין בריטניה "עצמאית", כפי שחלמו במחנה הברקזיט שנים ארוכות.

אחד מהם הוא ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון, הדמות הבולטת ביותר בתומכי ההיפרדות. הוא הבטיח שבריטניה תשגשג לפני משאל העם ב-2016, אך במהרה גילה שהרבה יותר קשה ליישם זאת מאשר רק להצביע על כך.

אם אכן הממלכה תהנה מצמיחה כלכלית ופריחה בטווח הארוך, הקולות האירוסקפטיים במדינות האיחוד עשויים להתחזק שוב. אלו שפנטזו על ברקזיטים משלהם נחלשו משמעותית בשל הברדק והסחבת שעלה מהגעים המתישים בין לונדון לבריסל, אלא שהמשברים והבעיות לא חדלו להיערם ב-27 חברות הגוש והציפו את הבעיות המבניות בו.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון בהצהרה על ההסכם עם האיחוד האירופי, 24 בדצמבר 2020. רויטרס
הכריז על ניצחון. ג'ונסון במסיבת עיתונאים, אתמול/רויטרס

מי שדוחפת בכל הכוח לאקזיט משלה, רק בכיוון ההפוך, היא ממשלת סקוטלנד. ב-2014 דחו הסקוטים את הרעיון להתפצל מהממלכה המאוחדת במשאל עם מלא יצרים, אולם מאז הברקזיט המגמה החלה להשתנות. רבים חשו שהם רומו, מאחר שהם הצביעו על הישארות של סקוטלנד חלק מהממלכה המאוחדת החברה באיחוד האירופי.

לא בטוח שיש לסקוטלנד נתיב חוקי לקיים משאל עם נוסף, מאחר שג'ונסון כבר הבהיר שהוא מתנגד לכך. הממשלה השמרנית שלו תעקוב מקרוב אחרי התסיסה הלאומית ברחבי הממלכה, במיוחד אחרי צפון אירלנד. בשנים שעברו מאז משאל העם עלה חשש שכל פגיעה בהסכם "יום שישי הטוב" שסיים את הסכסוך באי האירי יוביל להתלקחות אלימה. ההסכם בין בריטניה לאיחוד האירופי אמור למנוע את החלוקה הפיזית בין צפון אירלנד לבין אירלנד, שהיא מדינה עצמאית החברה באיחוד. אופן הישום שלו בשטח יקבע את הלך הרוח באזור המצולק.

זו הייתה שנה מלאת תהפוכות עבור ג'ונסון. היא החלה כפי שרצה, עם תחילת הליך הפרישה מהאיחוד האירופי, אולם מהר מאוד היא התדרדרה. כמו מנהיגים פופוליסטיים רבים בעולם, הוא זלזל תחילה בנגיף הקורונה עד שנדבק בעצמו והגיע עד לטיפול נמרץ.

בדומה למדינות אחרות, בריטניה לא הייתה ערוכה למגיפה בסדר גודל כזה. כ-70 אלף מתו, והנזקים הכלכליים של שני הסגרים אדירים. נקודת אור הייתה הבכורה העולמית שלקחה בריטניה עם חיסוני הקורונה של פייזר, אולם איתור מוטציה המאיצה את קצב ההדבקה של הנגיף העכיר פעם נוספת את האווירה ושיבש את תכניות חג המולד המצומצמות ממילא. זו עשויה להיות אחת הסיבות שריככה את הטון משני צדי התעלה בימים האחרונים, עד שיצא עשן לבן.

דגלי האיחוד האירופי מחוץ למטה הנציבות בבריסל, 24 בדצמבר 2020. רויטרס
המו"מ הממושך החליש את תומכי העזיבה. דגלי האיחוד האירופי בבריסל/רויטרס

2021 תהיה שנת מפנה בעולם, ובבריטניה בפרט. היא צפויה להיות אחת המדינות הראשונות בעולם שמחסנות את רוב אוכלוסייתה, כך שהיא עשויה לשוב לשגרת החיים והכלכלה מהר יותר מיריבותיה ומשותפיה בעולם - בהנחה שהמוטציה של הנגיף המשתוללת באנגליה לא תפתח עמידות לחיסונים. במקביל, היא תחווה לראשונה זה עשרות שנים מציאות ללא הקולקטיביות האירופית, ותהיה תלויה עוד יותר בארצות הברית ובממשל החדש של ג'ו ביידן, שבניגוד לנשיא המכהן דונלד טראמפ אינו עוין את האיחוד האירופי ורוצה בנפילתו.

ראש ממשלת בריטניה וחבריו למחנה קיבלו סוף סוף את מה שרצו והטיפו לו במשך שנים, מול אזהרותיהם של מי שהתחננו להישאר באיחוד האירופי. כעת עליהם להוכיח שהם מסוגלים לנווט את בריטניה לחוף מבטחים ולהחזיר אותה לגדולתה כפי שהבטיחו בגאון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully