וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

40% מהעסקים הקטנים בסכנת סגירה: "בשבילנו הסגר השלישי הוא חורבן"

החלטת הממשלה הציפה מחדש את התסכול של בעלי העסקים, שלא ציפו שיצטרכו לסגור פחות מחודשיים אחרי הפתיחה הקודמת. חלקם מספרים שעדיין לא קיבלו את מענקי הסיוע, אחרים טוענים שבשיקולים מעורבת פוליטיקה, וכולם מנסים למצוא פתרונות יצירתיים. "סגירה נוספת ונגמר הסיפור"

בווידאו: אחרי 8 שבועות חנויות הרחוב נפתחו חדש/צילום: ניב אהרונסון, עריכה: עמית שמחה

החלטת הממשלה הלילה (חמישי) על הטלת סגר נוסף הציפה מחדש את התסכול בקרב בעלי העסקים. הם ראו את התחלואה הולכת ועולה, אבל אף אחד מהם לא ציפה שהוא יגיע כל כך מהר. חנויות הרחוב, רובן עסקים קטנים שנפתחו רק לפני חודש וחצי לאחר שהיו סגורות במשך חודשיים, עדיין מנסות להתאושש מהסגר הקודם.

"למדינה שלנו ביבי והממשלה הביאו חיסונים, אבל לנו הם ירו בראש", אמר מאיר כוכב, בעל רשת חנויות אופנה וסיטונאי. "אף אחד לא מתחשב ולאף אחד לא אכפת. לקחתי הלוואות בערבות המדינה, שעוד מעט אצטרך להחזיר, לא יודעת איך אוכל לעשות את זה. את העובדים שלי שוב אצטרך להוציא לחל"ת".

פתיחת חנויות רחוב בראשל"צ
 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
חנות רחוב בראשון לציון אחרי הסגר השני, בחודש שעבר/ראובן קסטרו

ההצעה שאישרו השרים

  • סגר למשך שבועיים מראשון בשעה 17:00
  • הארכה לשבועיים נוספים בהיעדר ירידה בתחלואה
  • הגבלת תנועה של קילומטר מהבית, למעט יציאה לחיסון
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • הלימודים בכיתות ה'-י' ייפסקו
  • סגירת מקומות המסחר, הבילוי והפנאי
  • הפסקת מתווה האיים הירוקים
  • עבודה במתכונת של 50% בעסקים שאינם מקבלים קהל
  • הגבלת התקהלויות של עשרה אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח
  • צמצום התחבורה הציבורית ל-50%

כוכב מעסיק כ-14 עובדים שכעת יצטרכו לצאת שוב לחל"ת. בריאיון קודם לוואלה! NEWS שנערך ביום פתיחת חנויות הרחוב, כוכב אמר שהחשש הכי גדול שלו הוא מהסגר השלישי. "אני בפחד היום להזמין בגדים של חורף. עוד שבועיים יכולים לבוא ולהגיד לי שיש עוד פעם סגר, ומה אני אעשה?", שאל. לצערו, החשש שלו התגשם.

כוכב נשאר עדיין עם מלאי מהקיץ שלא הספיק למכור בעקבות שני הסגרים הראשונים, ועכשיו יתווסף לזה מלאי נוסף של בגדי חורף. לדבריו, מלבד ההלוואות לא קיבל מענקי סיוע מהמדינה, והליך הטיפול בערעור שהגיש לוקח עד 120 ימי עסקים. למרות הכול, הוא הבטיח שלא יוותר על עסק שקיים כבר 40 שנים.

על פי עבודת המחקר שביצע ד"ר רובי נתנזון, יועץ כלכלי של לשכת העצמאים בישראל (להב), בסוף נובמבר כ-40.7% מהעסקים בהיקף של 10-5 מועסקים דיווחו שהם עלולים להיסגר. נתון זה התקבל עוד טרם ההחלטה על הסגר השלישי, שנראה אז כתרחיש לא סביר.

מאיר כוכב, בעל רשת חנויות אופנה וסיטונאי. -, אתר רשמי
חניות ייסגרו פעם שלישית, והפגיעה תהיה כפולה. מאיר כוכב, בעל רשת חנויות אופנה וסיטונאי/אתר רשמי, -

גם איתן בניאן, בעל חנות טקסטיל ברחוב יפו שבירושלים, שותף לדעה שהסגר השלישי הוא מכה אנושה לבעלי עסקים קטנים. "הסגר השלישי מבחינתי זה חורבן. אני בדרך כלל נותן צ'קים לספקים לעוד כמה חודשים, אז מה שהיה לפני שלושה עד חמישה חודשים יבוא לידי ביטוי מחר-מחרתיים. זה יכול להכניס אותי לגירעון של עוד 80 אלף שקלים, וגם ככה לקחתי כבר הלוואה בסך מאה אלף שקלים בערבות המדינה", אמר.

הוא הוסיף כי "הפגיעה הכלכלית היא אנושה. הם צריכים להבין אותנו. לדעתי, זה המון פוליטיקה שמעורבת בקבלת ההחלטות. נכון שמשרד האוצר אומר שהסגר זה חמור לעסקים, אבל יש שם כנראה עניין של מלחמות - שר יותר חזק מצליח לעשות יותר".

בניאן לא מצליח להבין את ההחלטה לסגור גם את חנויות הרחוב. לדבריו, לא מהן מגיעה העלייה בתחלואה. "אנחנו מבקשים להמשיך לתת שירות מבחוץ, שהלקוחות לא ייכנסו לחנות וימתינו בחוץ. כדי שתהיה קצת תנועה ולפחות מרווח נשימה, שנעשה עוד כמה שקלים ביום כדי לצמצם את הפגיעה".

איתן בניאן, בעל חנות טקסטיל ברחוב יפו שבירושלים. -, אתר רשמי
הפגיעה הכלכלית היא אנושה. איתן בניאן, בעל חנות טקסטיל ברחוב יפו שבירושלים/אתר רשמי, -

חן בר-עוז, בעל עסק בתחום הדירות להשכרה וממובילי התנועה "אני שולמן", סיפר כי בעבר הייתה לו חנות נוספת, שסגר בגלל שהייתה בתוואי העבודות של הרכבת הקלה וספגה פגיעה אנושה. "הסגר השלישי מבחינתנו הוא פגיעה כפולה ומכופלת. עסקים שכבר גוססים, אנשים שפותחים את כל החסכונות שלהם בכל התקופה הארוכה הזאת, עכשיו כבר גומרים את כל הרזרבות שהיו להם. חלקם נמצאים על תוואי העבודות של הרכבת הקלה, אז הנזק הוא כפול".

חן בר-עוז, איש עסקים, ממובילי "אני שולמן". -, אתר רשמי
אנשים כבר גומרים את כל החסכונות שלהם. חן בר-עוז, איש עסקים, ממובילי "אני שולמן"/אתר רשמי, -

לאחר שסגר את החנות, בר-עוז נשאר עם עסק של מלונאות והשכרת דירות, שרחוק מלפרוח בשנה האחרונה. "ברגע שמודיעים על סגר, האנשים מבטלים. הם גם לא יבואו לקנות בחנות כי הגבילו אותם לאלף מטר. ירדנו בהכנסות ב-100% מאז ההכרזה על הסגר הראשון, אבל עשינו שינוי והתחלנו להשכיר דירות לאלה שחייבים בבידוד ולא יכולים להיות בבית", הסביר. "זה לא דבר יציב. היינו זולים בהתחלה, אבל עכשיו אנחנו במצב של הישרדות. סגירה נוספת כמו עכשיו, ונגמר הסיפור", הוסיף.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully