וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השרים אישרו: סגר כללי יוטל מיום ראשון ב-17:00 למשך שבועיים

עודכן לאחרונה: 24.12.2020 / 10:07

הסגר יוטל מתחילת השבוע הבא ויוארך בשבועיים נוספים אם לא תחול ירידה בתחלואה. התנועה תוגבל לקילומטר ממקום המגורים, השהייה בביתו של אדם אחר תיאסר והמסחר ייסגר. מערכת החינוך תפעל בגני הילדים ובכיתות א'-ד' וי"א-י"ב. אש: "על הציבור להיערך לתקופה ארוכה משבועיים"

בווידאו: נתניהו על ההחלטה לבודד שבים מחו"ל ואיסור כניסת זרים/צילום: לע"מ

הממשלה אישרה הלילה הטלת סגר כללי למשך שבועיים, החל מיום ראשון בשעה 17:00. זאת, במטרה לבלום את העלייה החדה בתחלואה בקורונה. הסגר יוארך בשבועיים נוספים אם מספר המאובחנים היומי לא ירד מתחת לאלף ומקדם ההדבקה לא יהיה נמוך מ-1. לפי ההחלטה, יחולו הגבלות תנועה של קילומטר מלבד יציאה לחיסון, מקומות המסחר, הבילוי והפנאי, הבילוי והפנאי ייסגרו למעט חיוניים והלימודים בכיתות ה'-י' יופסקו.

כמו כן, תיאסר השהייה בביתו של אדם אחר, יופסק מתווה האיים הירוקים באילת וים המלח, עסקים שאינם מקבלים קהל יפעלו במתכונת של 50%, ההתקהלות תוגבל לעשרה אנשים במקום וסגור ו-20 במקום פתוח והתחבורה הציבורית תצומצם ל-50%.

ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש טען הבוקר (חמישי) כי ישנם סיכויים נמוכים שהסגר ייגמר בסוף השבועיים הראשונים ולא יוארך. "שבועיים של סגר לא יספיקו", אמר. "הציבור צריך להיערך לתקופה ארוכה יותר".

ההצעה שאישרו השרים

  • סגר למשך שבועיים מראשון בשעה 17:00
  • הארכה לשבועיים נוספים בהיעדר ירידה בתחלואה
  • הגבלת תנועה של קילומטר מהבית, למעט יציאה לחיסון
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • הלימודים בכיתות ה'-י' ייפסקו
  • סגירת מקומות המסחר, הבילוי והפנאי
  • הפסקת מתווה האיים הירוקים
  • עבודה במתכונת של 50% בעסקים שאינם מקבלים קהל
  • הגבלת התקהלויות של עשרה אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח
  • צמצום התחבורה הציבורית ל-50%
סגר באלעד 18 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
הגבלות חדשות על הפרק. סגר באלעד/ראובן קסטרו

הסיכום על המתווה שהובא לממשלה הושג בהתייעצות נפרדת, לאחר שראש הממשלה בנימין נתניהו ביקש לצאת להפסקה של שעה. בהתייעצות השתתפו נתניהו, שר הבריאות יולי אדלשטיין, שר הביטחון בני גנץ, שר הפנים אריה דרעי ושר המדע והטכנולוגיה יזהר שי. גנץ רצה שהסגר יתחיל ביום שני, נתניהו רצה להתחיל כמה שיותר מוקדם, והושגה פשרה על תחילת הסגר ביום ראשון.

במהלך הישיבה, ממונה הקורונה, פרופ' נחמן אש, ביקש להחיל את הסגר כבר ביום שישי, והוסיף כי ההגבלות צפויות להיות האחרונות לפני שהחיסונים יתחילו להשפיע. רוב שרי הממשלה הביעו התנגדות למהלך, אך נתניהו ביקש להשאיר את השאלה פתוחה ולדון בה בהמשך הישיבה.

פתיחת חנויות הרחוב בפתח תקווה 8 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
המשלה הכריעה על סגירת המסחר. חנות בפתח תקווה/ראובן קסטרו

שרת התחבורה מירי רגב ושרת התיירות אורית פרקש הכהן הבהירו כי הסגר צריך להתחיל רק בראשון. גנץ הוסיף כי "מעבר לזה שזה לא תקין שמקבלים נתונים מסוימים ומציגים נתונים אחרים, צריך לתת למדינה להתכונן. מדינה זה לא פזצט"א", והשר לשיתוף פעולה אזורי אופיר אקוניס חיזק את עמדתו. בהמשך לדבריהם, העלה המשנה ליועמ"ש רז נזרי גם את הסוגיה המשפטית בהחלת הסגר המוקדם.

נזרי: "24 שעות הודעה מוקדמת על סגר זה המינימום. אני חושב שמבחינת האנשים צריך לתת עוד כמה ימים"
נתניהו: "מה החוק, לא מה אתה חושב"
נזרי: "יש סעיף דחיפות שבמידה שרוצים אפשר להפעיל אותו. אבל במקרה הזה זה בעייתי להעביר סעיף דחיפות. יש גם כנסת וצריך להסביר את זה בעתירות"
נתניהו: "אנחנו נדרשים לתת 24 שעות, לא מחויבים לפי החוק, והכנסת באה רטרואקטיבית ולא פוסלת את ההפעלה"
גנץ: "אני רוצה להזכיר לך ראש הממשלה שאנחנו לוקחים החלטות ארוכות טווח ולמערכת יש זמן להתארגן. זה חוסר הגינות כלפי הציבור. אנחנו מנצלים פרצה שאין פה כנסת עכשיו"
נתניהו: "אני מבין שיש שיקול דעת, אבל רציתי לברר את חוות הדעת המשפטית כי היא קודמת"
פרקש הכהן: "מה שגנץ התכוון זה לא העניין המשפטי, זה העניין המהותי. אנשים צריכים יותר משלושה ימי התרעה. יש חיים גם לצד הקורונה"

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, בני גנץ במהלך מליאת הכנסת 2 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"מנצלים את הפרצה שאין כנסת". גנץ ונתניהו במליאה/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

משרד הבריאות הציע להטיל את הסגר למשך שלושה שבועות, ובכירי המל"ל הצטרפו לעמדתם, אך הבהירו כי יש לאפשר כמה ימי התארגנות. "הסגר המלא או הכללי היה השיטה היחידה שתרמה לירידה בתחלואה, שאר השיטות לא הצליחו להביא אותנו לירידה מאסיבית", הדגיש המשנה לראש המל"ל איתן בן דוד. "אני מציע קודם כל להודיע מראש. לתת עוד כמה ימים להעיף את הסחורה, לבתי המלון לבטל הזמנות באיים הירוקים, ביטולים בצימרים. לתת זמן להורים להתארגן".

ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר כי "אנחנו ביותר מכפול מקרי התפרצות מאשר בגל השני. יש עלייה עקבית במאושפזים, עלייה בחולים הקשים, אנחנו רואים כ-107 מתים בשבוע החולף. בכל הפרמטרים אנחנו רואים עלייה מדאיגה. התחלואה מתפשטת".

תדרוך פרויקטור הקורונה, נחמן אש 26 בנובמבר 2020 (צילום: ראובן קסטרו). ראובן קסטרו
דרש להתחיל את הסגר בשישי. אש/ראובן קסטרו

נתניהו הבהיר כי יש לקבל החלטה מידית. "בכל העולם מכה גל שלישי של מגיפה. מתים אלפים רבים מדי יום, אם בגלל המוטציה ואם בגלל החורף. גם אצלנו חלה עלייה חדה בתחלואה. אם לא נפעל מיד תהיה עלייה חדה מאוד של החולים והמתים", הדגיש. "אם לא נפעל מהר נשלם מחירים גבוהים גם בבריאות וגם בכלכלה. המהירות קריטית. המחלה מכפילה את עצמה וקצב החיסונים לא מכפיל את עצמו. צריך לבלום את המגיפה לא היום - אתמול. אין פיתרון אחר".

גנץ הודה כי הטיפול בעלייה בתחלואה לא התנהל בצורה מיטבית. "עד עכשיו התנהלנו לא בסדר מבחינת הקורונה. הגענו לסיטואציה שנידרש בישיבה הזו לקבל החלטות כואבות, וחבל שכך", אמר.

אש: "העלייה בתחלואה עלולה לפגוע במבצע החיסונים"

בהמשך, אש העלה את המורכבות שבניהול מבצע החיסונים במקביל לעלייה בתחלואה. "יש קפיצה בתחלואה בימים האחרונים. ופה העומס הוא על קופות החולים שצריכות לעסוק בהם ולצד זה לנהל את מבצע החיסונים וזה אותו הכוח אדם", ציין. "המספרים ילכו ויעלו בשבועיים הקרובים, הנטל על הקופות גדול מאוד. אני מקווה שזה לא יפגע במבצע החיסונים". רגב טענה שהבעיה אחרת, וחילופי דברים התפתחו בין השניים.

שרת התחבורה טענה כי "50% מהאוכלוסייה לא רוצה להתחסן", ואש ביטל את דבריה. "עובדתית זה לא נכון, שזה משהו שמתגלה בחיסון השני. אנחנו עושים עבודת הסברה גם מול הפייק ניוז. מהתמונה של ההתחלה אני מרוצה אבל כן אנחנו עלולים להיתקל בקשיים", הסביר.

מאיר בן שבת. -, פלאש 90
הצטרפו למשרד הבריאות. ראש המל"ל בן שבת/פלאש 90, -

שר החינוך יואב גלנט ביקש למנוע את סגירת בתי הספר. "מערכת החינוך פתוחה חודשיים וחצי. בסבב הזה בשום מקום לא ראינו שמערכת החינוך היא יצרן של בעיה". השר דרעי הצטרף: החינוך לא פחות חשוב ממסחר, אי אפשר לגרום לתלמידים לשבת שוב בבית. כמו שיש מחלות גוף יש נזקים נפשיים, והשבתת מערכת החינוך עלולה לגרום נזקים נפשיים לילדי ישראל".

שרת התיירות, לעומתו, אמרה כי היא לא יכולה להתנגד לסגירת הענף בצל העלייה בתחלואה. עם זאת, ביקשה לאפשר את פתיחת מקומות העבודה שאינם מקבלים קהל בשביל למנוע מכה כלכלית קשה ממה שדרוש. "את הנזק של הנגיף אנחנו חווים מידית, אבל את הנזק הכלכלי אנחנו רק מתחילים לחוות, בטח שאנחנו יוצאים לעוד בחירות מיותרות ובזבזניות. לא הייתי לוקחת בקלות דעת הצעה לחסוך לנו מיליארדי שקלים. אני לא יודעת מי ישלם את הבור הזה ואני נחרדת מלחשוב על הגזירות", הסבירה פרקש הכהן.

תחילת חיסוני הקורונה, איכילוב, 20 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"50% מהאוכלוסייה לא רוצים להתחסן". תחילת המבצע בבית החולים איכילוב/ראובן קסטרו

ההקצנה במודל שביקש המשרד להחיל הגיעה לאחר שקבינט הקורונה לא הצליח להחליט על החמרת ההגבלות כשהתחלואה הגיעה לרף של 2,500 חולים ביום בממוצע שבועי - הרף שהוכרז לפני חג החנוכה.

מנתוני משרד הבריאות שפורסמו אתמול בבוקר נראה כי התחלואה ממשיכה לעלות. 3,251 בני אדם אובחנו בקורונה ביממה החולפת, היום השני ברציפות בו נרשמים יותר מ-3,000 נדבקים ביממה. בכך, עלה מספר הנדבקים המאומתים בישראל ל-383,385.

אתמול התבצעו כ-64,315 בדיקות, כשאחוז החיוביים לנגיף הוא 5.1%. מספר החולים הפעילים הוא 28,960. בבתי החולים מאושפזים 868 חולים, מתוכם 118 מונשמים ו-503 חולים קשה. נכון להיום, 3,136 בני אדם מתו מנגיף הקורונה בישראל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully