וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טראמפ הטיל וטו על תקציב הביטחון: "מתנה לרוסיה וסין"

נשיא ארה"ב אמר כי חוק התקציב, שגובהו 740 מיליארד דולר, "לא חוקתי" כי הוא מגביל את יכולתו להחזיר כוחות ודורש את הסרת שמותיהם של גנרלים מהקונפדרציה. עם זאת, הקונגרס צפוי להתגבר על הווטו שלו, לאור התמיכה הדו-מפלגתית

בווידאו: טראמפ הטיל וטו על תקציב הביטחון/צילום: רויטרס

נשיא ארצות הברית היוצא דונלד טראמפ הטיל אמש (רביעי) וטו על תקציב ההגנה שהעביר הקונגרס החודש, אך המחוקקים צפויים להתגבר עליו בשבוע הבא. טראמפ מתנגד לסעיפים בתקציב שגובהו 740 מיליארד דולר המגבילים את נסיגת הכוחות מאפגניסטן ומאירופה ומסירים את שמותיהם של מנהיגי הקונפדרציה מבסיסי צבא. הוא אף רוצה שהתקציב יכלול ביטול של חוק המגן על הרשתות החברתיות מפני תביעות דיבה.

טראמפ אמר בהצהרה כי סעיפי החוק, הכוללים 4,500 עמודים שנוסחו במשך כשנה, הם "מתנה לסין ולרוסיה". לדבריו, "למרבה הצער, החוק הזה לא כולל צעדים קריטיים לביטחון הלאומי, וכולל סעיפים שלא מכבדים את הווטרנים ואת ההיסטוריה הצבאית שלנו, וסותר את המאמצים של הממשל שלי לשים את אמריקה במרכז מדיניות החוץ והביטחון". הנשיא הרפובליקני היוצא טען גם שהצעדים המגבילים את החזרת הכוחות הם "רעים" ו"לא חוקתיים".

התקציב עבר ברוב גדול בשני הבתים, בהסכמה נדירה בין הרפובליקנים לדמוקרטים. כדי להפוך את הווטו יש צורך ברוב של שני שלישים בבית הנבחרים ובסנאט, ולראשונה בכהונת טראמפ, הקונגרס צפוי להפוך את החלטתו והתקציב יאושר בלאו הכי. בתרחיש הלא סביר שבו הקונגרס לא יעקוף את הווטו של טראמפ, זאת תהיה הפעם הראשונה זה 60 שנה שבה התקציב לא מאושר.

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ מנופף עם עלייתו למסוק מארין 1, 23 בדצמבר 2020. רויטרס
מסתכן באיבוד וטו ראשון בכהונתו. טראמפ, הלילה/רויטרס

יו"ר בית הנבחרים ננסי פלוסי, הדמוקרטית הבכירה ביותר בקונגרס, אמרה כי הווטו של טראמפ הוא "מעשה פזיזות מזעזע, שפוגע בכוחותינו, מסכן את ביטחוננו ומערער על החלטה דו-מפלגתית של הקונגרס".

"בזמן שבו המדינה שלנו עוברת מתקפת סייבר מאסיבית, קשה במיוחד להבין את הנימוקים שמאחורי חוסר האחריות של הנשיא", מסרה פלוסי בהצהרה.

חוק ההגנה מגדיר את את מדיניות הפנטגון, וקובע גם החלטות המשפיעות על אמצעי לחימה, כוח אדם, פריסת כוחות ואמצעי אבטחה אחרים. כמה יוזמות צבאיות ייתקעו אם התקציב לא תהפוך לחוק. התקציב השנה כולל גם הגדלה ב-3% של משכורות החיילים בשירות סדיר.

לפני הטלת הווטו, כמה מיועציו של הנשיא היוצא הזהירו אותו מהמהלך, מכיוון שהוא צפוי להידחות על ידי הקונגרס. טראמפ הטיל לאורך כהונתו וטו על שמונה הצעות חוק, שנותר על כנו בתמיכת חברי מפלגתו הרפובליקנים בקונגרס. טראמפ יסיים תפקידו ב-20 בינואר, אז יוחלף על ידי ג'ו ביידן הדמוקרטי, אף שהוא לא הכיר עד עתה בהפסדו בבחירות.

מנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, היה אחד מני רפובליקנים רבים שקידמו את התקציב חרף איומי טראמפ. אף שמקונל היה בעל ברית נאמן של הנשיא בתקופת כהונתו, חבר הקונגרס הוותיק אמר כי החוק חייב לעבור, כמדי שנה. הוא כבר סיכם עם מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, לקיים הצבעה לעקיפת הווטו בשבוע הבא, יום לאחר הצבעה דומה בבית הנבחרים שבשליטת הדמוקרטים.

"דונלד טראמפ הטיל הרגע וטו על העלאת שכר חיילינו כדי שיוכל להגן על בוגדים מתים של הקונפדרציה", צייץ שומר. "הדמוקרטים יצביעו כדי לבטל את זה".

טראמפ הדף בחודשים האחרונים את הקריאות לשינוי שמות בסיסי הצבא הקשורים למנהיגי הקונפדרציה, קבוצת מדינות בדרום שהתנתקה מהפדרציה כדי לשמור על העבדות. הפרישה שלהן הובילה למלחמת האזרחים במאה ה-19, שבסיומה ניצחה הפדרציה.

ביום שלישי הפציר טראמפ בחברי הקונגרס לשנות את חבילת הסיוע לנזקי מגיפת הקורונה בסך 900 מיליארד דולר, מאחר שלדבריו היא "מבישה" ומלאה בפרטים "בזבזניים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully