וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אתיופיה: חמושים טבחו ביותר ממאה איש במערב המדינה

24.12.2020 / 0:58

המתקפה התרחשה במחוז בנישנגול-גומוז, רווי היריבויות האתניות, באתגר נוסף לממשלה הנלחמת במורדים במחוז תיגראי הצפוני ונאבקת באלימות אתנית ברחבי המדינה

בווידאו: מפקד צבא אתיופיה מכריז על כיבוש העיר מקלה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

חמושים טבחו ביותר ממאה איש במתקפה במערב אתיופיה - כך מסרה אמש (רביעי) הנציבות לזכויות אדם במדינה. תושבים במחוז בנישנגול-גומוז תיארו את המתקפה שהתרחשה עם שחר באזור הקרוע מאלימות אתנית. המתקפה קרתה בכפר בקוג'י באזור מטקל, שבו חיות קבוצות אתניות שונות.

אתיופיה, המדינה השנייה בגודל אוכלוסייתה באפריקה, חווה התפרצויות תכופות של אלימות אתנית מאז שראש הממשלה אביי אחמד עלה לשלטון ב-2018, והעביר רפורמות דמוקרטיות שריככו את שלטון הברזל של המדינה על הקבוצות היריבות. הבחירות שאמורות להתקיים בשנה הבאה החריפו עוד יותר את המתיחות סביב שליטה על טריטוריות, שלטון ומשאבים.

בחלק אחר במדינה, צבא אתיופיה נלחם במורדים במחוז תיגראי הצפוני במשך שישה שבועות. כ-950 אלף איש נעקרו מבתיהם במהלך הסכסוך, ופריסת כוחות הצבא הפדרליים גרמה לחשש מפני ואקום ביטחוני במחוזות לא יציבים אחרים. אתיופיה מתמודדת גם עם התקוממות חמושה במחוז אורומיה וניצבת בפני איומי טרור מגבולה המזרחי הפרוץ עם סומליה.

כוחות מצבא אתיופיה, נובמבר 2020. רויטרס
האלימות מתפשטת ברחבי המדינה. כוחות צבא במחוז אמהרה/רויטרס

גאשו דוגאז, גורם ביטחוני בכיר במחוז, אמר כי הרשויות מודעות למתקפה ומנסות לזהות את התוקפים והקורבנות, אך לא פירט מעבר לכך. במחוז חיות כמה קבוצות אתניות, בהן בני הגומוז, אבל בשנים האחרונות חקלאים ואנשי עסקים ממחוז אמהרה השכן החלו לעבור לאזור, במה שגרם לתלונות מצד המקומיים על כך שאדמות פוריות נלקחות מידיהם.

כמה ממנהיגי מחוז אמהרה טוענים עתה שהשטח במחוז, במיוחד באזור מטקל, שייך להם. זה עורר זעם בקרב הגומוז. לפי נציבות זכויות האדם, הקורבנות ידעו הפעם מי אלו שתוקפים אותם, בניגוד למקרים קודמים כשהם הגיעו "מהיער".

בלאי ווג'רה, חקלאי בעיירה בולן, אמר כי הוא ספר 82 גופות בשדה ליד ביתו אחרי הפשיטה. הוא ומשפחתו התעוררו לקולות של ירי וברחו מהבית, בזמן שהם שמעו אנשים צועקים "תפסו אותם". הוא סיפר בשיחת טלפון כי אשתו וחמישה מילדיו נורו למוות, והוא נפצע בישבנו. ארבעה ילדים נוספים שלו הצליחו להימלט ולא ידוע היכן הם.

תושב אחר, חסן ימאמה, אמר כי החמושים הסתערו על האזור בסביבות השעה 6:00. הוא אמר לרויטרס כי הוא ספר 20 גופות במקום אחר. הוא אחז בכלי הנשק שלו, אבל התוקפים ירו לו בבטן.

רופא מקומי אמר כי הוא ועמיתיו טיפלו ב-38 פצועים, רובם מירי. לדבריו, הפצועים סיפרו לו על קרובי משפחה שנרצחו בסכינים וכי החמושים הציתו בתים וירו במי שניסה להימלט.

"לא היינו מוכנים לזה ואנחנו ללא תרופות", סיפרה לרויטרס אחות מאותו מתקן. היא הוסיפה כי ילד בן חמש נהרג בזמן שהועבר לטיפול במקום.

המתקפה התרחשה יום אחרי שאביי, הרמטכ"ל ובכירים בממשל הפדרלי ביקרו באזור וקראו לרגיעה, אחרי כמה תקריות קטלניות בחודשים האחרונים, בהן טבח של חמושים בנוסעי אוטובוס ב-14 בנובמבר. 34 איש נהרגו.

"הרצון של האויב לפלג את אתיופיה לאורך קווים אתניים ודתיים עדיין קיים. הרצון הזה יישאר לא ממומש", צייץ אביי ביום שלישי, לצד תמונות מהמפגש שלו באותו היום בעיירה מטקל, בסמוך למוקד הטבח. הוא אמר כי רצון התושבים לשלום "גובר על האג'נדה הפלגנית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully