וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הלימודים יסתיימו ב-13:00: "הנזק של השבתת החינוך גבוה מתועלת הסגר"

עודכן לאחרונה: 24.12.2020 / 13:29

השרים אישרו את הטלת הסגר השלישי, במהלכו כיתות ה'-י' יישארו בבית והשאר יעברו למתכונת חלקית, אך לא הסבירו את צמצום שעות הלימוד. ההורים מלינים על הנזק שנגרם לילדים ומותחים ביקורת על הממשלה: "השנה הלכה לאיבוד". מנגד, בהסתדרות המורים מוחים: "זלזול בחיינו"

בווידאו: תלמידי חטיבת הביניים חוזרים לבית הספר/צילום: ניב אהרונסון

בפעם השלישית מאז פרוץ הקורונה, ישראל תיכנס בשבוע הבא לסגר שינחית מכה נוספת על מערכת החינוך. הממשלה אישרה הלילה (חמישי) כי כיתות ה'-י', ששבו לבתי הספר רק בחודש האחרון, לא יחזרו לספסל הלימודים, בעוד בגיל הרך ובכיתות א'-ד' וי"א-י"ב ילמדו בין השעות 13:00-08:00 בלבד, ופעילות הצהרונים תופסק. עוד הוחלט כי החינוך המיוחד יוחרג מהמגבלות המחמירות וימשיך בפעילות סדירה.

במשרד הבריאות לא הסבירו את ההחלטה להגביל את שעות הלימוד, שגוזרת חוסר יכולת של הורים לילדים קטנים לצאת לעבודה. ממונה הקורונה נחמן אש אמר בריאיון ל"חדשות הבוקר" כי משרד הבריאות דרש לסגור לגמרי את מערכת החינוך נוכח העלייה בתחלואה, אך הוחלט על פתרון ביניים כדי "למזער את הנזק", בעיקר לגיל הרך.

"כדי שזה יהיה מידתי החלטנו למסגר את זה בלוחות הזמנים והשעות שנקבעו. זה נכון שזה פחות ממה שלומדים בדרך כלל, אבל זה נותן בכל זאת איזשהו פתרון לאוכלוסיות האלה", הסביר.

חטיבת השרון רעננה 6 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"הילדים הולכים לאיבוד". תלמידות ברעננה, החודש (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

קרוב לארבעה חודשים מאז נפתחה שנת הלימודים תשפ"א, ובקרב ההורים והמורים חוששים מהפערים הלימודיים הגדולים בעקבות משבר הקורונה. אפרים קובי מתל אביב, הורה לילדה בכיתה ג' ולילד בכיתה ט', מודאג מכך שתלמידים נפגעים כתוצאה מהלמידה הממושכת מרחוק, שכרוכה בנתק חברתי ושעות ארוכות מול מסכי המחשבים והניידים.

"ייגרם להם נזק ארוך טווח כתוצאה מהשנה הזאת שהלכה לאיבוד. זה מאוד מכעיס אותי", תיאר קובי. "קחו את הילדים, תעשו להם בדיקות קורונה פעם בשבוע ותטפלו בהם. אין בעיה שלא ילכו לחוגים שלא ייפגשו אחר הצהריים, אבל תשאירו להם את המסגרת. בשביל מה עשו את הקפסולות? הם לא מאמינים למה שהם עצמם מחליטים? יש פה בעיה אמיתית. הילדים האלה הולכים לאיבוד. אצל המתבגרים היום הפך ללילה, והלילה הפך ליום".

האב מתח ביקורת על התנהלות הממשלה וטען כי "אני חושב שמדינת ישראל פשטה את הרגל בכל הנושא של הטיפול בקורונה, כי לא יכול להיות מצב של עונש קולקטיבי". לדבריו, "עכשיו הולכים לבחירות, ולאף אחד לא אכפת מכלום, תהיה כאן ממשלת מעבר לפחות חצי שנה, והמשכורות שלהם ימשיכו 'לדפוק'. מה תעשה אימא חד-הורית שעד שכבר הרימה את הראש מעל המים וחזרה לעבוד, עכשיו צריכה לחזור להיות בבית עם ילדיה בסגר? בקצב הזה אנשים יפשטו פה את הרגל".

פרטי הסגר

  • סגר למשך שבועיים מראשון בשעה 17:00
  • הארכה לשבועיים נוספים בהיעדר ירידה בתחלואה
  • הגבלת תנועה של קילומטר מהבית, למעט יציאה לחיסון
  • איסור שהייה בביתו של אדם אחר
  • הלימודים בכיתות ה'-י' ייפסקו
  • סגירת מקומות המסחר, הבילוי והפנאי
  • הפסקת מתווה האיים הירוקים
  • עבודה במתכונת של 50% בעסקים שאינם מקבלים קהל
  • הגבלת התקהלויות של עשרה אנשים במקום סגור ו-20 במקום פתוח
  • צמצום התחבורה הציבורית ל-50%
הכנות בבית הספר "יסוד המעלה" לקראת החזרה ללימודים אחרי הסגר, ראשון לציון, 26 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
חלק מההורים לא מוכנים לשמוע על סגירת הגנים. כיתה בראשון לציון, באוקטובר (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

ערן יסטרוב מקריית ביאליק, אב לילדה בכיתה ז', מחה אף הוא על ההחלטה. "אני לא חושב שהסגר של מערכת החינוך הוא דבר מועיל, זה לא משהו שיחלץ אותנו מהבוץ הנוראי. הנזק של ההשבתה של מערכת החינוך הוא יותר גבוה מתועלת הסגר", אמר.

יסטרוב סיפר כי "בבית הספר של הבת שלי בקריית ביאליק לא היה מקרה קורונה אחד אפילו. בכל פעם שהיא הפסיקה ללמוד בבית הספר זה היה בגלל החלטה פוליטית. אני לא מסוגל להבין את ההיגיון שבהחלטה הזאת - לסגור מערכת החינוך. מדובר בהחלטה פוליטית ולא יעילה. אני חושב שמערכת החינוך צריכה להיות פתוחה, בדיוק כמו סופרמרקטים".

תושב קריית ביאליק ערן יסטרוב ובתו. באדיבות המצולמים
"מדובר בהחלטה פוליטית ולא יעילה". ערן יסטרוב ובתו (צילום: באדיבות המצולמים)/באדיבות המצולמים

גם בהנהגת ההורים הארצית גינו את ההחלטה הפוגעת בתלמידי כיתות ה'-י'. יו"ר ההנהגה, מירום שיף, טען כי "שוב מקבלים החלטות היסטריות ומפקירים ללא הצדקה שכבות שלמות של תלמידים, מכיתות ה' עד י' שלא חטאו ולא פשעו ובסך הכול רוצים ללמוד".

לדבריו, "הפשרה שהושגה הלילה היא פשרה אומללה, שבינה לבין נתונים בשטח אין שום קשר. מלאכת השיקום של ילדינו תיערך זמן רב כי הפגיעה הנפשית, הרגשית והפדגוגית שהצטברה בחודשים האחרונים קשה מנשוא. הגיע הזמן שקבינט הקורונה יפנים שעל תלמידי ישראל לא מתפשרים".

"אני מאד שמחה שחברי הממשלה התעשתו ובסגר הזה סופסוף מרבית הילדים ילכו למסגרות, שהם כה זקוקים להם חברתית והתפתחותית", אמרה רויטל בלומנפלד, אם לשלושה. "זה מלמד שהפנימו את הביקורת הציבורית ואולי גם הסתכלו סופסוף על מה שקורה במדינות אחרות, שם לא הפסיקו את הלימודים אפילו לא יום אחד לאורך כל השנה האחרונה".

האם סייגה וטענה כי "ההחלטה לתחום את הלימודים רק לשעות 13-8 נטולת כל היגיון אפידימיולוגי - הילדים נמצאים באותה קבוצה כל היום - מדוע לקטוע להם את יום הלימודים? הדבר משליך כמובן על שעות העבודה שאנחנו ציבור ההורים הולכים לעבוד החל משבוע הבא, כי ברור לכל שעם ילדים כה קטנים בבית משעה 13 אין לנו יכולת לעבוד מהבית. וזה שעות שצריך להעסיק אותם כי כאמור אסור להם להתראות עם חברים בשעות הפנאי".

לדבריה, "אם המטרה של ההגבלה הזו היא לא ליצור התקהלות אז התוצאה הפוכה בדיוק - כל ההורים יצרו תור ארוך בכניסה וביציאה לגן, כי השעות כה מועטות כך שקשה לי להאמין שהורים יוציאו את ילדיהם עוד קודם לכן. ההחלטה הזו מנותקת מהמציאות וכנראה שמי שהחליט עליה אין לו ילדים קטנים כדי להבין את התסכול".

"אם רוצים להשית פה סגר אפקטיבי צריך לאפשר לילדים ללמוד במתוכנת מלאה ולהורים לעבוד יום שלם מהבית ובמקביל להגביר את האכיפה הכללית והאכיפה בפרט באזורים וקהלים שלאורך כל השנה האחרונה צפצפו על ההנחיות", טענה.

גנץ: "ההחלטה שגויה ואני פועל לשנות אותה"

שר הביטחון בני גנץ הביע התנגדות להחלטה, על אף שהוא היה שותף בקבלתה אתמול בישיבת הממשלה."השארנו חלק ממערכת החינוך פתוח בסגר ונאפשר למקומות עבודה שאינם מקבלים קהל לפעול - זהו הדבר ההגיוני וזה גם מה שהיה צריך לעשות בסגר הקודם", טען. "בנושא שעות פתיחת מערכת החינוך, מדובר בהחלטה שגויה ואני פועל ברגעים אלו בכדי לתקן אותה".

יו"ר ועדת החינוך, ח"כ רם שפע (כחול לבן), יצא גם הוא נגד מתווה הסגר. "הפקרת ילדי ה'-י' בבית, לאחר כל כך הרבה חודשים של למידה מרחוק, ובמיוחד ההחלטה הבלתי ברורה של פתיחת הגנים רק בין 8:00 ל-13:00 מנוגדות לעמדתי, להיגיון ולצרכי השטח. אין בכוונתי לאשר החלטה זו בוועדת החינוך ואני קורא לממשלה לעשות שינוי והתאמות בהקדם".

תלמידי כיתות ה-ו חוזרים ללימודים, בי"ס עוזי חיטמן, פתח תקווה, 24 בנובמבר 2020. ראובן קסטרו
"החלטה הזויה שאין בה היגיון בריאותי". תלמידים בפתח תקווה (צילום: ראובן קסטרו)/ראובן קסטרו

יו"ר נעמת חגית פאר, שעומדת בראש הארגון הגדול ביותר של מעונות היום המפוקחים לגיל הרך, העבירה ביקורת על החלטת הקבינט. "מדובר בהחלטה הזויה שאין בה שום היגיון בריאותי. כנראה שלשרים יש מידע לפיו הקורונה הולכת לישון בצהריים, אשמח שישתפו את הציבור במידע הזה אם כך", מסרה. "מאות אלפי הורים לא יוכלו להתפרנס ולעבוד, גם לא מרחוק, כאשר הם צריכים לאסוף בחזרה את הילדים מהמעונות שעות בודדות לאחר הגעתם. שלא לדבר על הפעוטות עצמם שזקוקים לשגרה חינוכית בשנים הקריטיות ביותר להתפתחותם".

הסתדרות המורים: "זלזול בוטה בחיי עובדי ההוראה"

מנגד, מזכ"לית הסתדרות המורים, יפה בן דויד, מחתה על ההפקרות הבריאותית של המורים. בן דויד אמרה כי "הרצון של צמרת משרד החינוך להחריג את מערכת החינוך בזמן הסגר, הוא שערורייתי ומגלה זלזול בוטה בחיי ובבריאות עובדי ההוראה. לא אאפשר שעובדי ההוראה יסתכנו ויגיעו לעבודה בעוד שאר המדינה יושבת בבית ופקידי משרד החינוך כבר היום נמנעים מקבלת קהל ויושבים מאחורי לוחות פלסטיק שקוף. עובדי ההוראה ימשיכו לתמוך בתלמידים וללמד מרחוק, כפי שעשו בסגרים הקודמים בהצלחה רבה".

יו"ר ארגון המורים, רן ארז, הצטרף לעמדתה בפנייה לשר החינוך יואב גלנט. "כל הכבוד על כך 'שנלחמת' עבור מערכת החינוך והפעלתה, אך חמור מאוד שבאותו הלהט לא דאגת למורים, אותם אתה מקריב ושולח לחזית ללא כל הגנה של חיסון. אתה דן אותם להדבקה בהתקהלות עם תלמידים, אך אינך דואג שמי שעובד עם קהל יחוסן לאלתר. אנו דורשים חיסון מיידי על ידי נידות בתוך בתי הספר כדי לא לטרטר את המורים לקופות החולים. באותה הזדמנות אפשר לבצע בדיקות קורונה לתלמידי בתי הספר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully