וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

טעויות, חוסר סדר ועומס מיותר: התקלות שמאפילות על מבצע החיסונים בקופות

23.12.2020 / 6:30

קופות החולים דחפו להקדים את החיסון לקורונה בקהילה ללא היערכות מספקת, והיומיים הראשונים למבצע כללו טעויות ארגוניות ורפואיות. הן מצידן מאשימות את משרד הבריאות בהתנהלות מבלבלת, ובינתיים, הציבור הוא זה שמשלם את מחיר הפזיזות

מנכל משרד הבריאות: "נשים בהיריון יוכלו ככל הנראה להתחסן נגד נגיף הקורונה"/משרד הבריאות

חמישה ימים לאחר הקמת מוקדי החיסון בקופות החולים, ויומיים לתחילת ההתחסנות בקהילה - ניתן כבר לומר היום (שלישי) כי הקדמת המבצע ביומיים, מרביעי לשני, הובילה לטעויות, חוסר סדר ועומס מיותר. בשלב זה, למרות ההיענות המרשימה וחיסונים בכל המוקדים, ליקויים מאפילים על הצלחת המבצע.

הקופות טוענות כי מהרגע שהתקבל אישור ה-FDA והחיסונים הגיעו לארץ, לא היה טעם לחכות עוד, ולכן הן דחקו במשרד הבריאות להקדים את המבצע, גם משיקולי תחרות ותדמית. אלא שמתוך פזיזות, הן עשו זאת מבלי שהיו ערוכות, מיהרו לפתוח את המוקדים, דילגו על שלבים ולא העניקו מענה מספק לביקוש הרב. בקופות מפנים את האצבע המאשימה אל משרד הבריאות, בטענה שהחליף הנחיות והוראות לעיתים קרובות, והקדים את המבצע באופן שגרם לטלטלות במערכות של הקופות - שנאלצו בעקבות זאת להתאים את היערכותן מחדש בכל פעם.

מתחם החיסונים בהיכל קבוצת שלמה, ת"א 13 בצדמבר 2020. ראובן קסטרו
מתחם חיסונים של קופת חולים מכבי בתל אביב/ראובן קסטרו

משרד הבריאות הורה לקופות לזמן בעצמן את המטופלים בקבוצות הסיכון ליום רביעי, כך ש"תקופת ההרצה" של המבצע תהיה מדורגת ואחראית. אולם, כבר ביום חמישי בשעה 17:00 בערב פתחה קופת חולים מכבי את המוקד שלה לקביעת תורים עצמאית של המבוטחים כבר ליום שני. כפי שאולי ניתן היה לצפות, העומסים שנרשמו במוקדים גרמו לקריסתם בתוך שעתיים. ההחלטה של מכבי גרמה לשאר הקופות לפתוח אף הן מוקדים לקביעת תורים ולדלג על שלב זימון המתחסנים המתוכנן - עוד לפני שההיערכות הושלמה.

על פי הנחיית המשרד, הקופות נדרשות לתגבר את המוקדים בשלב בו יתאפשר למבוטחים לקבוע תורים באופן עצמאי. בכל מקרה, בשלב הזה אין עדיין מספיק מוקדנים ואין די עמדות חיסון שיוכלו לתת מענה לכל המבקשים - כך שלעתים עוברות למעלה משעתיים עד לקבלת מענה במוקדים. הקופות מפנות את המבוטחים לאתרי האינטרנט ולאפליקציה, אך כרגע בעיקר קשישים יכולים לקבוע תור לחיסון, וחלקם מתקשים להתמודד עם הטכנולוגיה.

עוד בוואלה!

כתף קרה: קופות החולים התעקשו לפעול לבדן, ומוקדי החיסונים קורסים

לכתבה המלאה
שר הבריאות יולי אדלשטיין ביקר  בהנהלת קופת חולים לאומית כדי לבחון מקרוב את ביצוע חיסוני הקורונה.21 בדצמבר 2020. גדעון מרקוביץ', לשכת העיתונות הממשלתית
אלדשטיין מסייר בהנהלת קופת חולים לאומית, לקראת מבצע החיסונים/לשכת העיתונות הממשלתית, גדעון מרקוביץ'

בעיה אחרת התעוררה לאור העובדה שישראל טרם קיבלה אישור מחברת פייזר, יצרנית החיסון, לפיצול משטחי החיסונים - הכוללים אלף מנות כל אחד - לחבילות קטנות יותר, בסדר גודל של 250-50 חיסונים. בעקבות זאת, מועצות אזוריות קטנות לא קיבלו מענה כלל. בסך הכול, 11 מוקדים משותפים לקופות נפתחו היום בערי הפריפריה, בחסות פיקוד העורף, שיהיה אחראי ללוגיסטיקה ולסדר באתרי ההתחסנות.

במקביל, בשל הביקוש הרב, אתרי הענק של הקופות במרכז הארץ, שהיו אמורים לתת מענה לכלל האוכלוסייה, לא ייפתחו בשלב זה, אלא רק בשבוע הבא.

לקראת תחילת מבצע החיסונים בקופות החולים, 20 בדצמבר 2020. דוברות קופ"ח כללית, אתר רשמי
חיסוני קורונה בקופת חולים כללית, השבוע/אתר רשמי, דוברות קופ"ח כללית

בהדרגה, קופות החולים משדרגות ומתגברות את מוקדי החיסונים שלהן, אך משרד הבריאות טרם נתן אישור לפתיחת מוקדים נוספים מעבר ל-63 התחנות, כולל בבתי החולים, שנפתחו עד כה. כך שהקופות נאלצות לקבוע תורים למועדים רחוקים, בעוד שלושה שבועות ויותר.

מבין הקופות, מכבי התבלטה לרעה מבחינת יעילות השירות. כללית, שהרבה יותר גדולה מהקופות האחרות, פתחה גם את מערך החיסונים הכי גדול - אך גם שם לא היו חפים מבעיות בכל מה שנוגע למוקד הטלפוני. לעומת המתחרות, לקוחות קופת חולים מאוחדת זכו באופן יחסי למענה יותר מהיר, ולתורים יותר קצרים. לאומית פתחה בסך הכול מוקד אחד בלבד אתמול, ורק היום החלה לפתוח עוד מוקדים.

לקראת תחילת מבצע החיסונים בקופות החולים, 20 בדצמבר 2020. שלומי כהן, אתר רשמי
חיסונים לקורונה בקופת חולים מאוחדת, השבוע/אתר רשמי, שלומי כהן

לצד התפעול והארגון של מבצע החיסונים, גם התחום הרפואי אינו חף מבעיות. אתמול, במהלך חיסון איש צוות רפואי באתר החיסונים של מכבי בתל אביב, ניתנה בטעות מנת חיסון שנלקחה מבקבוק שטרם נמהל, ולכן מקבילה לחמש מנות חיסון. המתחסן נבדק ושהה בהשגחה רפואית בבית חולים במשך מספר שעות בהתאם לנהלים, ושוחרר לביתו בשעות הערב כאשר הוא מרגיש טוב וללא כל תופעות לוואי. נציין כי בניסוי שביצעה חברת פייזר בתהליך פיתוח החיסון, נמצא כי אין השפעה שלילית להזרקה של עד חמש מנות חיסון, פרט לתופעות לוואי מקומיות באזור ההזרקה.

אירועים כאלו עשויים לקרות במבצע נרחב כמו מבצע חיסוני הקורונה, אך גם במקרה זה הפזיזות של הקופות גרמה לכך שלא ייעשה עוד תדרוך או הבהרת הנחיות לאחים ואחיות, כך שמקרים כאלו לא יקרו. תקריות מסוג זה יכולות לגרום לחוסר אמון ציבורי בחיסונים ובצוותים הרפואיים, לגרור כישלון במבצע כולו.

הקופות: מבצע החיסונים מתנהל היטב

בקופת חולים לאומית אומרים כי "מבצע החיסונים בלאומית מתנהל היטב, כאשר לאומית שירותי בריאות נערכה לתחילת החיסונים מבעוד מועד ולאור זאת תגברה את שירות הלקוחות במוקד הטלפוני ואת מספר האחיות במוקדי החיסון. בלאומית ניתן לזמן תור בארבע דרכים שונות - באתר, באפליקציה, במוקד הטלפוני ובמרכז הרפואי. לאומית פתחה היום עשרה מרכזי חיסון ומחר תפתח 12 נוספים. עד עתה זומנו כבר כ-25 אלף תורים ואנו מצפים לעשרות אלפי מתחסנים בימים הקרובים".

מקופת חולים מכבי נמסר: "במבצע החיסונים לקורונה, מכבי נכנסה מתחת לאלונקה. ברגע שאפשר היה להתחיל, התחלנו. למרות שהתחלנו ביום חמישי אחר הצהריים וידענו שלפנינו שישי שבת בפתח, קיבלנו החלטה לפתוח את זימון התורים. מה שאיפשר לחברי מכבי להתחסן באלפיהם כבר בימים הראשונים של השבוע הזה, כאשר קופות אחרות מציעות חיסונים לתאריכים מאוחרים יותר. עד עתה נקבעו תורים כבר ליותר ממחצית ממטופלי קבוצת היעד של גילאי 60 ומעלה! תהליך זימון התורים כעת הוא מהיר ודיגיטלי והיום למשל נקבעו למעלה מ-50 אלף תורים, ואתמול למעלה מ-80,000 תורים. מתחמי החיסון פועלים היטב ועם שביעות רצון גבוהה של המטופלים. עם ישראל מורגל במצבי חירום ואנחנו זוכים לשיתוף פעולה מצוין מהציבור ואפילו לסבלנות והערכה".

קופת חולים כללית, קופת חולים מאוחדת ומשרד הבריאות לא מסרו תגובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully