וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דיכטר: "מי שעוזב מפלגה יתרסק"; זנדברג: "שלח ומיכאלי צריכים להצטרף למרצ"

עשרה חודשים מאז השבעתה, הכנסת ה-23 צפויה להתפזר בחצות לאחר שמליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק על הארכת מועד הפיזור. ביום שאחרי הדרמה הפוליטית התראיינו ח"כים מהקואליציה והאופוזיציה במשדר מיוחד בוואלה! NEWS. קרעי: "טובים ייסורי בחירות על כאבי ממשלה"

מתוך משדר וואלה! NEWS בהגשת טל שלו ויקי אדמקר/צילום: ניב אהרונסוi

פחות מעשרה חודשים מאז הושבעה, הכנסת ה-23 צפויה להתפזר הלילה (שלישי) בחצות. זאת, לאחר שמליאת הכנסת דחתה הלילה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית מועד פיזורה - כשהמחלוקות בין הליכוד לכחול לבן נותרו בעינן. ח"כ אבי דיכטר (הליכוד) תקף את ח"כ מיכל שיר, שעד לאחרונה הייתה חלק ממפלגתו, ואילו במרכז-שמאל קראו לאיחודים. מערכת וואלה! NEWS ליוותה את היום שאחרי הדרמה הפוליטית במשדר מיוחד, בהשתתפות חברי כנסת מסיעות הבית.

"טובים ייסורי הבחירות על כאבי הממשלה", אמר ח"כ שלמה קרעי מהליכוד לוואלה! NEWS. "אבל היה עדיף לחכות עוד חודש חודשיים ורק אז לצאת לבחירות. אנחנו כבר תקופה אומרים שאנחנו צריכים להעביר תקציב". לדבריו, "אלה שהחליטו לבעוט בדמוקרטיה המפוארת שהם צמחו בה וגם להשתמש במנדט שהם בוחרים ולהצביע נגד עמדת המפלגה זה משהו שאנחנו לא יכולים להתמודד איתו, זו פשוט חוצפה אבל מי שפרש מהליכוד תמיד יתרסק בסוף".

ח"כ קרעי התייחס לסוגיית התקציב ואמר כי "התקציב היא דרישה שלנו לטובת יציבות ותקציב דו שנתי. ברגע שראינו שכל שבועיים נפער בור תקציבי - הבנו שאי אפשר לעשות את זה. כחול לבן הפרו הסכמים עוד לפני הסכם התקציב. אנחנו רצינו להמשיך את הממשלה הזו", אמר.

ההצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
49 התנגדו, 47 תמכו. מליאת הכנסת, הלילה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

לפני שניגשו להצביע על הצעת החוק, כ-50 חברי סיעות הבית נשאו נאומים במליאה. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) נאם במליאה 105 דקות בניסיון למשוך זמן שיאפשר השגת רוב להצעה. הוא קיבל הנחיה למשוך את נאומו עד להצבעה. ח"כ פינדרוס אמר כי "כעשר דקות לפני שעליתי אמרו לי שיש איזשהו סיכוי מאוד קלוש (לגייס תמיכה להעברת החוק) אבל אנחנו ננסה למצא אותו. 'תנסה למשוך את הזמן על הפודיום עד אשר נודע לך שאבדו כל הסיכויים', ואז אמרו לי שאבדו כל הסיכויים", אמר.

פינדרוס הוסיף כי "אמרתי שאני מאמין שיהיו בחירות במרץ בכל מקרה, רק אמרתי שאני חושב שזה לא נכון להיכנס לשנת 2021 בלי תקציב לשנת 2020. המושגים אופוזיציה וקואליציה התערבבו פה. מיכל שיר מאיזה מפלגה היא? הטעות היחידה שאפשר לומר אולי, זה שנתניהו הסכים לפשרת האוזר ולא פירק את הממשלה כמו שהוא רצה. גם אנחנו וגם אחרים לחצו אותו ואמרו לו לתת לזה צ'אנס של עוד מאה ימים ובדיעבד הוא צדק".

ח"כ רול: "לגנץ יש מקום ביש עתיד"

ח"כ עידן רול מיש עתיד אמר כי האופוזיציה רשמה הישג עם פיזור הכנסת. "ברמה הפוליטית זה שלא הצלחנו למצוא דרך", אמר רול, "נתקלנו בחומה בצורה של חוסר תפקוד ולצערי זה היה חייב להיגמר. זה הישג מדהים של לפיד, נתניהו לא מגיע להצבעה כדי להפסיד".

לדבריו, "בסופו של דבר אחד הדברים זה פרשת כחול לבן וכל תופעת בני גנץ, אחד הלקחים זה חשיבות של נסיון פוליטי. אנחנו מסוגלים להכיל את האירוע של צירוף כחול לבן למפלגה אם זה ישרת את הציבור, כל אחד יכול להצטרף ליש עתיד", הוסיף.

ח"כ אסף זמיר בהצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
התנגד בהצבעה. ח"כ זמיר, הלילה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

"בסופו של דבר יש לנו ראש ממשלה בנבצרות, והוא מנהל את המדינה ואת המשפט ובכל רגע נתון הדברים האלה מתנגשים", אמרה ח"כ תהילה פרידמן מכחול לבן. "וכל עוד הוא יהיה שם - יהיו בחירות אחרי בחירות אחרי בחירות".

"אני חושבת שאם מתווה הפשרה היה כולל רק את העברת התקציב, זה משהו שכולנו מאוד מאוד קיווינו ותמכנו בו. אלא שנתניהו דרש להתערב במינוי היועץ המשפטי לממשלה והשופטים והוא דרש להתערב בנושאים שכבר הוכרע פעם אחר פעם שאסור לו להתערב. ולזה לא יכולנו להסכים", הוסיפה.

ח"כ עודד פורר: "חושש שבנט וסער לא יהיו בבלוק שלנו"

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו תקף את הממשלה ואמר כי "אני לא זוכר התנהלות כזו, והערב האחרון היה הקדיש שאומרים על הממשלה הזו". הוא אמר כי הוא לא שמח מההליכה לבחירות. "לא מחאתי כפיים ולא חגגתי, אני לא חוגג את זה שיש בחירות. אבל האלטרנטיבה בין הממשלה הגרועה בישראל לבין בחירות - עדיף בחירות".

"אני רוצה לדבר דווקא לא על הפסילות אלא על החיבורים. אנחנו כמפלגה ציונית ליברלית יכולים לשתף פעולה עם כל הכוחות, גם הציונות הדתית. בתוך הבלוק של נתניהו חתומים על הצהרת נאמנות גם בנט וגם סער, האירוע פה זה ששניהם אומרים שהם לא בטוחים בבלוק ואני מעדיף שהם יצטרפו אלינו ולא אל נתניהו", הוסיף.

ח״כ עודד פורר במליאת הכנסת 25 בנובמבר 2020. צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב, אתר רשמי
"לא חוגג את זה שיש בחירות". ח"כ פורר/אתר רשמי, צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

ח"כ זנדברג: אשמח ששלח ומיכאלי יצטרפו למרצ

"זו ממשלה שלא הייתה לה זכות קיום", אמרה ח"כ תמר זנדברג ממרצ. "אתמול לדעתי כתבו שגנץ אלוף העולם בהתקפלות, וגם בזה הוא נכשל", תקפה. "יש כאן באמת מקרה נדיר של שלומיאליות פרלמנטרית".

תמר זנדברג בדיון במליאת הכנסת, 5 באוגוסט 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
קוראת לעפר שלח ומירב מיכאלי להצטרף למרצ. ח"כ זנדברג/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

היא התייחסה למצב מפלגות השמאל בסקרים וקראה לח"כ עופר שלח מי עתיד וח"כ מירב מיכאלי ממפלגת העבודה להצטרף למרצ. "אני מודעת לזה שהשמאל מתכווץ, כמי שמייצגת מפלגת שמאל אני לא "רק לא ביבי" יש לי ערכים ותוכן ועולם שלם מלבד זה, אבל אני חושבת שיש כאן לקח שאנחנו צריכים ללמוד וקצת ללמד את הבוחרים. יאיר גולן הצטרף למרצ ואנחנו נתקן את הדיון הזה בתוך המפלגה, אני קוראת למירב מיכאלי ועופר שלח להצטרף למפלגה על רקע הליכה אידאולוגית".

ח"כ מיקי חיימוביץ' בהצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
ח"כ חיימוביץ'/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

ח"כ דיכטר: מיכל שיר הצביעה במליאה כמו גנב באפילה

ח"כ אבי דיכטר התייחס להצבעה של ח"כ מיכל שיר נגד הצעת החוק ואמר כי התנהלותה אינה הולמת. "חבר כנסת שיש לו עמדה לא נוחה עם המפלגה שלו צריך לבוא, לעמוד איתן, ולהגיד 'זו עמדתי'". לדבריו, "לבוא כמו גנב באפילה להיכנס בדקה ה-91 ולעשות הצגה של מדבר בנייד - זה לא מתאים כחבר כנסת. חשבתי שמיכל שיר קצת יותר עם עמוד שדרה".

בריאיון לוואלה! NEWS דיכטר אמר כי הבחירות הן תקלה. "הליכה לבחירות בעת הזו זו פשוט תקלה. זאת למרות הבעייתיות שאי אפשר שלא להבחין בה לאורך התקופה. אבל במציאות הזו זו חלופה רעה מאוד. זה לא הזמן לעשות ניסויים, ואני חשוב שזה גם פספוס וגם טעות. זה לקחת משאבים, שגם ככה נשארים בחסר, ולהקפיא מדינה מבחינה פוליטית במשך חצי שנה שכל אחד יודע בדיוק מה המשמעות של זה".

הוועדה המיוחדת לפיקוח על הקרן לניהול הכנסות המדינה מהיטל על רווחי גז ונפט. 8ב ביוני 2020. עדינה ולמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
"הליכה לבחירות בעת הזו זו פשוט תקלה". דיכטר/אתר רשמי, עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רוב של 49 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה, ו-47 תמכו, אחרי שהליכוד נכשל בהשגת רוב להצעת החוק. בין המתנגדים הייתה ח"כ מיכל שיר מהליכוד שהודיעה על הצטרפות למפלגתו החדשה של גדעון סער. ח"כ שרן השכל מהליכוד נעדרה.

רוב חברי הכנסת של כחול לבן נעדרו, אך שלושה מהם, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, הצביעו נגד הצעת החוק. גם הח"כים צבי האוזר ויועז הנדל (דרך ארץ), שהודיעו על הצטרפות למפלגת סער, הצביעו נגד. לעומתם, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שותפתו של סער, נעדרה מההצבעה. חברי הכנסת מטעם מפלגת רע"מ נעדרו מההצבעה.

ח"כ פינדרוס לפני ההצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
"אמרתי שאני מאמין שיהיו בחירות במרץ". ח"כ פינדרוס/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

לאחר הלילה הסוער במליאה, הבוקר המשיכו הצדדים בהיערכות לקראת התפזרות הכנסת ויציאה לבחירות. בעקבות התפטרות ח"כ שיר והיעדרותה של השכל, יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד מיקי זוהר הגיש בקשה רשמית להכריז על ח"כ שיר והשכל - כפורשות מסיעת הליכוד. הבקשה הזו מצטרפת לבקשה נוספת שהגיש זוהר להכריז על ח"כ יפעת שאשא ביטון כפורשת, לאחר שהכריזה על הצטרפותה לסער.

במקביל, שר האוצר ישראל כ"ץ פנה ליו"ר כחול לבן בני גנץ ואל כל סיעות הכנסת בבקשה "לגלות אחריות לאומית ולאפשר היום, ללא קשר לכל המחלוקות הפוליטיות, את העברת חוקי היסוד שיאפשרו תפקוד תקין של מדינת ישראל מראשית ינואר ועד לאחר הבחירות הצפויות ואישור התקציב הבא".

כץ אמר כי "משמעות אי-העברת החוק תהיה פגיעה אנושה ביכולת מתן השרותים לאזרחי ישראל והסיוע לנפגעי הקורונה, כולל בתחומי הבריאות, הכלכלה, החינוך, הרווחה, הבטחון ותחומים רבים חשובים. זהו רגע לגלות אחריות ולהתאחד בדאגה לאזרחי ישראל". מדובר בחוקים שיסדירו את המשך פעילות הממשלה והמשק למרות שלא אושר תקציב על בסיס תקציב המשכי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully