וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החוק לדחיית המועד נפל: הכנסת צפויה להתפזר בחצות

עודכן לאחרונה: 22.12.2020 / 9:03

ניסיונות הליכוד לגייס רוב במליאה בהצבעה על הצעת החוק נכשלו, וזו נפלה בקריאה ראשונה עם 49 ח"כים שהתנגדו ו-47 תומכים. בין המתנגדים - ח"כ מיכל שיר מהליכוד שהכריזה על הצטרפותה לסער. ח"כ השכל וחברי רע"מ נעדרו. בכחול לבן 3 התנגדו, והיתר נעדרו מההצבעה

בווידאו: החוק לדחיית מועד פיזור הכנסת נפל/צילום: ערוץ הכנסת, רויטרס

מליאת הכנסת דחתה הלילה בקריאה ראשונה את הצעת החוק לדחיית מועד פיזור הכנסת, ומסתמן כי היא תתפזר היום (שלישי) בחצות. זאת לאחר שלא הושגו הסכמות בין הליכוד וכחול לבן, וניסיונות הליכוד לגייס רוב נכשלו. רוב של 49 חברי כנסת הצביעו נגד ההצעה, ו-47 תמכו. בין המתנגדים - ח"כ מיכל שיר (הליכוד) שהודיעה על הצטרפות למפלגתו החדשה של גדעון סער. ח"כ שרן השכל מהליכוד נעדרה.

רוב חברי הכנסת של כחול לבן נעדרו, אך שלושה מהם, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, הצביעו נגד הצעת החוק. גם הח"כים צבי האוזר ויועז הנדל (דרך ארץ), שהודיעו על הצטרפות למפלגת סער, הצביעו נגד. לעומתם, ח"כ יפעת שאשא ביטון, שותפתו של סער, נעדרה מההצבעה. חברי הכנסת מטעם מפלגת רע"מ נעדרו מההצבעה.

ההצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
נדחתה ברוב של 49 מול 47. מליאת הכנסת בזמן ההצבעה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

"אני שלמה עם מצפוני לעשות את המעט שביכולתי כדי לסיים את המופע המביך הזה של ממשלה תקועה ומסוכסכת שמחזיקה מדינה שלמה בת ערובה של כסאות פוליטיים", אמרה שיר בעת הכרזתה על התפטרותה. "אתפטר מהכנסת ואצטרף ל'תקווה חדשה'", הוסיפה. מיד אחרי שח"כ שיר יצאה מהמליאה ח"כ אסנת מארק ממפלגתה כינתה אותה: "חצופה, כלבה".

ח"כ מיקי חיימוביץ' בהצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
ח"כ חיימוביץ' במליאת הכנסת, הלילה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

יו"ר הקואליציה וסיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר הודיע בתום ההצבעה כי יכריז על חברות הכנסת שיר והשכל כפורשות. "לאחר שביקשתי להכריז על יפעת שאשא ביטון כפורשת, אבקש להכריז כך גם על ח"כ מיכל שיר ועל ח"כ שרן השכל", אמר זוהר. בניגוד לשיר ולשאשא-ביטון, השכל לא התנגדה ולא הודיעה על הצטרפות לסער. "שיר הצביעה בניגוד לעמדת הסיעה והשכל סירבה להגיע להצבעה וזאת בניגוד לעמדת סיעת הליכוד שעשתה הכל כדי למנוע את הבחירות", הוסיף, "הגיע הזמן לשים סוף לאלו שמנצלים את תנועת הליכוד ופועלים נגדה".

נתניהו: היינו צריכים לאחד כוחות, גנץ לא עמד בלחץ

רגע לפני ההצבעה, ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיע למליאה והאשים את כחול לבן בבחירות המסתמנות. "בשעה הזו היינו צריכים ללכד כוחות ולמצוא כל דרך למנוע את הבחירות המיותרות האלה. היו לנו הסכמים עם כחול לבן, ברגע האחרון בני גנץ נסוג מהם, הוא לא עמד בלחץ של ניסנקורן וחבריו, ולכן כחול לבן הולכים לגרור אותנו לבחירות מיותרות".

כמו כן, נתניהו הודיע כי שוחח עם אחד מראשי חברות התרופות שמפתחות את חיסוני הקורונה וכי הוא "הסביר לי שיש סיכוי טוב מאד שהחיסון שלהם מטפל במוטציה, הם עושים את הניסיונות", ותקף: "זה מה שאני עושה בשעה 12 בלילה, כששם עוסקים בפוליטיקה קטנה. זה זמן שאסור ללכת בו לבחירות".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיב לנתניהו במליאה: "אדוני ראש הממשלה, על מי אתה עובד? לא מעניינת אותך המוטציה, אלא רק הרוטציה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נואם לפני ההצבעה על פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
נתניהו נואם לפני ההצבעה. מליאת הכנסת, הלילה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, שמוליק גרוסמן

לפני שניגשו להצביע על הצעת החוק, כ-50 חברי סיעות הבית נשאו נאומים במליאה. ח"כ יצחק פינדרוס (יהדות התורה) נאם במליאה דקות ארוכות בניסיון למשוך זמן שיאפשר השגת רוב להצעה. הוא קיבל הנחיה למשוך את נאומו עד להצבעה. לפי גורמים בליכוד, ראש הממשלה ניסה להשיג רוב עד הרגע האחרון, כדי למצות את המגעים עם כחול לבן ולנצל גם את מחר למו"מ.

בין הראשונים לנאום היה ח"כ מיקי לוי (יש עתיד). לוי תקף את הממשלה בדיון ואמר כי "כאוס כלכלי כזה מזמן לא קרה אבל מה אתם דורשים מאיתנו? ממשלה כושלת, במשך שלוש שנים אין תקציב מדינה. היום, בדקה ה-90, אתם רוצים שנתמוך ונגלה אחראיות? איזה אחראיות אתם גיליתם? שלוש שנים לא עשיתם חשבון לאזרחים, למדינה או לחברי הכנסת והחזקתם את התקציב כבן ערובה לצרכים פוליטיים של ראש ממשלה כושל מול האשמות נגדו".

ח"כ פינדרוס לפני ההצבעה על הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת. 22 בדצמבר 2020. דוברות הכנסת, דני שם טוב, אתר רשמי
ח"כ פינדרוס במליאת הכנסת, הלילה/אתר רשמי, דוברות הכנסת, דני שם טוב

במוקד המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן עומד נושא המינויים המשפטיים והרוטציה. בליכוד דרשו לשנות את שיטת המינויים המשפטיים - פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון, כך שהחלטותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן היו כפופות להסכמת הליכוד ולמנגנון קבלת החלטות פוליטי. כמו כן, דרשו בליכוד להקים מנגנון פוליטי נוסף שיעקוף את ועדת שרים לחקיקה שבראשה עומד ניסנקורן. הדרישה יצרה מתיחות גדולה בצמרת כחול לבן, שכן ניסנקורן מתנגד לכל פגיעה בסמכויותיו ולמעורבות הליכוד במינויים.

מהצד השני, נתניהו לא הסכים להתחייב על מימוש הרוטציה ולוותר על נקודת היציאה שתאפשר לו לפזר את הכנסת מבלי להעביר את ראשות הממשלה. לפי החוק לדחיית מועד אישור התקציב, שלא עבר הלילה בכנסת, תקציב 2021 היה אמור להיות מאושר עד 5 בינואר - כלומר, נקודת היציאה האחרונה של נתניהו תהיה בינואר ואם אכן היה עבור תקציב 2021 במועד זה, לא היתה לנתניהו דרך לפזר את הכנסת מבלי להעביר לגנץ את ראשות הממשלה, עד מועד הרוטציה בנובמבר 2021.

כעת, משלא עבר התקציב - הכנסת צפויה להתפזר אוטומטית היום בחצות והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ.

גנץ הציב אולטימטום, בליכוד הפעילו משמעת קמפיין

לפני הדיון יו"ר כחול לבן בני גנץ העביר לליכוד חמש דרישות בשביל להמשיך לקדם את הצעת החוק, שאושרה בוועדת הכנסת. גנץ כינס ישיבת סיעה לעדכון על מצב המו"מ והמגעים לדחיית הבחירות וסיפר על העברת רשימת הדרישות, אך הוסיף שהוא לא צופה שראש הממשלה יאשר אותן. בתגובה, ראש הממשלה תקף את גנץ במהלך הצהרה משותפת שקיים עם ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית המבקר בישראל, ואמר כי גנץ חוזר בו מההסכמות וגורר את ישראל לבחירות.

בהצעה של ראש הממשלה החליפי לליכוד, נכללו חמש דרישות המהוות תנאי להמשך קידום החוק: הבטחת העברת התקציב לשנים 2021-2020; אישור תקנון הממשלה; העברת כל המינויים התקועים; השארת שר המשפטים בתפקיד ללא שינויים שיפגעו בשלטון החוק וסגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

רשימת הדרישות של גנץ

  • הבטחת העברת תקציב לשנת 2021-2020
  • אישור תקנון ממשלה
  • העברת כל המינויים התקועים
  • שר המשפטים ישאר בתפקידו ולא יהיו שינויים שיפגעו בשלטון החוק
  • סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה
בנימין נתניהו ו בני גנץ ב מליאת הכנסת | אישור הסכם השלום בין ישראל לאיחוד האמירויות. כנסת, ירושלים , 15 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן, אתר רשמי
לא הגיעו להסכמות. נתניהו וגנץ, אוקטובר/אתר רשמי, דוברות הכנסת - שמוליק גרוסמן

בליכוד הגיבו בחריפות לאולטימטום של גנץ, ודוברו הפוליטי של ראש הממשלה הפיץ הודעה לחברי הכנסת במפלגה, לפיה "החל מהיום אנחנו נכנסים למשמעת קמפיין, כל ריאיון יתואם אך ורק לאחר קבלת אישור, תדרוך מסודר וקבלת מסרים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully