וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גנץ הציג לנתניהו אולטימטום לפני פיזור הכנסת; נתניהו: "גורר לבחירות"

עודכן לאחרונה: 21.12.2020 / 19:12

יו"ר כחול לבן עדכן את מפלגתו שהציב 5 דרישות לליכוד, בהן אישור המינויים התקועים, השארת שר המשפטים בתפקידו והבטחת הסכם הרוטציה. עם זאת, אמר כי אינו חושב שרה"מ יסכים להן. נתניהו תקף: "ההתעקשות לאפשר לניסנקורן לעשות הפיכה פקידותית-שיפוטית - מנוגדת להסכמים"

בווידאו: נתניהו מאשים את גנץ שהוא מוביל לבחירות מיותרות/צילום: לע"מ, עריכה: אסף דרורי

יו"ר כחול לבן בני גנץ העביר היום (שני) לליכוד חמש דרישות בשביל להמשיך לקדם את הצעת החוק לדחיית פיזור הכנסת, שאושרה לקריאה ראשונה. גנץ כינס ישיבת סיעה לעדכון על מצב המו"מ והמגעים לדחיית הבחירות וסיפר על העברת רשימת הדרישות, אך הוסיף שהוא לא צופה שראש הממשלה בנימין נתניהו יאשר אותן. בליכוד טענו בתגובה שגנץ מוביל לבחירות.

"הוא אמור לחזור אליי. אני חושב שהוא יגיד לא ושהכנסת תתפזר מחר", אמר לחברי מפלגתו. "אין מה להרחיב בעניין הזה יותר מדי. אם אשמע הלילה שיש מה לעשות עם הסיפור הזה אעדכן, ואם לא - הכנסת תהפוך לדלעת מחר בלילה".

בהצעה של ראש הממשלה החליפי לליכוד, נכללו חמש דרישות המהוות תנאי להמשך קידום החוק: הבטחת העברת התקציב לשנים 2021-2020; אישור תקנון הממשלה; העברת כל המינויים התקועים; השארת שר המשפטים בתפקיד ללא שינויים שיפגעו בשלטון החוק וסגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה.

יו"ר כחול לבן, בני גנץ במהלך הצהרתו לתקשורת 1 דצמבר 2020. -, אלעד מלכה
"חושב שהכנסת תתפזר מחר". גנץ/אלעד מלכה, -

התנאים של גנץ לדחיית פיזור הכנסת

  • הבטחת העברת התקציב לשנים 2021-2020
  • אישור תקנון ממשלה
  • העברת כל המינויים התקועים
  • השארת שר המשפטים בתפקידו, ללא שינויים שיפגעו בשלטון החוק
  • סגירת כל נקודות היציאה להתחמקות מהרוטציה

לאחר הודעתו של גנץ, שר המשפטים אבי ניסנקורן אמר כי "‏אין דמוקרטיה בעולם שהייתה מקבלת מצב בו ראש ממשלה מחזיק את תקציב המדינה כבן ערובה, ודורש לרמוס את מנגנוני שלטון החוק. גם בישראל זה לא יקרה".

ראש הממשלה תקף את גנץ בפתח דבריו בהצהרה משותפת עם ג'ארד קושנר, חתנו ויועצו של נשיא ארצות הברית המבקר בישראל. "עבדנו קשה מאוד למנוע בחירות מיותרות. הגענו לסיכומים עם כחול לבן. הם היו מבטיחים, סיכומים טובים, והיו מאפשרים לנו להימנע מהבחירות האלה", אמר. "לצערי, בגלל לחץ פנימי בתוך מפלגתו, בני גנץ החליט לחזור בו והדבר הזה גורר את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו התחסן נגד נגיף הקורונה מרכז הרפואי ״שיבא״ תל השומר לקראת מבצע החיסונים ״תן כתף״, 19 בדצמבר 2020. ראובן קסטרו
"גנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות". נתניהו/ראובן קסטרו

"ההתעקשות היא לאפשר לניסנקורן לעשות הפיכה פקידותית-שיפוטית שעומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים ושאנחנו לא יכולים לאפשר", המשיך נתניהו. "אנחנו לא רוצים בחירות ולכן היינו מוכנים להצביע בכנסת נגד בחירות ולהמשיך יחד, אבל אם בחירות יכפו עלינו - אנחנו ננצח".

הליכוד: גנץ חזר בו בגלל המאבק הפנימי בכחול לבן

בתגובה להצעה של גנץ, בליכוד מסרו כי "בעקבות המאבק הפנימי בכחול לבן, גנץ חזר בו מכל ההסכמות שהושגו במשא ומתן בין כחול לבן והליכוד, לרבות ההתעקשות שלו לאפשר לניסנקורן להמשיך בהפיכה פקידותית-משפטית העומדת בניגוד להסכמים הקואליציוניים".

לדבריהם, "הליכוד עומד איתן נגד הפיכה זו של השמאל שרומסת את הדמוקרטיה ברגל גסה. מצער שגנץ החליט לגרור את המדינה לבחירות מיותרות בעיצומו של משבר הקורונה. במקום לאפשר ממשלה יציבה שעובדת למען האזרחים, גנץ ממשיך לדבוק ברעיון של 'ממשלה בתוך הממשלה' בניסיון כושל לקושש קולות למפלגתו המתפרקת".

זמן קצר לאחר מכן, דוברו הפוליטי של ראש הממשלה הפיץ הודעה לחברי הכנסת במפלגה, לפיה "החל מהיום אנחנו נכנסים למשמעת קמפיין", וכי "כל ריאיון יתואם אך ורק לאחר קבלת אישור, תדרוך מסודר וקבלת מסרים". נתניהו אף קיים כעת תדרוך טלפוני עם שרי הליכוד ואמר להם: "נכנסים למשמעת קמפיין".

שר המשפטים, אבי ניסנקורן במהלך נאומו בכנסת 16 בספטמבר 2020. יהונתן סמייה, דוברות הכנסת, אתר רשמי
במוקד המחלוקת. ניסנקורן/אתר רשמי, יהונתן סמייה, דוברות הכנסת

מוקדם יותר היום, ועדת הכנסת אישרה לקריאה ראשונה את הצעת החוק, למרות שלא הושגו הסכמות בין המפלגות. שבעה ח"כים תמכו בהצעה, וחמישה התנגדו. בהצבעה לא השתתף אף אחד מחברי הכנסת של כחול לבן, שחלקם שוהים בבידוד.

לפי ההצעה, פיזור הכנסת יידחה, יועבר תקציב המדינה לשנת 2020 עד 31 בדצמבר ותקציב לשנת 2021 עד 5 בינואר. אם לא יועברו תקציבים אלו עד למועד הנקוב - הכנסת תתפזר והבחירות יתקיימו בתאריך המתוכנן - 23 במרץ.

נציגות הייעוץ המשפטי בכנסת, עו"ד שגית אפיק ועו"ד ארבל אסטרחן, אמרו במהלך הדיונים כי ייתכן וחלק מסעיפי ההצעה יידרשו רוב של 61 ח"כים בהצבעות במליאה. הדד ליין לאישור החוק הוא מחר לפני חצות, מועד פיזור הכנסת המקורי. בסיעות האופוזיציה ימינה, יש עתיד, ישראל ביתנו והרשימה המשותפת מתכוונים להגיש אלפי הסתייגויות כדי לעכב את הליך החקיקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully