וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פוטין שיבח את הסוכנות שנקשרה למתקפת הסייבר, ביידן מגבש תגובה

20.12.2020 / 23:11

נשיא רוסיה אמר בטקס לציון מאה שנה להקמת ה-SVR - שלפי גורמים אמריקניים אחראי לפריצה לממשל - כי השירות קריטי לעתיד המדינה. בין האופציות של הנשיא הנבחר: סנקציות ומתקפת סייבר נגד תשתיות רוסיות. מיט רומני על חוסר התגובה של טראמפ: "יש לו שטח מת ביחס לרוסיה"

בווידאו: טראמפ מצייץ שמתקפת הסייבר תחת שליטה/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר היום (ראשון) כי שירות ביון החוץ של ארצו עושה עבודה חשובה בצורה יוצאת דופן בהגנה על המדינה. השירות, SVR, נקשר על ידי בכירים אמריקנים למתקפת הסייבר הגדולה שהכתה בממשל האמריקני, אף שבקרמלין מכחישים כל מעורבות. פוטין אמר את הדברים בעת אירוע לציון מאה שנה להקמת השירות. פוטין אמר כי ה-SVR, יחד עם שירותי הביטחון האחרים של רוסיה, הם קריטיים בהבטחת "ההתפתחות הריבונית, הדמוקרטית והעצמאית" של רוסיה.

פוטין אמר למשתתפי האירוע, שבו ציינו גם את יום עובדי שירותי הביטחון, כי חשוב להמשיך בפיתוח סוכנויות הריגול הנגדי. "אני יודע על מה אני מדבר כאן", אמר הנשיא, שהיה בעברו סוכן KGB. "ואני מדרג גבוה מאוד את המבצעים המקצועיים הקשים שנעשו. תשומת הלב הרבה ביותר צריכה להינתן לביטחון מידע, למאבק בקיצוניות ובשחיתות".

למרות האצבע שהפנו בכירים בוושינגטון, בראשם שר החוץ מייק פומפאו, לעבר מוסקבה, הנשיא היוצא דונלד טראמפ ניסה אתמול להמעיט בעוצמת המתקפה וערער על ההערכות כי מדובר ברוסיה. מבלי לבסס את דבריו, הוא אמר כי ייתכן שזו סין.

"עלינו להכיר בכך שלנשיא יש שטח מת בכל הנוגע לרוסיה", אמר הסנאטור הרפובליקני מיט רומני, שהוסיף כי הפריצה הנרחבת למשרדי ממשל ולחברות פרטיות גרמה "נזק אדיר", בריאיון לרשת NBC.

הסנאטור מארק וורנר, הדמוקרט הבכיר בוועדת המודיעין בסנאט, אמר לרשת ABC כי ייתכן שמתקפת הסייבר עדיין נמשכת, וכי הרשויות טרם גילו את היקפה המלא. שני הסנאטורים אמרו כי ארצות הברית חייבת להגיב.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בטקס במוסקבה לציון מאה שנה להקמת SVR 
20 בדצמבר 2020. רויטרס
מכיר מקרוב את עבודת הריגול. פוטין בטקס, היום/רויטרס

ההחלטה כיצד להעניש את רוסיה עשויה להתגלגל לפתחו של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שיושבע לתפקיד בעוד 30 יום. לפי גורמים המעורים בנושא, בין האפשרויות שהממשל הבא ישקול יהיו סנקציות חדשות ומתקפת סייבר נגד תשתיות רוסיות. אחד הגורמים, שדיבר בעילום שם, אמר כי התגובה צריכה להיות חזקה מספיק כדי לגרום לרוסיה נזק כלכלי, פיננסי או טכנולוגי, אך כזה שלא יוביל להחרפת העימות בין שתי יריבות הגרעין מהמלחמה הקרה.

אותו גורם אמר כי מטרתה של כל פעולה, שעשויה לכלול פעילות מוגברת לסיכול ריגול סייבר, תהיה ליצור הרתעה יעילה ולצמצם את יכולותיה של רוסיה בתחום. בשלב זה, הדיונים בקרב יועציו של ביידן הם תיאורטיים בלבד, והם ישתנו לאחר חילופי הממשל ובחינה מלאה של יכולותיה של ארצות הברית.

עוד בוואלה!

ביידן קיווה להתמקד בקורונה, אך מתקפת הסייבר הרוסית תחייב תגובה

לכתבה המלאה

אחד הגורמים המעורה בדיונים אמר כי הצוות של ביידן יצטרך לקבל מידע מודיעני נוסף על הפריצה לפני שיקבל החלטה כלשהי. הגישה של הנשיא הנבחר לתדרוכי המודיעין של הנשיא עוכבה עד לפני שלושה שבועות, לאור סירובו של טראמפ להכיר בהפסדו בבחירות. הנשיא היוצא התייחס לראשונה למתקפת הסייבר רק אתמול בערב, שבוע לאחר שנחשפה. ללא תגובה שלו, בצוות של ביידן חוששים כי הנשיא הנבחר יישאר בשבועות הקרובים עם כלי אחד: איומי סרק.

"הם ישלמו מחיר", אמר ביידן בריאיון לרשת CBS ביום חמישי, כשנשאל כיצד יגיב למתקפת הסייבר. הוא הבטיח להשית סנקציות כלכליות על "אישים ועל גופים" שונים.

התגובה יכולה להוות מבחן מוקדם להבטחתו של ביידן לשתף פעולה ולהתייעץ בצורה יעילה יותר עם בעלות בריתה של ארצות הברית. לפי אחד הגורמים, חלק מההצעות שעשויות להגיע לפתחו עלולות לכלול פגיעה באינטרסים פיננסיים או בתשתיות של מדינות ידידותיות.

"משהו סימבולי לא יספיק", אמר ג'יימס אנדרו לואיס, מומחה לאבטחת סייבר במרכז ללימודים בינלאומיים ואסטרטגיים. "אתה רוצה שרוסיה תדע שאתה מגיב".

דוברת של צוות המעבר של ביידן לא השיבה לבקשת תגובה בנושא.

"אין שאלה שזאת רוסיה"

פריצת המידע המאסיבית, שדווחה לראשונה על ידי רויטרס, אפשרה להאקרים, שלפי ההערכות הופעלו על ידי ה-SVR, לסרוק רשתות של סוכנויות ממשל, חברות פרטיות ומכוני מחקר במשך חודשים. מוסקבה מכחישה כל מעורבות במתקפות סייבר נגד המערב, אך מעטים מאמינים לכך.

"לפי מה שראינו, אני לא חושב שיש שאלה שזאת רוסיה", אמר יו"ר ועדת המודיעין בבית הנבחרים, אדם שיף הדמוקרטי, בריאיון לרשת MSNBC, שבמהלכו תקף את תגובת טראמפ. "זה הרסני, שקרי ופוגעני לביטחון הלאומי שלנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully