וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מקסיקו מגבילה פעילות של סוכנים זרים. הקרטלים עשויים להרוויח

חוק חדש מסיר את חסינותם הדיפלומטית ודורש מגורמים זרים לשתף כל מידע מודיעיני עם עמיתיהם במקסיקו. מהלך צפוי לפגוע ב-DEA, והוא מגיע אחרי מעצר שר ההגנה לשעבר בארה"ב. הנשיא השמאלי הפופוליסטי אוברדור מסתמך יותר ויותר על הצבא. "משחקים על הקלף הלאומני"

בווידאו: מקסיקו מכחישה עסקה עם ארה"ב להסגרת ראש קרטל סמים/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

הקונגרס במקסיקו אישר חוק ביטחון לאומי חדש המגביל את פעילותם של סוכנים זרים, בצעד שמתנגדיו אומרים כי יסכן מקורות מודיעיניים ויאיים על המלחמה בקרטלי הסמים. החוק מסיר את החסינות הדיפלומטית מסוכנים זרים ודורש מגורמים רשמיים זרים במדינה לשתף כל מידע מודיעיני שיש בידיהם עם עמיתיהם במקסיקו.

בעוד שהחוק לא מציין מדינה מסוימת בצורה מפורשת, הוא צפוי להשפיע על הסוכנויות האמריקניות, כולל זו למאבק בסמים (DEA), שלה יש נוכחות רבה במקסיקו. הנשיא אנדרס מנואל לופס אוברדור שלח במפתיע מוקדם יותר החודש את החוק לקונגרס, אחרי שהתלונן על פעילות הסוכנות במקסיקו.

"במהלך הממשלים האחרים, הם הגיעו למקסיקו כאילו שהיא שייכת אליהם. הם לא רק עשו פעילות מודיענית, אלא הלכו אחרי מטרות. כוחות הביטחון (של מקסיקו) שיגור את המבצעים, אבל ההחלטות נעשו על ידי הסוכנויות האלו. זה לא קורה עוד", אמר הנשיא.

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור במהלך טקס לציון תחילת השנה השנייה לכהונתו, בארמון הלאומי במקסיקו סיטי, 1 בדצמבר 2020. AP
קבלת פנים צוננת לביידן. נשיא מקסיקו/AP

החוק עבר בשבוע שעבר, על רקע מעצרו המתוקשר בארצות הברית של שר ההגנה לשעבר של מקסיקו באשמת סחר בסמים. גנרל סלבדור סיינפואגוס נעצר בנובמבר בנמל התעופה בלוס אנג'לס, אבל לאחר מכן הוחזר למקסיקו בעקבות לחץ שלה, אף שהוא לא היה תחת חקירה בארצו באותה תקופה.

מייק ויג'יל, שעמד בראש הפעילות הבינלאומית של ה-DEA, אמר כי החוק הקטן יצמצם את משמעותית את הפעילות האמריקנית. "הם רוצים שסוכנויות כמו DEA לא יעשו כלום חוץ מלשבת במשרד ולהעביר מידע", אמר.

הסוכנות עובדת מקרוב עם שירותי הביטחון של מקסיקו ואוספת את רוב המודיעין המשמש למלחמה נגד הסמים. עם זאת, המבצעים האמריקניים עוררו לעתים זעם מקומי, וחרף סיוע צבאי של מיליארדי דולרים וניסיונות להעביר רפורמות משפטיות, המאבק הצבאי של מקסיקו בפשיעה גבה את חייהם של יותר מ-200 אלף איש, לצד כ-70 אלף נעדרים.

מומחים סבורים כי הנחישות של נשיא מקסיקו להוביל לשחרורו של שר ההגנה לשעבר נובעת מהתלות הגדלה שלו בצבא. לא רק בפעילות המבצעית השופטת, אלא גם במיזמי בניה, בנקים ממשלתיים וניהול נמלי המדינה.

ריקרדו מונרל, מנהיג הקואליציה בסנאט, אמר כי מטרת החוק היה "לחזק את עיקרון ההדדיות בנושאי הביטחון הלאומי". עם זאת, החוק מעורר דאגה משני צדי הגבול.

התובע הכללי היוצא של ארצות הברית, ווילים בר, אמר בתחילת החודש כי החוק "יכול לשחק רק לידיהם של ארגוני הפשיעה הבינלאומיים ופושעים אחרים שבהם אנחנו נלחמים יחד".

נשיא מקסיקו אנדרס מנואל לופז אוברדור מצדיע לדגל במהלך טקס לציון תחילת השנה השנייה לכהונתו, בארמון הלאומי במקסיקו סיטי, 1 בדצמבר 2020. AP
לצבא תפקיד הולך וגדל בכלכלה. טקס לציון שנתו השנייה של לופס אוברדור בתפקיד/AP

לופס אוברדור טוען שאין חשש לדליפת מידע מודיעיני לארגוני הפשיעה, שלדבריו טוהרו משירותי הביטחון, אך מומחים מתייחסים בביטול לטענה זאת. החוק עבר לפני שנשיא מקסיקו, שהצליח להסתדר עם דונלד טראמפ למרות הרטוריקה של הנשיא היוצא, בירך את ג'ו ביידן על ניצחונו בבחירות. בסוף השבוע הם דיברו לראשונה.

"הם רוצים לשחק על הקלף הלאומני ולנצל את הוואקום השלטוני בארצות הברית", אמרה ברברה גונזלס, מומחית פוליטית, על התנהלות ממשלת מקסיקו מול סירובו של טראמפ להכיר בניצחון של ביידן. "השוביניזם הלאומני עובר היטב בבייס שלו (של לופז אוברדור), אבל למעשה מותיר את ידינו קשורות ואותנו פחות בטוחים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully