וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפני עצרת של ראש הממשלה: 15 הרוגים בפיגוע באצטדיון בסומליה

סוכנויות הידיעות

20.12.2020 / 7:44

מחבל מתאבד התפוצץ והביא בין היתר למותם של בכירים בצבא הסומלי, זמן קצר לפני הגעת רה"מ הטרי מוחמד חוסיין רובלה. ארגון א-שבאב לקח אחריות על הפיגוע, שהגיע בתקופה רגישה ומתוחה במדינה - ממנה החלו לצאת מאות חיילים אמריקנים בהוראת טראמפ

צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

15 בני אדם נהרגו בפיצוץ מחבל מתאבד בכניסה לאצטדיון במרכז סומליה, זמן קצר לפני הגעתו של ראש הממשלה הטרי מוחמד חוסיין רובלה. עלי חסן, שוטר בעיר גלקיו, אמר כי היו פצועים נוספים בפיצוץ, שאירע ביום שישי לפני תחילת עצרת פוליטית מתוכננת בעיר שנמצאת 750 ק"מ מצפון לבירה מוגדישו. בין ההרוגים היו בכירים בצבא סומליה, כולל מפקד אזורי של הכוח המיוחד דנב, המאומן על ידי צבא ארצות הברית.

ארגון הטרור א-שבאב קיבל אחריות על הפיגוע, שהמחיש את יכולתו לפגוע בלבה של ממשלת סומליה בתקופה רגישה. בהוראת הנשיא היוצא דונלד טראמפ, מאות החיילים האמריקנים המוצבים במדינה החלו לצאת ממנה ולהתפרס מחדש באזור.

ראש ממשלת סומליה, מוחמד חוסיין רולבה, 23 בספטמבר 2020. GettyImages
מוביל את הקמפיין למען הנשיא. ראש ממשלת סומליה/GettyImages

סומליה נמצאת בעיצומה של תקופה פוליטית מתוחה. הבחירות לנשיאות המתוכננות לפברואר רוויות מאבקים מרים בין הנשיא מוחמד עבדוללהאי מוחמד ויריביו, המאשימים אותו בהתערבות בהליך הבחירות כך שהוא יישאר בתפקידו.

בנוסף לכך, המתיחות האזורית גברה השבוע אחרי שסומליה ניתקה את קשריה עם קניה השכנה, אחרי שהאשימה אותה בהתערבות בענייניה הפנימיים לקראת הבחירות.

העצרת אתמול הייתה אמורה לחזק את התמיכה במוחמד בעיר המפולגת בין שני שבטים יריבים חזקים. א-שבאב קיבל אחריות על מתקפה דומה באותו באזור חודש מאי, שבה נהרג מנהיג מקומי. במשלחת האו"ם לסומליה גינו את המתקפה וקראו להעמיד לדין את האחראים.

זירת פיגוע במוגדישו, סומליה. 17 בנובמבר 2020. AP
סומליה נמצאת בתקופה פוליטית מתוחה. זירת פיגוע התאבדות במוגדישו, בחודש שעבר/AP

א-שבאב גורשו מהבירה מוגדישו ב-2011, אך הם עדיין שולטים בשטחים נרחבים באזור הכפרי במדינה באמצעות סחיטה באיומים וקשרים לקהילה העסקית. מאט בריידן, חוקר המתמחה בנעשה סומליה, אמר כי א-שבאב הגביר בעת האחרונה את מתקפותיו בעקבות יציאת הכוחות האמריקניים מהאזור.


מל"טים אמריקנים צפויים להמשיך לתקוף ולפעול בסומליה, גם לאחר יציאת החיילים האמריקניים. יציאת החיילים תשפיע בעיקר על הכוח הסומלי המיוחד דנב. "ללא השגחה, אפשר כבר לראות כיצד משתמשים בהם למטרות שאינן לוחמה בטרור, כמו עמידה בתור עבור ראש הממשלה. ועכשיו שניים מהמפקדים שלהם נהרגו", אמר בריידן.

למרות שא-שבאב נלחם בעיקר בגבולות סומליה, הארגון כבר הוציא לפועל מתקפות במזרח אפריקה ואף שואף לבצע מתקפות גם בארצות הברית. תובעים במנהטן הגישו השבוע אישום נגד צ'ולו אבדי עבדאללה, פעיל של א-שבאב בקניה, שתכנן להוציא לפועל מתקפה בסגנון פיגועי 11 בספטמבר כנגד עיר בארצות הברית. התובעים טענו כי עבדאללה נעצר בפיליפינים בעודו לומד כיצד לחטוף מטוס, זאת על מנת שיוכל להטיסו אל תוך בניין במדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully