וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

באופן חריג, מרקל זעמה. היה זה סימן ל"כישלון החורף" של הקורונה

17.12.2020 / 15:27

קנצלרית גרמניה נשאה נאום נסער שבו הזהירה מפני חג מולד קטלני, ובסופו של דבר נכנסה המדינה לסגר נוקשה. אחרי ההצלחה בגל הראשון, מרקל סופגת אש. "הסגר - גם בגלל הניהול הפוליטי של הקורונה"

בווידאו: מרקל מכריזה על סגר בגרמניה/צילום: רויטרס, עריכה: טל רזניק

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל הלמה על דוכן הנאומים בפרלמנט כשדחקה באזרחי גרמניה לצמצם את ההתקהלויות שלהם כדי לעצור את התפשטות הקורונה. בשלב מסוים, בנאום הנסער באופן חריג עבורה, היא אחזה את ידיה כאילו שהיא מתפללת. במקרים אחרים, היא נענעה באגרופה. תוך כדי, חלק מהמחוקקים הפריעו לה.

"אני רוצה לומר זאת: אם יהיה יותר מדי מגע בינינו לאורך חג המולד, ואחרי זה יתברר שזה היה חג המולד האחרונים עם הסבים והסבתות שלנו, אז פישלנו לגמרי ואסור לנו לפשל!", היא אמרה.

הבעת הרגשות החריגה של מרקל בנאומה בשבוע שעבר נתפס בעיני רבים כסימן לחוסר סבלנות לקשיים - שהפכו עכשיו לביקורת - שעמם היא מתמודדת בזמן שהיא מנסה לנווט את הכלכלה הגדולה ביותר באירופה מחוץ לגל השני.

מרקל, כימאית בהכשרתה, זכתה לשבחים על ניהול הגל הראשון של המגיפה, כשהכניסה את גרמניה לסגר מהיר והסירה את ההגבלות הרבה לפני מדינות אחרות, מה שהקל על הנזק הכלכלי. עם זאת, ממשלה ספגה אש לאחר ההתפרצות החדשה, אף שגרמניה עדיין במצב טוב יותר ממדינות אירופיות רבות אחרות והיא מוגבלת בשל הצורך לקבל את הסכמתם של מנהיגי 16 מדינות המחוז הפדרליים.

קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל בנאום בפרלמנט, 9 בדצמבר 2020. רויטרס
עדיין הפוליטיקאית הפופולרית בגרמניה. מרקל בנאומה בפרלמנט, בשבוע שעבר/רויטרס

אחרי חודשים של אזהרות המומחים מפני זינוק בתחלואה, גרמניה נכנסה אתמול לסגר מלא שאמור להימשך לפחות עד 10 בינואר. בזמן שהחנויות ובתי הספר נסגרו, מספר המתים קפץ ב-952, שיא יומי מאז פרוץ המגיפה.

ראש ממשלת בוואריה, מרקוס זודר, בעל בריתה של מרקל, אמר כי המצב "מחוץ לשליטה", ובדר שפיגל כינו את האסטרטגיה שלה "כישלון החורף". בבילד, העיתון הנפוץ ביותר, נכתב כי "האמת המרה היא שגרמניה נדרשה להיכנס לסגר לא רק בגלל הקורונה אלא גם בגלל הניהול הפוליטי של הקורונה".

הביקורת על מרקל בת ה-66 גברה אחרי שמדינות אחרות אישרו לשימוש את החיסון שפותח על ידי החברה הגרמנית BioNTech יחד עם פייזר האמריקנית, אך גרמניה תיאלץ להמתין עד ל-27 בדצמבר כמו יתר מדינות האיחוד האירופי.

"גרמניה איבדה חמישה שבועות עם החיסון. זה עלה בחיי אדם רבים", אמר רקל לוטרבך, אפדימיולוג וחבר במפלגה הסוציאל-דמוקרטית השותפה בקואליציה של מרקל. שר הבריאות ינס שפאן, זכה ללעג אחרי שאמר בתחילת נובמבר שיהיה קשה להסביר מדוע חיסון שפותח בגרמניה יאושר לשימוש במקום אחר.

ראש ממשלת סקסוניה, מיכאל קרסטשמר, אמר כי "לא הערכנו נכון את הווירוס הזה", אחרי שבעצמו הזהיר באוקטובר מפני "היסטריה". בסופו של דבר, הוא הטיל סגר על סקסוניה יומיים לפני יתר גרמניה.

מרכז חיסוני קורונה בעיר פרנקפורט, גרמניה, 17 בדצמבר 2020. רויטרס
מבצע החיסונים יחל בעוד עשרה ימים. מרכז חיסונים בפרנקפורט/רויטרס

לפי סקר שפורסם אתמול, 81% מהגרמנים סבורים שהיה צריך להטיל את ההגבלות מוקדם יותר, ורק 42% סברו ששיתוף הפעולה בין הממשל המרכזי של גרמניה לבין 16 מדינות המחוז הוא טוב. למרות הכול, הסקרים מראים שמרקל עודנה הפוליטיקאית הפופולרית ביותר בגרמניה, לקראת סוף כהונתה הרביעית והאחרונה בשנה הבאה.

בהשוואה למדינות אירופיות אחרות, המצב של גרמניה טוב יותר מאשר בצרפת, בריטניה, איטליה או ספרד, כשאוכלוסייתה גדולה יותר מאשר בכל יתר המדינות הללו. מספר המאובחנים במדינה הוא כ-1.38 מיליון ומספר המתים מתקרב ל-24 אלף. בצרפת, לעומת זאת, אובחנו שני מיליון מקרים, ובבריטניה כ-65 אלף מתים.

מרקל הבהירה כי היא לא מתכוונת להירתע מהביקורות. אחרי שסגר רך שהוטל בחודש שעבר, שהותיר את בתי הספר והחנויות פתוחים, התגלה פחות יעיל מהמצופה, עברה הממשלה להידוק ההגבלות. "יש צורך דחוף לפעולה", אמרה הקנצלרית בראשון.

פרשנים פוליטיים אומרים כי הצלחת גרמניה בגל הראשון תרמה לבעיות הנוכחיות של מרקל, משום שהן גרמו לשאננות בקרב מי שרצה לשוב לעבודה ועוררו התנגדות רבה להגבלות. פסיקות של בתי המשפט שהפכו הגבלות שונות, החל מסגירת ברים ואיסור על הפגנות, פגעו אף הן בהתלהבות לנקיטת צעדים פוליטיים. הממשלה אף נתקלה בהתנגדות לסגר נוקשה יותר מצד העסקים, למרות חבילת תמריצים של 130 מיליארד אירו שאושרה ביוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully