וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד הבריאות נערך לזירוז הרחבת מעגל המתחסנים. קופות החולים: חסנו את כולם

17.12.2020 / 6:30

המשרד פרסם את סדר הזכאים לקבלת חיסון נגד קורונה, אך בקופות מבקשים להתחיל מיד לחסן כל דורש כדי לחסוך במנות שתוקפן 5 ימים. במשרד הבריאות מסבירים כי הם מעוניינים לבחון תחילה את המבצע המורכב, ולהרחיבו בהמשך. "אין קבוצה חשובה יותר, צריך לתת עדיפות כלשהי"

בווידאו: אדלשטיין מזהיר שמי שמפיץ פייק ניוז עלול לגרום למוות של אנשים/צילום: ערוץ הכנסת

במשרד הבריאות פרסמו אמש (רביעי) את תעדוף הזכאים לקבל את החיסון לקורונה, אולם בארבע קופות החולים ביקשו מהמשרד להתחיל מיד בחיסון האוכלוסייה כולה, במטרה לעודד כמה שיותר אזרחים לעשות זאת וכדי לא לבזבז מנות שהתוקף שלהן הוא חמישה ימים בלבד.

בכירים במשרד הבריאות אמרו לוואלה! NEWS כי סביר להניח שההוראה לפתוח את החיסונים למעגלים נוספים תינתן מוקדם יותר ממה שחשבו, וכבר נערכים לכך. תחילה, במשרד רוצים לבחון שהלוגיסטיקה המורכבת של שינוע החיסון עובדת באופן מיטבי ואת מידת היענות של אוכלוסיית הסיכון, ורק לאחר מכן יוכלו לבחון את הקדמת השלב השני.

הקופות צופות שהשבוע הראשון לחיסונים בקהילה יהיה קריטי במיוחד בבחינת הזירוז של תהליך התעדופים. כרגע, אין מספיק חיסונים כדי לפתוח את האפשרות לכלל האוכלוסייה, אך בשבוע הקרוב ובשבוע הבא צפוי להגיע מלאי נוסף, כך שהאפשרות לצמצם את לוחות הזמנים בהחלט סבירה. לפי הסיכומים עם חברת פייזר, עד סוף החודש צפויים להגיע שני מיליון חיסונים לישראל. עיכובים והגעה לא רציפה יובילו להאטת התהליך כולו.

תעדוף המתחסנים לקורונה

  • שלב ראשון
  • אנשי הצוות בבתי החולים
  • אנשי הצוותים בקופות חולים, מרפאות פרטיות ומרפאות רופאי שיניים
  • צוותי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים
  • סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים, מד"א וארגוני הצלה
  • שלב שני
  • מבוגרים בגילאי 60 ומעלה ומטפליהם ואוכלוסיות בסיכון
  • קבוצות בחשיפה גבוהה כמו מורים, גננות, עובדים סוציאליים, אסירים וסוהרים
  • פתיחת החיסון לכלל האוכלוסייה תתבצע על פי תזמון קופות חולים

עוד בוואלה!

קבוצת סיכון, מורים ועו"סים: רשימת התעדוף המלאה של המתחסנים לקורונה

לכתבה המלאה
ענר אוטולונגי מקבל את החיסון הישראלי נגד קורונה בבי"ח הדסה עין כרם, 1 בנובמבר 2020. יונתן זינדל, פלאש 90
ייתכן שהאפשרות תיפתח לכלל האוכלוסייה מוקדם מהצפוי. חיסון בהדסה עין כרם/פלאש 90, יונתן זינדל

ד"ר בעז לב, ראש הצוות לטיפול במגיפות במשרד הבריאות וראש ועדת המומחים לחיסוני הקורונה, טען כי לא יהיה מחסור בחיסונים. "אנחנו צריכים לשמוח שאנחנו בין המדינות הראשונות שמתחסנות. לא מכיר אף רופא בסביבה שלי שיש לו ספק לגבי החיסון. אנחנו, כל חברי הוועדה, חושבים להתחסן יחד כדי להראות דוגמה אישית", אמר. "אנחנו רואים שבבריטניה, שהחלה לחסן ראשונה, יש היענות טובה, ומקווים שזה יגיע גם לכאן. כרגע אמנם אין מספיק חיסונים לכולם, אבל בשלב שנגיע לכלל האוכלוסייה יהיו פה מספיק חיסונים".

לדבריו, הוועדה תמשיך להתכנס לעתים קרובות כדי לבחון אם נוצרות תופעות לוואי לחיסון. "אנחנו עוקבים מקרוב אחרי המבצע ואם היו תופעות נפרסם אותם מיד", הבהיר. הכינוס הבא של הוועדה יעסוק באישור החיסון של חברת מודרנה, שצפויה לקבל את אישור ה-FDA ביום שישי הקרוב. "כשיהיו בארץ שני החיסונים יהיה ודאי די לכולם. אנחנו נתווה מי מקבל את החיסון של מודרנה ומי מקבל את החיסון של פייזר, זו לא תהיה תכנית כבקשתך. כרגע כולם מקבלים את פייזר".

לאט לאט להגביר

הוועדה שבראשה עומד ד"ר לב, המונה 27 רופאים ופרופסורים בכירים, נתנה קדימות לאוכלוסיות בסיכון גבוה, כגון הסובלים השמנת יתר, סוכרת או מחלות ריאה. הוועדה מצאה לנכון לתעדף גבוה גם את המטפלים של הקשישים בקהילה, ולא רק בבתי האבות, מכיוון שהם עלולים להיות מסוכנים במיוחד למטופלים שלהם.

הוא סיפר כי היו מעט מאוד חילוקי דעות בתוך הוועדה. "התעדוף התבצע מתוך הקשר בין גיל לתמותה מקורונה. בגילים מבוגרים יותר סובלים יותר מהמחלות שנקבעו אצלנו בעדיפות ראשונה. זה לא שקבוצה אחת יותר חשובה, אלא צריך לתת כלשהי עדיפות ואחר כך בהדרגה להרחיב".

"80 אלף חיסונים ביום לוקח כמה חודשים - זה לא זבנג וגמרנו", הסביר, וביקש להרגיע את החשש. "אין סיבה לפחד מהחיסון, גם לא מההשפעות לטווח ארוך. אני יותר מפחד מההשפעות ארוכות הטווח של הקורונה. זה לא יפגע בפוריות של נשים, דיברתי עם עשרות גניקולוגים".

ד״ר בעז לב- יו״ר הצוות לטיפול במגפות בתדרוך סקר סרולוגי בבני ברק, משל"ט קורונה, 19 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
"זו לא תהיה מי יקבל איזה חיסון, זו לא תהיה תכנית כבקשתך". ד"ר לב/ראובן קסטרו

על פי הוראת משרד הבריאות, בשלב הראשון יחוסנו סגלים רפואיים, כך שהראשונים יהיו הצוותים בבתי החולים ואחריהם הצוותים בקופות חולים, מרפאות פרטיות ומרפאות רופאי שיניים. מיד לאחר מכן יחוסנו צוותי בתי החולים הגריאטריים והפסיכיאטריים, והבאים בתור יהיו סטודנטים לסיעוד ורפואה בסבבים קליניים, מד"א וארגוני הצלה, מוסדות מגן אבות ואמהות ומוסדות רווחה לחוסים ומטפליהם.

בשלב השני, שיחל ביום רביעי, צפויים להתחסן מבוגרים בגילאי 60 ומעלה ומטפליהם ואוכלוסיות בסיכון. המחלות בסיכון הגבוה ביותר שיקבלו תעדוף יהיו, בין היתר, סוכרת, השמנת יתר חולנית, COPD, יתר לחץ דם, מטופלים עם דיכוי חיסוני, מושתלי איברים וחולים המטולוגיים. לאחר מכן יתחסנו קבוצות בחשיפה גבוהה כמו מורים, גננות, עובדים סוציאליים, ובתי סוהר - אסירים וסוהרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully