וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן: הסנקציות האמריקניות - מתקפה עוינת נגד טורקיה

16.12.2020 / 20:52

נשיא טורקיה זועם על העיצומים של ממשל טראמפ בעקבות עסקת הטילים עם רוסיה, וטען שהם נועדו לפגוע בזכויות ובתעשיות הצבאיות של ארצו: "כל בעיה תפתח בפנינו דלת לפתרון". באנקרה אמרו כי הם מקווים שממשל ביידן יחזור בו מ"טעות חמורה זו" במהרה

בווידאו: מקרון וארדואן בחילופי האשמות הדדיים/צילום: רויטרס, עריכה: עמית שמחה

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן אמר היום (רביעי) כי הסנקציות האמריקניות שהוטלו על טורקיה בעקבות רכישת מערכות ההגנה הרוסיות הן "התקפה עוינת" על זכויותיה הריבוניות ותעשיית הביטחון שלה, וכי המהלך נועד להיכשל. וושינגטון השיתה השבוע את סנקציות על מינהל תעשיית ההגנה של טורקיה, על העומד בראשה ועל שלושה עובדים נוספים בשל התנגדותה לרכישת מערכת ההגנה האווירית הרוסית S-400.

בתגובה פומבית ראשונה למהלך, אמר ארדואן כי טורקיה תתגבר על הבעיות הנובעות מהסנקציות. הוא הבטיח להגביר את המאמצים לביסוס תעשייה ביטחונית עצמאית, תוך שהוא מותח ביקורת על וושינגטון. "איזה סוג של ברית זו? איזו שותפות זו? החלטה זו היא מתקפה עוינת גלויה על הזכויות הריבוניות של ארצנו", אמר ארדואן בנאום ששודר בטלוויזיה. "המטרה האמיתית היא עצירת ההתקדמות שעשתה לאחרונה ארצנו בתעשייה הביטחונית ולהפוך אותנו שוב לתלותיים בהם (בארצות הברית). בוודאי שיהיו בעיות, אך כל בעיה תפתח בפנינו דלת לפתרון".

טורקיה טוענת שלא הייתה ברירה אלא לרכוש את מערכת ה-S-400, מכיוון שהיא לא הצליחה להשיג מערכות הגנה אווירית מבעלות בריתה בנאט"ו בתנאים מספקים. מנגד, וושינגטון אומרת כי טילי S-400 מהווים איום על חמקני F-35 ועל מערכות ההגנה הרחבות יותר של נאט"ו. טורקיה דוחה זאת ואומרת כי המערכות הרוסיות לא ישולבו בנאט"ו, שבה חברות שתי המדינות.

נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן בטקס באנקרה, 16 בדצמבר 2020. רויטרס
הציג מערכת הגנה מתוצרת טורקית. ארדואן, היום/רויטרס

ארדואן חזר היום על טענותיה של טורקיה ולפיהן לחשש האמריקני אין הצדקה טכנית. לדבריו, אנקרה יצרה קרוב לאלף חלקים עבור מטוסי ה-F-35, למרות שסולקה מהתכנית בשנה שעברה. טורקיה הייתה אמורה לרכוש גם יותר ממאה ממטוסי החמקן המתקדמים.

הסנקציות הוטלו בתקופה עדינה ביחסים הטעונים בין אנקרה לוושינגטון, לקראת תחילת כהונתו של הנשיא הנבחר הדמוקרטי ג'ו ביידן ב-20 בינואר, במקום הנשיא הרפובליקני היוצא דונלד טראמפ.

מנהל התקשורת של ארדואן, פהרטין אלטון, אמר כי הסנקציות יהיו נטל על ממשל ביידן, אך ציין כי אנקרה מאמינה שוושינגטון תחזור בה "מטעות חמורה זו ללא דיחוי". הוא הוסיף כי הסנקציות מציגות את וושינגטון כבעלת ברית לא אמינה בתוך נאט"ו. רוסיה ואיראן, שהתקרבו לטורקיה בשנים האחרונות, גינו אף הן את הסנקציות האמריקניות.

"משבר זה ייכנס לספרי ההיסטוריה ככישלון של הדיפלומטיה האמריקנית. עבור ארצות הברית, שבה אנו רואים כבעלת ברית חשובה. לחוות קהות חושים שכזו, למרות מאמצינו להגן על האינטרסים ההדדיים שלנו על בסיס שוויון, הוא הפסד עבורם", אמר לעיתון אקסם.

ארדואן אמר בשבוע שעבר כי ידון עם הממשל האמריקני במתיחות בין המדינות עם כניסת ביידן לבית הלבן. בסיום דבריו היום, חשף הנשיא תיעוד של מערכת הגנה מפני טילים חדשה שיוצרה על ידי טורקיה, +HISAR-A, שלדבריו התעכבה בשל אמברגו על חלק שטורקיה מייבאת. הוא לא אמר מאיזו מדינה טורקיה מייבאת אותו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully