וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב הטילה סנקציות על טורקיה בשל עסקת ה-S-400 עם רוסיה

העיצומים הושתו על סוכנות הרכש הצבאית הטורקית ובכירים בה, והם צפויים להעמיק את המשבר הכלכלי במדינה. בוושינגטון רואים במערכות סכנה לנאט"ו, אך באנקרה לא התקפלו במהלך החודשים האחרונים עד שטראמפ שוכנע לאחרונה. אנקרה: טעות חמורה. מוסקבה: מנוגד לחוק הבינלאומי

בווידאו: זוהה שיגור באזור הים השחור בטורקיה/צילום: רויטרס

ממשל טראמפ הטיל היום (שני) סנקציות על טורקיה בשל רכישת מערכות ההגנה האווירית הרוסיות S-400, בהמשך למתיחות ביחסים בין שתי המדינות החברות בנאט"ו. בוושינגטון הזהירו כי המערכות עלולות לסכן את הברית הצבאית, אך באנקרה דחו זאת על אף שכבר סולקו מתכנית פיתוח חמקני F-35 בשנה שעברה.

העיצומים הושתו על נשיאות תעשיות ההגנה של טורקיה, שהן סוכנות הרכש הצבאית שלה, על העומד בראשה אסמאעיל דמיר ועל שלושה בכירים אחרים. במסגרת העיצומים, הארבעה לא יורשו להיכנס לארצות הברית ונכסיהם בארצות הברית, אם יש כאלו, יוקפאו. בנוסף לכך, נאסרו רוב הרישיונות, ההלוואות והקרדיטים של סוכנות הרכש הצבאית של טורקיה.

טורקיה הזהירה כי היא תגיב על העיצומים האמריקניים, שאותם כינתה "טעות חמורה". הם מגיעים כחודש לפני חילופי השלטון וכניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן. רוסיה, שבעצמה נתונה לסנקציות אמריקניות נרחבות, אמרה הערב כי המהלך האמריקני מנוגד לחוק הבינלאומי.

משאית הנושאת חלקים ממערכת ההגנה האווירית S-400 בשדה התעופה הצבאי סמוך לאנקרה 27 באוגוסט 2019. AP
עלולה לסכן את מערכי נאט"ו. מערכת S-400 בטורקיה/AP

ארצות הברית וטורקיה היו חלוקות במשך השנים האחרונות על עמדותיהן ביחס לסכסוכים בסוריה, נגורנו-קרבאך, לוב ומזרח הים התיכון.

"ארצות הברית הבהירה לדרגים הבכירים ביותר בטורקיה ובהזדמנויות רבות שרכישת מערכת S-400 עלולה לסגן את הטכנולוגיה הצבאית ואנשי צבא של ארצות הברית ולספק מימון נוסף למגזר ההגנה של רוסיה, וכן גישה רוסית לכוחות המזוינים ותעשיית ההגנה של טורקיה", אמר שר החוץ מייק פומפאו בהצהרה. "למרות זאת, טורקיה המשיכה להמשיך קדימה עם הרכישה ולעשות ניסוי ב-S-400 חרף הזמינות של מערכות אלטרנטיביות ומשולבות בנאט"ו שיעמדו בצורכי ההגנה שלה".

הוא דחק בטורקיה לפתור במהירות את המשבר ובשיתוף פעולה עם ארצות הברית. הוא ציין כי וושינגטון רואה באנקרה "בעלת ברית חשובה" ורוצה להמשיך בשיתוף הפעולה בן כמה העשורים.

המהלך צפוי להחריף עוד יותר את המתיחות בין נשיא טורקיה רג'פ טייפ ארדואן למדינות המערב, ולפגוע בכלכלת טורקיה בתקופה שהיא סובלת מהאטה הקשורה להגבלות הקורונה ולאינפלציה דו-ספרתית. מוקדם יותר, אמר ארדואן כי האיומים בסנקציות מתסכלים. "אנחנו מצפים מארצות הברית, בעלת בריתנו בנאט"ו, לקבל תמיכה במאבק בארגוני טרור ובכוחות שיש להם תכניות באזור שלנו, ולא סנקציות", אמר ארדואן אחרי ישיבה של ממשלו.

נשיא ארה"ב טראמפ, נשיא טורקיה ארדואן ומנהיגים אחרים בסיום פסגת נאט"ו בלונדון, 4 בדצמבר 2019. רויטרס
דחה את עצת יועציו עד לאחרונה. טראמפ לצד ארדואן בפסגת נאט"ו בשנה שעברה/רויטרס

בכירים אמריקנים אמרו בשיחה עם כתבים כי העסקה, שנרקמה בשנה שעברה, וסירובה של אנקרה לבטל אותה לא השאירה לארצות הברית ברירה. גורמים המעורים בנושא אמרו לרויטרס כי טראמפ התנגד להטיל סנקציות על טורקיה בניגוד לעצת יועציו, עד שבימים האחרונים נתן אור ירוק לכך.

בתדרוך לכתבים, כריסטופר פורד, סגן שר החוץ לביטחון בינלאומי, אמר כי וושינגטון חיפשה פתרון אולם אנקרה דחתה את כל ההצעות. "זה לא צעד שלקחנו בקלות או במהירות", אמר.

בהודעת משרד החוץ של טורקיה נאמר כי הסנקציות הן "חסרות פשר" אחרי שלטענת אנקרה נדחתה הצעתה להקים קבוצת עבודה משותפת שוב ושוב. בהודעה נקראה וושינגטון לחזור בה מההחלטה "הלא צודקת" שתפגע ביחסים בין המדינות. הסנקציות עברו בחקיקה של הקונגרס בסוף השבוע, ויאושרו על ידי הנשיא היוצא דונלד טראמפ שדחה חודשים ארוכים את המהלך בשל יחסיו הטובים עם ארדואן.

בביקור שקיים פומפאו בטורקיה בחודש שעבר הוא לא נפגש במופגן עם אף בכיר רשמי בממשל, אחרי שבאוקטובר עשתה טורקיה ניסוי ראשון במערכת טילי הקרקע-אוויר הרוסית וזכתה לגינויים של הפנטגון. אנקרה טוענת כי היא פנתה לרוסיה משום שארצות הברית סירבה למכור לו מערכות פטריוט אמריקניות. היא אף סבורה שמדובר בצביעות, מאחר שיוון, החברה אף היא בנאט"ו, משתמשת בטילים מתוצרת רוסיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully