וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החשב הכללי: אם לא יאושר תקציב, ניאלץ להמשיך לקצץ בהוצאות משרדי הממשלה

תיקון החוק להגדלת תקציב המדינה הועבר לממשלה כבר לפני כשבוע וחצי ואישורו היה על סדר היום בישיבת הממשלה מחר, אך היא נדחתה בפעם השלישית השבוע. החשב רוטנברג הזהיר כי המשרדים יידרשו לקיצוץ של כמאה מיליארד שקלים אם המשבר יימשך וגם התקציב ל-2020 לא יעבור

בווידאו: נאומי הנשיא, נתניהו ולפיד בפתיחת מושב החורף של הכנסת/צילום: ערוץ הכנסת

החשב הכללי יהלי רוטנברג הזהיר היום (רביעי) שאם לא יאושר תקציב המדינה ל-2020 או תיקון החוק להגדלת התקציב, יחול צמצום נרחב במשרדי הממשלה מתחילת 2021. הממשלה הייתה אמורה לאשר את התיקון, שנועד לאפשר את המשך הפעילות התקינה עד להסכמה על תקציב המדינה, בישיבתה השבועית מחר, אולם היא נדחתה בפעם השלישית השבוע.

"בשל הסיכון הלא מבוטל שלא יאושר תקציב ל-2020 וגם לא יאושר תיקון החקיקה, קיים חשש ממשי שנעמוד בתחילת השנה במצב קשה, בו בסיס התקציב נמוך מאוד (תקציב 2019) ביחס לצרכי הממשלה, כשהחזר קרן החוב והוצאות התכנית הכלכלית להתמודדות עם נגיף הקורונה נכללים ו'נוגסים' ביתרת המימון המוקצית למשרדים", כתב רוטנברג במכתב דחוף למנהלים הכלליים ולחשבים במשרדי הממשלה.

לקריאת המסמך המלא

ראש הממשלה, בנימין נתניהו ושר הביטחון, ראש הממשלה החליפי בני גנץ במהלך פתיחת מושב החורף של הכנסת 
12 באוקטובר 2020. דוברות הכנסת - יניב נדב, אתר רשמי
המחלוקת עלולה להוביל לקיצוצים נרחבים. נתניהו וגנץ/אתר רשמי, דוברות הכנסת - יניב נדב

לדבריו של רוטנברג, תיקוני החקיקה הועברו לאישור הממשלה כבר ב-5 בדצמבר. אך ישיבת הממשלה שהייתה אמורה להתקיים במקור בשני נדחתה לרביעי, ואז נדחתה לחמישי, ולבסוף בוטלה, בגלל אי הסכמות על סדר היום. "לכן, בלית ברירה ובצער, אנו נאלצים לבצע מהלכי ריסון ולהחמיר את ההנחיות ביחס לאישור הוצאות במשרדי הממשלה", הודיע.

תזכיר חוק היסוד: משק המדינה, נועד להסדיר תפקוד תקין של הממשלה בשנה הבאה גם אם התקציב לשנת 2020 לא יאושר. זאת, על ידי ההסדרה של המשך השימוש בקופסאות הקורונה החוץ תקציביות ועל ידי הגדלת מסגרת התקציב ההמשכי מפחות מ-400 מיליארד שקל לכ-412 מיליארד.
 

רו״ח יהלי רוטנברג מונה לחשב הכללי במשרד האוצר. גלעד ארצי, אתר רשמי
"חשש ממשי שנעמוד בתחילת השנה במצב קשה". רוטנברג/אתר רשמי, גלעד ארצי

כוונת האוצר הייתה להיערך לתחילת השנה הבאה ללא תקציב מאושר ל-2020 ו-2021. במצב כזה, הממשלה אמורה להתנהל לפי הבסיס של התקציב האחרון שאושר, 2019, שעמד על 400 מיליארד שקל. אלא שסכום זה רחוק מלהיות מספיק, בעקבות הגידול הטבעי באוכלוסייה וגידול בהחזרי החוב הממשלתי שגדל השנה בגלל הוצאות הקורונה. גם השנה המשק התנהל לפי תקציב זה, וכיוון שזה לא הספיק התווספו לתקציב כ-11 מיליארד שקל הוצאות חריגות שאושרו על ידי ועדת הכספים בספטמבר.
 
במצב הנוכחי, סכום התקציב ההמשכי לשנה הבאה יהיה 315-310 מיליארד שקלים, מה שבפועל כמעט ישבית את התפקוד התקין של משרדי הממשלה. המשמעות היא שגובה הקיצוץ הרוחבי יהיה בסך של כמאה מיליארד שקלים בהשוואה לשנה הנוכחית, או כ-25%.

אם יאושר תזכיר החוק שהופץ להערות הציבור כבר לפני שבוע וחצי, סכום התקציב ההמשכי לשנה הבאה יהיה על בסיס הוצאות הממשלה בשנה האחרונה ויעמוד על 412 מיליארד שקל, זאת בנוסף לקופסאות הקורונה החוץ תקציביות בסך של כ-50 מיליארד שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully