וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקצינים שיקודמו והניצבים שיפרשו: מינוי המפכ"ל מטלטל את צמרת המשטרה

16.12.2020 / 16:41

אחרי ההכרזה על יעקב שבתאי כראש הארגון הבא, לאחר כשנתיים ללא מפכ"ל קבוע, צפויים הסמפכ"ל ומפקדי מחוזות תל אביב וירושלים לפרוש מתפקידם. המהלך יוביל לסבב מינויים נרחב במשטרה ולקידומי בכירים, כולל מינוי מפקד חדש למג"ב

בווידאו: המפכ"ל המיועד בבוקר שאחרי ההודעה על מינויו/צילום: שלומי גבאי

עם מינויו הצפוי של יעקב שבתאי למפכ"ל המשטרה, בכפוף לאישור הוועדה למינוי בכירים ואישור הממשלה, לפחות שלושה ניצבים צפויים לפרוש מתפקידם - כך מסתמן היום (רביעי). גורמים בכירים במשטרה אמרו בשיחה עם וואלה! NEWS כי לפי ההערכות, הסמפכ"ל אלון אסור, מפקד מחוז ת"א דוד ביתן ומפקד מחוז ירושלים דורון ידיד - שנחשב למועמד מוביל לתפקיד המפכ"ל - יעזבו את שורות הארגון בתקופה הקרובה. פרישת הניצבים צפויה להביא לסבב מינויים נרחב במשטרה וקידומים בכל הדרגות.

המינוי המסתמן אמור להוציא את משטרת ישראל מהקיפאון שאפף בשנתיים האחרונות את הארגון, שפעל ללא מפכ"ל קבוע. מציאות זו הביאה לכך שסבבי מינויים רבים לא יצאו אל הפועל, ולא מעט קצינים בדרגות הבכירות ובדרגות הביניים לא הצליחו להתקדם בתקופה הזו בתוך המשטרה, מה שהביא לחשש מפרישה של קצינים איכותיים שלא יראו אופק קידומי בארגון.

עם כניסתו ללשכת המפכ"ל, שבתאי יצטרך למנות מפקדי מחוזות חדשים במקום אלו שיפרשו, בנוסף, על שבתאי יהיה למנות סמפכ"ל חדש. אחד השמות שעלו הוא שמו של ניצב שמעון לביא, מפקד מחוז צפון שהיה אף הוא בין המועמדים למפכ"לות, ונחשב לכוכב עולה בפיקוד המשטרה.

מפקד משמר הגבול יעקב שבתאי. דוברות מג"ב, אתר רשמי
יחפש סגן חדש. המפכ"ל המיועד, יעקב שבתאי/אתר רשמי, דוברות מג"ב

מינוי נוסף שיעמוד על הפרק הוא מינוי מפקד חדש למשמר הגבול במקומו של שבתאי. בין השמות שעלו ניתן למצוא את ניצב אבשלום (אבשי) פלד, כיום ראש אגף ההדרכה במשטרה וסגן מפקד מג"ב לשעבר; תת-ניצב עוזי לוי שמכהן כיום כסגן מפקד מג"ב ונחשב לאחד מהקצינים האיכותיים והמנוסים במשמר הגבול, שבעבר גם שימש סגן מפקד הימ"מ; וכן תת-ניצב עימאד חסן, מפקד מג"ב ירושלים.

כעת, לאחר ההכרזה של אוחנה על שבתאי כמועמדו לתפקיד, הוועדה למינוי בכירים בשירות הציבורי צפויה להתכנס בשבועות הקרובים על מנת לדון במועמדתו - תהליך שעשוי לארוך כחודש. אם יצלח שבתאי את הוועדה, שבעבר כבר הביאה לפסילת שני מועמדים לתפקיד המפכ"ל, יובא המינוי לאישור הממשלה.

עוד בוואלה!

השחיתות השלטונית והשבת האמון: האתגרים שניצבים בפני המפכ"ל החדש

לכתבה המלאה
מפקד מחוז תל אביב במשטרת ישראל - ניצב דוד ביתן, 1 בפברואר 2018. ראובן קסטרו
יפרוש בקרוב. ביתן/ראובן קסטרו

שבתאי, בן 56, נשוי ואב לשלושה, התגייס לפני כ-30 שנה למשטרה כלוחם בימ"מ לאחר שהשתחרר מצה"ל כמפקד פלוגה בצנחנים. את עיקר דרכו הוא העביר בשורות משמר הגבול. עם כניסתו לתפקיד, בכפוף לאישור ועדת גולדברג למינוי בכירים בשירות הציבורי, יידרש גם להתמודד עם האתגרים הגדולים הניצבים בפני המשטרה הכחולה.

הוא נכנס לתפקידו בשעה שהמשטרה נאלצת להתמודד חדשות לבקרים עם טענות הנוגעות לאלימות משטרתית וחריגה מסמכויות, בדגש על ההפגנות המתנהלות נגד השחיתות השלטונית וראש הממשלה בנימין נתניהו, והתנהלות מול עצורים.

ניצב דורון ידיד מפקד מחוז ירושלים 
בסיום ההפגנה, 25 ביולי 2020. ראובן קסטרו
נחשב למועמד מוביל למפכ"לות. ידיד/ראובן קסטרו

באופן טבעי, המפכ"ל החדש יצטרך להתמודד עם סוגיית השחיתות השלטונית גם בממד החקירות. הריק שנוצר בהיעדר המינוי הקבוע עד כה, יחייב טיפול ממוקד בזירה הרגישה: שמירה על זכויות הנחקר, החשוד והעצור, דבר שלוקה בחסר במשטרה ועל שבתאי יהיה לשפר את המצב.

לסוגיות אלו נלווה מאמץ האכיפה הלאומי למניעת התפשטות נגיף הקורונה, בצד ירידת האמון הציבורי במשטרה. הארגון ספג לאחרונה ביקורת רבה על הידר אכיפה ואכיפה בררנית, במציאות בה ההנחיות שמועברות לציבור אינם מועברות בבהירות.

ניצב אלון אסור מפקד מחוז צפון ימונה לסגן המפקח הכללי של משטרת ישראל, 11 ביוני 2019. דוברות משטרת ישראל
סבב מינויים נרחב בפתח. אסור/דוברות משטרת ישראל

בהקשר זה, שבתאי יצטרך גם לבצע רפורמות עומק ושיפור בתהליכי האיתור, המיון והגיוס של שוטרים חדשים בדגש על טיפול אפקטיבי בעבירות משמעת בקרב שוטרים. עניין זה יפה גם לקצונה הבכירה ודרגות הביניים - דבר שלוקה היום בחסר. זאת, בצל הביקורת לפיה קצינים בכירים שסרחו מקבלים את הגנת המערכת, שלא אחת מטייחת, לעומת שוטרים זוטרים שמודחים מידית מהמשטרה. עוד יידרש המפכ"ל הנכנס להתמודד עם האלימות הגואה במגזר הערבי, ולהידרש לצמצום תאונות הדרכים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully