וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הם הגיעו לאיטליה כדי להושיט יד. החזרה לישראל כבר הופכת לבלתי נשכחת

18.12.2020 / 22:44

שקט עצוב במסדרונות וקשישים עם מחלות רקע שלא מטופלים קיבלו את פני משלחת הרופאים משיבא, שהגיעה לביה"ח במחוז פיימונטה כדי לעזור לצוותים המקומיים במאבק בקורונה. הקושי בעבודה המשותפת בימים הראשונים הפך לשיתוף פעולה מרגש. "מפתיע עד כמה הם סומכים עלינו"

בווידאו: איטליה שוקלת החמרת ההגבלות בכריסטמס/צילום: רויטרס

נגיף הקורונה היכה באיטליה באופן קשה ביותר. נכון ל-14 בדצמבר דווח בארץ המגף על כ-1.8 מיליון תושבים אשר חלו בנגיף ומעל 65 אלף מקרי מוות. במדינה חיים מעל ל-60 מיליון תושבים ומחוז פיימונטה שבקצה הצפוני שלה, סובל מתחלואה גבוהה - מעל 125 אלף נדבקים ולמעלה מ-7,100 מתים עד כה. הרבה למחוז שאוכלוסייתו מונה כ-4.3 מיליון תושבים. אליו הגיעה, בצל התחלואה העולה בארץ, משלחת של 21 אנשי רפואה, בניהם שישה רופאים, צוות אחיות וצוות לוגיסטי, מבית החולים שיבא בתל השומר. הם הגיעו ב-2 בדצמבר לפיימונטה, כדי לעזור לבית החולים "מיקלה פייטרו פררו" שבעיר ורדונו, שמתקשה לעמוד בעומס החולים מקורונה הבאים בשעריו.

"קשה להיות פה ולדעת שיש גל שלישי בארץ, אבל מאוד חשוב לעזור לארץ שיותר זקוקה לכך", אומר עמית שחם, אח במחלקה לרפואה דחופה בשיבא, ומספר שהמשלחת חיזקה את צוות בית החולים האיטלקי מבחינת כוח אדם, אך גם מבחינה מורלית.

משלחת רופאים לאיטליה לטיפול במאבק בקורונה | עמית אח במלרד. דוברות שיב"א, אתר רשמי
עמית שחם בבית החולים מיקלה פייטרו פררו/אתר רשמי, דוברות שיב"א

בעקבות קריסת הצוותים האיטלקיים תחת העומס, המשלחת, בראשות פרופ' אלחנן בר-און, הגיעה לפני שבועיים, ומקיימת ישיבות משותפות עם הצוות המקומי של בתי החולים, כדי לבחון מקרוב מה מצבם של המטופלים. "בית החולים הזה נפתח ביולי השנה ויש בו את כל הטכנולוגיות החדשניות ביותר. בגלל העומס של תחלואת הקורונה, כל בית החולים מוגדר בית חולים קורונה", מספר שחם.

שחם מתאר כי השוני בין המרכזי בין בתי החולים בארץ לאיטליה הוא השקט המוחלט השורר במסדרונות. "פה אין משפחות שמבקשות לדעת מה קורה עם היקירים שלהם", הוא אומר. "בארץ יש הנחיה מיוחדת שבמקרה מוות, המשפחה יכולה להיפרד מהקרובים במחלקת קורונה ואף יש ביקורי משפחות מפוקחים. כאן זה לא קיים ורואים שהחולים צריכים מאיתנו גם תמיכה נפשית שהמשפחה בדרך כלל נותנת".

פרופ' אלחנן בר-און, מנהל המרכז לרפואת אסונות במרכז הרפואי שיבא וראש משלחת הסיוע של שיבא לצפון איטליה. דוברות בית החולים שיבא, אתר רשמי
בראש המשלחת. פרופ' בר-און/אתר רשמי, דוברות בית החולים שיבא

"הגישה שלנו עדיין לא רצינית כמו שלהם"

וואלא אגברייה, אחות טיפול נמרץ כללי שיבא, סיפרה כי המשלחת החלה לעבוד מיד עם הגעתה לאיטליה. "הם נמצאים בסוף הגל השני שלהם. יש חששות כשאת רחוקה מהמשפחה ומהחברים, אבל עושים את מה שצריך לעשות. היה לנו חלון הזדמנויות בין הגל שני לגל השלישי, כשהייתה ירידה בתחלואה בארץ והיינו יכולים להושיט יד. בבית החולים רצו שנבוא בעיצומו של הגל השני שלנו, אבל המצב היה קשה ולא יכולנו לעזוב".

אגרבייה מתארת את הקשיים שהיו בעבודה המשותפת: "יש קושי בנוגע לשפה, צוותי הרפואה פה בקושי מדברים אנגלית, אבל בכל זאת הצלחנו ליצור קשר חברתי מחוץ לשעות עבודה". שוני נוסף הוא היחס של האוכלוסייה הכללית לקורונה. "האזרחים מתייחסים לקורונה ברצינות, כי רבים פה איבדו הרבה יקרים להם, ואצלנו פחות, ולכן הגישה שלנו עדיין לא רצינית כמו שלהם", היא אומרת, "לדוגמה, בחדר אוכל לכל אחד שולחן משלו, למרות שאוכלים בחלל משותף. לנו אין אישור לאכול איתם, אבל גם אנחנו, כמוהם, אוכלים כל אחד לבד על שולחן אחר".

"באיטליה כרגע אין סגר, אבל הכול נסגר בשעה 18:00 בערב", מתארת אגרבייה. "לא יוצא לנו להסתובב בעיר, אנחנו הולכים מהבית ישר לבית החולים ובחזרה. יש לנו אחות זיהומים מיוחדת שבודקת מה מותר לנו ומה אסור לנו, את כל ציוד המגן הבאנו מהארץ כדי להיות בטוחים".

משלחת רופאים לאיטליה לטיפול במאבק בקורונה | וואלא אחות טיפול נמרץ. דוברות שיב"א, אתר רשמי
"את כל ציוד המגן הבאנו מהארץ כדי להיות בטוחים". וואלא אגברייה/אתר רשמי, דוברות שיב"א

דוקטור אביתר חוברה, רופא בטיפול נמרץ ואב לחמש בנות, עובד יד ביד עם צוותי הטיפול נמרץ באיטליה. במקרה בזמן שהותו עם המשלחת, מצאו לאחד המטופלים שלו בארץ איבר להשתלה, שצפוי להציל את חייו: "יצאנו מהארץ כשהגל השלישי רק היה בחיתוליו ולא היה ברור לאן הוא הולך", מתאר חוברה. "כשהודיעו לנו שאיטליה נמצאת בעיצומו של הגל השני לא היה לנו ספק שצריך עזרה. כרגע הם עברו את השיא של הגל השני, אבל אני רואה את העזרה שלנו בשני דרכים - גיבוי לצוותים השחוקים כדי לתת להם אפשרות לחגוג את החגים עם המשפחות שלהם, וכמובן לטפל בחולים הקשים הרבים. בתי החולים שלהם והטיפולי נמרץ עדיין מלאים".

"התחלואה פה די דומה לזו שבארץ, מרביתם אנשים מבוגרים עם מחלות רקע, וגם שיטות הטיפול זהות", קובע חוברה. "בתי החולים קרסו בגל השני ולא יכלו לתת מענה לכולם, קשישים מעל גיל 70 עם מחלות רקע פשוט לא טופלו. זה היה קשה כי בארץ זה לא קורה, עכשיו זה קצת דעך ואנחנו מקבלים את כולם. באיטליה הבינו את הבעיה שלהם וגייסו צוותים והסבו מחלקות לטיפול נמרץ. חלק מההתגייסות הזו הייתה לפנות לעזרה גם מאיתנו".

"הם מתעניינים איך אנחנו מטפלים ואיך הדברים נעשים בישראל, הצלחנו לשנות אצלם כל מיני שיטות או גישות. לימדנו אותם איך למנוע פצעי לחץ לחולה ששוכב על הבטן, ודחפנו אותם לטיפול אקטיבי כמו בארץ, במסגרתו לוקחים יותר בדיקות דם ועורכים יותר צילומים".

מה למדת מהם?

"למדתי על קבלת פנים והכנסת אורחים. כבר אחרי שלושה ימים הם נותנו לנו עצמאות בשטח ואחריות על החולים. אנחנו ממש מנהלים את החולים והם ברקע. אם מישהו היה מגיע לישראל, היה לי הרבה יותר קשה לשחרר. הם קיבלו אותנו בצורה מאוד נחמדה - מפתיע אותי עד כמה הם סומכים עלינו".

משלחת רופאים לאיטליה לטיפול במאבק בקורונה 16 בדצמבר 2020. דוברות שיב"א, אתר רשמי
סיוע רפואי ומורלי. חברי המשלחת בבית החולים במחוז פיימונטה/אתר רשמי, דוברות שיב"א

בואה של משלחת הרופאים הישראלית נעשה בעידוד שגרירות ישראל באיטליה. "המחוז הזה חטף הכי הרבה בגל הראשון וחששנו שזה יגיע למרכז והדרום, לכן רצינו לבלום את התחלואה שם", מסביר שגריר ישראל באיטליה דרור אידר, מדוע דווקא מחוז פיימונטה קיבל את העזרה הישראלית, "הייתה אימה ובהלה גדולה, כי בתי החולים קורסים לגמרי. הגל השני יותר אלים מהגל הראשון והתפשט לכל המדינה".

"בגלל הגל השלישי בארץ, הבאנו משלחת עם מעט אנשים ולזמן קצר, אבל אני אומר תודה על מה שיש", מוסיף השגריר אידר, "המשלחת היא תוצאה של עבודה משותפת בין משרד החוץ, משרד הבריאות, משרד ראש הממשלה ובית החולים שיבא שנרתם לעבודה הקשה".

משלחת רופאים לאיטליה לטיפול במאבק בקורונה | שגריר ישראל באיטליה דרור אידר בהדלקת נרות חנוכה עם המשלחת. דוברות שיב"א, אתר רשמי
"ענף התיירות, שמועסקים בו גם יהודים רבים, קיבל מכה אנושה". שגריר ישראל באיטליה דרור אידר עם חברי המשלחת/אתר רשמי, דוברות שיב"א

אידר מספר כי הקהילה יהודית באיטליה נפגעה, הן מחינה בריאותית והן מבחינה תעסוקתית, אך לא בשונה מכולם. "השגרירות מתעניינת במיוחד בקהילות הקטנות במדינה, כי הן אלו שנפגעות הכי הרבה", הוא אומר. "ענף התיירות, שמועסקים בו גם יהודים רבים, הוא אחד ממוקדי התעסוקה הכי גדולים באיטליה והוא כמובן קיבל מכה אנושה - אין פרנסה ויש אבטלה רחבה. במקביל, בהתחלה, תיירים רבים הביאו איתם את הנגיף לתוך איטליה".

משלחת רופאים לאיטליה לטיפול במאבק בקורונה 16 בדצמבר 2020. דוברות שיב"א, אתר רשמי
"צוותי הרפואה פה בקושי מדברים אנגלית, אבל הצלחנו ליצור קשר חברתי מחוץ לשעות עבודה"/אתר רשמי, דוברות שיב"א

בית החולים שיבא חתם על המשך שיתוף פעולה עם בית החולים האיטלקי. בעוד שבישראל נערכים למבצע החיסונים, בינתיים איטליה לא מחסנת את אזרחיה. השגריר אידר סיפר כי איטליה חתמה עם חברת התרופות אסטרה זניקה, שנאלצה לחזור על השלב השלישי בניסוי שלה, לאחר שנמצאו טעויות במחקר. לפני מספר חודשים נחשבה אסטרה זניקה לחברה המובילה במרוץ, שלישראל לא היה הסכם איתה. שר החוץ איטלקי הבטיח לראש הממשלה נתניהו להפריש מנות חיסון כדי שישראל לא תהיה בחוסר. כעת, ישראל קיבלה מנות רבות של חיסוני פייזר, ובאיטליה מקווים שישראל תעזור לה בחזרה ותעניק לה מנות חיסון. לאחר קרוב לשבועיים בארץ המגף שבים הרופאים של שיבא לישראל, נתונים תחת הרושם העז של המסע. היד שהושיטו סייעה במקום אחד ולזמן קצר, אך אותם ימים בפיימונטה יישארו איתם ועם האיטלקים שבהם טיפלו ולצדם עבדו עוד ימים רבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully