וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינות העשירות אוגרות את חיסוני הקורונה, והעניות יתקשו להשיגם

ארגוני זכויות אדם אמרו כי המדינות העשירות רכשו מספיק מנות כדי לחסן את אזרחיהן שלוש פעמים, כשהן מייצגות רק 13% מאוכלוסיית העולם. לעומת זאת, בכ-70 מדינות עניות, רק אחד מכל עשרה יוכל להתחסן. "מיליארדי אנשים לא יקבלו חיסון יעיל ובטוח במשך השנים הקרובות"

בווידאו: ארה"ב החלה בהפצת חיסוני הקורונה של פייזר ברחבי המדינה/צילום: רויטרס

המדינות העשירות אוגרות מנות רבות של חיסוני קורונה, ואילו תושבי מדינות עניות יתקשו להשיג אחד כזה - כך הזהירה ברית החיסונים העממית, רשת של ארגוני זכויות אדם. לפיה, בכ-70 מדינות בעלות הכנסה נמוכה יוכלו לחסן רק אחד מכל עשרה אזרחים.

למרות הבטחות לספק את החיסונים לכל העולם, כולל יוזמה המכונה Covax שהצליחה להבטיח 700 מיליון מנות שיחולקו בקרב 92 מדינות עניות שהצטרפו אליה, הארגונים אומרים כי אין זה מספיק וכי על חברות התרופות לחלוק את הטכנולוגיה שלהן כדי להגדיל את יצור המנות.

הארגונים, בהם אמנסטי אינטרנשיונל ואוקספם, מצאו כי המדינות העשירות רכשו מספיק מנות כדי לחסן את האוכלוסייה שלהן שלוש פעמים, אם כל החיסונים יקבלו אישורים. קנדה, למשל, הזמינה מספיק מנות כדי לחסן כל אזרח שלה חמש פעמים. בנוסף לכך, בעוד שהמדינות העשירות מייצגות רק 14% מאוכלוסיית העולם, הן רכשו 53% מהחיסונים המבטיחים ביותר בשוק.

חיסון קורונה של פייזר בהמילטון, סקוטלנד, בריטניה, 14 בדצמבר 2020. רויטרס
מבצע החיסונים כבר בעיצומו. זריקת קורונה בהמילטון, סקוטלנד/רויטרס

"לאף אחד לא צריכה להישלל הזכות לקבל חיסון מציל חיים משום שהמדינה שבו הוא חי ענייה", אמרה אנה מריוט, מנהלת מדינות הבריאות באוקספם. "אבל עד שמשהו לא ישתנה דרמטית, מיליארדי אנשים בעולם לא יקבלו חיסון יעיל ובטוח לקוביד-19 במשך השנים הקרובות". לפי הארגונים, יצור המוני של החיסונים יכול להיעשות דרך שיתוף הטכנולוגיה עם ארגון הבריאות העולמי.

לפי הברית, 90% מהמנות שיוצרו עד כה בפייזר - שכבר קיבל אישור לשימוש בבריטניה, ארצות הברית ומדינות אחרות - ומודרנה, הממתינה לאישור דומה, נרכשו על ידי מדינות עשירות. אף שהחיסון שמפתחת החברה הבריטית אסטרהזניקה יחד עם אוניברסיטת אוקספורד יהיה זול וזמין יותר, וקל יותר לאחסון, הארגונים אמרו כי הוא יגיע לכל היותר רק ל-18% מאוכלוסיית העולם בשנה הבאה. לטענתם, "זו דוגמה לכך שחברה אחת לא יכולה לעמוד באספקה לכל העולם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully