וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חיילים אזרים ערפו ראשים של ארמנים: "ככה אנחנו נוקמים"

בגרדיאן אימתו את זהותם של שני תושבים מבוגרים שהוצאו להורג במהלך המלחמה בנגורנו-קרבאך אחרי שסירבו לעזוב את כפריהם הכבושים. ראשו של אחד מהם הוצב על בעל חיים מת. בבאקו פתחו בחקירה בחשד לפשעי מלחמה משני הצדדים, אך טרם עצרו חשודים בעריפת ראשים

בווידאו: אזרבייג'ן חגגה את הניצחון על ארמניה/צילום: רויטרס

כוחות של צבא אזרבייג'ן ערפו את ראשיהם של שני תושבים מבוגרים במהלך המלחמה בנגורנו-קרבאך - כך עולה מסרטונים שפורסמו ברשתות החברתיות, ואומתו בתחקיר של הגרדיאן לאחר שיחות עם תושבים, התומאות את הזיהויים של נציבות זכויות האדם של הממשל הארמני המקומי ושל שני עורכי דין ארמנים לזכויות אדם.

במהלך הסכסוך, שנמשך חודש וחצי, נהרגו אלפי אנשים משני הצדדים, והעדויות על מעשי זוועה ממשיכות לצוץ כחודש אחרי שהסכם שתיווכה רוסיה הוביל לעצירה כמעט מוחלטת של הלחימה. בסרטונים שפורסמו ברשתות ב-22 בנובמבר וב-3 בדצמבר נראו אנשי במדים של צבא אזרבייג'ן מחזיקים אדם ועורפים את ראשו עם סכין. אחד מהם שם את הראש הכרות על בעל חיים מת.

"ככה אנחנו משיגים נקמה - בעריפת ראשים", נשמע קול אחד שהיה מחוץ למצלמה. הוא זוהה בתור גנדי פטרוסיאן, בן 69, שעבר לעיירה מדטשן בסוף שנות ה-80 מאזרבייג'ן. תושבים סיפרו כי הוא חי לבדו בכפר וסירב לעזוב עם התקרבות הכוחות האזריים, וחזר בעצמו אחרי שאחד משכניו ניסה להסיע אותו משם.

חייל של צבא אזרבייג'ן שתועד עורף ראש של תושב בחבל נגורנו-קרבאך, דצמבר 2020. אתר רשמי, אתר רשמי
"הטראומה הזאת מובילה לרמות שנאה גבוהות יותר". חייל אזרי עורף ראש של תושב ארמני/אתר רשמי, אתר רשמי

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל קרא לארמניה ולאזרבייג'ן לחקור את הסרטונים שבהם מתועדים מקרים של עריפות ראש והשחתת גופות. הארגון השתמש בטכניקות אימות דיגיטליות כדי לאמת את מהימנות הסרטון, כמו גם את הרצח של איש משמר הגבול האזרי שגרונו שוסף במהלך הלחימה. בעוד ששני הצדדים היו מעורבים במעשים המהווים חשד לפשעי מלחמה, רוב הסרטונים העולים לרשתות מתעדים פגיעה בחיילים ואזרחים ארמנים על ידי הכוחות האזריים.

"ארמנים ואזרים צופים בסרטונים האלו לאורך כל היום, ובכל יום יש סרטון חדש ששולח גל חדש של מתקפה נגד הציבור ורגישות הציבור", אמרה טניה לוקשינה, חוקרת בארגון משמר זכויות האדם, שגיבש דוח נוקב על אלימות נגד שבויי מלחמה ארמנים, שפורסם מוקדם יותר החודש. "הטראומה הזאת מובילה לרמות שנאה גבוהות יותר", הוסיפה לוקשינה, שטענה כי זה מלבה את הסכסוך גם אחרי ההסכם שהנציח את ההישגים הטריטוריאליים האזרים.

מפה של נגורנו-קרבאך. מערכת וואלה! NEWS, מערכת וואלה!
מפת הסכסוך בנגורנו-קרבאך אחרי ההסכם/מערכת וואלה!, מערכת וואלה! NEWS

בסרטון אחר, שני חיילים עם מדים אזריים תועדו מצמידים לקרקע אדם מבוגר בסמוך לעץ. חייל אחר מעביר להם סכין, והם החלו לשסף את צווארו וראשו החל להיפרד מצווארו לקראת סיום הסרטון.

תושבים בכפר אזוח זיהו אותו בתור יורי אסריאן, בן 82, שסירב לעזוב את המקום ב-20 באוקטובר עם התקדמות הכוחות האזריים. התושבים אמרו כי ייתכן שהוא לא היה מודע למה שמתרחש. הידיעה על עריפת ראשו נחשפה רק עם פרסום סרטון בן 29 שניות בטלגרם בתחילת החודש. הכפר נמצא בשליטת באקו, שפתחה בחקירת פשעי מלחמה בחודש שעבר ועצרה השבוע שני חיילים על ביזוי גופות ושני חיילים על הרס קברים. היא טרם פתחה בחקירת עריפת הראשים.

דובר מטעם נציבות זכויות האדם של מועצת אירופה אמר כי הם קיבלו את החומרים לידיהם ויפרסמו דוח רק לאחר שהנציבה תגיע לאזור בקרוב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully