וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אדמה חרוכה: תושבים ארמנים שרפו בתים לפני השתלטות אזרבייג'ן

15.11.2020 / 12:43

כחלק מהסכם שלום שגיבשה רוסיה לסיום את המלחמה בת ששת השבועות, שטחים בנגורנו-קרבאך יעברו לידי האזרים. חלק מהתושבים לא מונחים להשאיר להם דבר. "שיזדיינו, שיחיו כאן, נראה אם יצליחו", אמר לוחם ששרף את ביתו

בווידאו: המון זועם פרץ למבני ממשל בארמניה לאחר ההכרזה על הפסקת אש בנגורנו/צילום: רויטרס

כשהוא לבוש במדי צבא שבהם נלחם בכוחות האזריים לפני שבוע, ארסן הצית אש מתחת לשולחן חדר האוכל של אחותו בכפר הקטן צ'רקטר. בזמן שהלהבות התפשטו בעזרתם של חתיכות קרטון, הוא ניפץ עם כסא מעץ את חלונות הבית הקטן והשתמש בסדינים כדי להאיץ את השריפה. תוך זמן קצר, הבית בן הקומה אחת נשרף כולו.

"הם יהיו כאן כבר מחר בבוקר. האזרים. שיזדיינו. שיחיו כאן, נראה אם יצליחו", אמר אתמול ארסן מול הלהבות. בבית הסמוך, עלה עשן ממה שהיה עד לא מכבר הבית שלו.

התושבים הארמנים נוקטים מדיניות של אדמה חרוכה לקראת העברת שטחים בנגורנו-קרבאך לידי האזרים, כחלק מהסכם שלום שגיבשה רוסיה לסיום את המלחמה בת ששת השבועות. ההסכם עורר זעם רב בקרב ארמנים רבים, ואלפים דורשים את התפטרות ראש הממשלה ניקול פשיניאן.

הכפר, השוכן בהרים, שייך למחוז קלבג'ר האזרי, הגובל בנגורנו-קרבאך. המובלעת מוכרת על ידי הקהילה הבינלאומית כחלק מאזרבייג'ן, אך היא נשלטה על ידי בדלנים ארמנים מאז המלחמה בשנות ה-90. היום ישובו למקום האזרים.

בתים עולים באש בכפר צ'רקטר, נגורנו-קרבאך, 14 בנובמבר 2020. רויטרס
ההסכם קיבע את ההישגים של אזרבייג'ן. בית בכפר צ'רקטר עולה באש, אתמול/רויטרס

ארסן, בן 35, סירב למסור את שם משפחתו. לדבריו, הוא ותושבים ארמנים אחרים לא מעוניינים להשאיר שום דבר שימושי לאזרים. "הם יצטרכו לבנות את הבתים שלהם מאפס", אמר.

כתבים של רויטרס ראו שישה בתים, כמחצית מכלל הבתים בכפר, עולים אתמול הלהבות. תושב אחד, שסירב להזדהות, אמר כי הארמנים מפנים את כל מה שהם יכולים. משאיות סמוכות הועמסו ברהיטים.

כמה תושבים ארמנים הגיעו לבקר באזור אתמול, ככל הנראה בפעם האחרונה, והיו עדים לשריפת הכפר. אישה אחת צפתה בדמעות במחזה.

ארסן סיפר כי הוא שמע על ההסכם שנחתם מלוחמים אחרים. "הם התקשרו אליי ואמרו - לך הביתה וקח כל מה שאתה יכול. הם (האזרים) ייכנסו לאזור עד ה-15 (לנובמבר)", נזכר.

הוא ואשתו מתכננים לעבור עם ארבעת ילדיהם לארמניה ולשכור שם דירה. כשנשאל מדוע הוא ותושבים אחרים חוששים להישאר, הוא השיב שהם מפחדים על חייהם.

"אי-פעם ראית ארמנים ואזרים חיים יחד?", הוא אמר. "אנחנו משאירים את כל המצבות שם. התיאור חלום בלהות לא יספיק".

עוד בוואלה!

פוטין שרטט קו אדום לארדואן בהסכם לסיום המלחמה בנגורנו-קרבאך

לכתבה המלאה
בתים עולים באש בכפר צ'רקטר, נגורנו-קרבאך, 14 בנובמבר 2020. רויטרס
"אי-פעם ראית ארמנים ואזרים חיים יחד?"/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully