וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקלה לבעלי משכנתאות: בנק ישראל מבטל את מגבלת ריבית הפריים

המשמעות היא כי כעת שני שליש מהמשכנתה יכולה להיות צמודה לריבית פריים, הריבית הזולה ביותר במשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשקי בית מדי חודש, עם זאת מדובר בריבית המאופיינת בתנודתיות גבוהה. בנק ישראל: "צורך שמתחדד בתקופת משבר הקורונה"

בווידאו: מסיבת עיתונאים של בנק ישראל על הריבית/צילום: לעמ, עריכה: אסף דרורי

בנק ישראל החליט לבטל את המגבלה לפיה ניתן לקחת עד שליש מהמשכנתה בריבית פריים ולהסתפק בהגבלת הריבית המשתנה, הקובעת כי לפחות שליש מסך המשכנתה יינתן בריבית קבועה, ושני השלישים הנותרים ייבחרו על ידי הלווים ללא כל הגבלה.

המשמעות של המהלך היא כי כעת שני שליש מהמשכנתה יכולה להיות צמודה לריבית פריים, הריבית הזולה ביותר במשק. מדובר בחיסכון של מאות שקלים למשקי בית לחודש, עם זאת הסיכון ללווים יהיה גדול יותר, משום שמדובר בריבית המאופיינת בתנודתיות גבוהה. ריבית פריים היא ריבית בנק ישראל העומדת כיום על 0.1% בתוספת 1.5%.

מאז יוני 2011 ריבית פריים נמצאת במגמת ירידה מהרמה של 4.75% עד לרמתה הנוכחית של 1.6% בחודשים האחרונים. ניתן להניח כי בבנק ישראל לא צופים עליית הריבית בתקופה הקרובה, ולכן מעדיפים להקל על משקי בית על ידי הוזלת התשלום החודשי מתוך הבנה שהסיכוי שהריבית תעלה הוא נמוך יחסית.

בעשור האחרון נקט הפיקוח על הבנקים שורה של צעדים על מנת לייצב את שוק הדיור שהתאפיין בעליית מחירים חדה. על מנת לצנן מעט את הביקושים למשכנתאות וגם להוריד את הסיכון של הלווים, בין היתר קבע המפקח על הבנקים הגבלות על חלקה של ההלוואה לדיור בריבית משתנה מסך ההלוואה. ההגבלה הראשונה - חלקה של ההלוואה בריבית פריים לא יעלה על שליש מסך ההלוואה, והשנייה - חלקה הכולל של ההלוואה בריבית משתנה לא יעלה על שני שלישים מסך ההלוואה. כעת כאמור, המגבלה הראשונה תבוטל.

בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
"מהלך זה עשוי לתרום להוזלת תשלומי הריבית אותם משלמים הלווים". בנק ישראל (צילום: רויטרס)/רויטרס

בבנק ישראל הסבירו היום את ההחלטה: "לאור הניסיון הרב שנצבר במהלך השנים, ההתפתחויות שחלו בשוק הדיור, וניתוח ההשלכות האפשריות של עלייה בשיעורי הריבית על סיכון הלווים והסיכון בתיק האשראי לדיור, מצאנו כי ניתן להקל על לווים נוטלי משכנתאות ולאפשר לשחרר את מגבלת שליש הפריים, תוך שמירת האיזונים בין התועלת ללווים אגב, הגברת הגמישות בנטילת משכנתא לבין רמת הסיכון אליה נחשפים לווים אלה ורמת הסיכון בתיק האשראי לדיור במערכת הבנקאית. מהלך זה עשוי לתרום להוזלת תשלומי הריבית אותם משלמים הלווים - צורך שמתחדד בתקופת משבר הקורונה".

הדיונים על הנושא כללו גם שיח עם חברי הכנסת מיקי לוי, יאיר לפיד וד"ר שלמה קרעי. התיקון המוצע הופץ היום לוועדה המייעצת לענייני בנקאות, ולאחר דיון בהערותיה ובהערות הציבור, תגובש ההנחיה הסופית תוך מספר שבועות.

לדברי המפקח על הבנקים, יאיר אבידן, "לאור התנאים השוררים בשוק מצאנו לנכון להסיר את מגבלת הפריים בתמהיל המשכנתא, ובכך להקל על ציבור הלווים, תוך שמירת האיזונים הנדרשים ברמת הלווה וברמת המערכת הבנקאית. הצעד הנוכחי יקל על ציבור לוקחי המשכנתאות ויגדיל את מגוון אפשרויות המימון העומדות בפניהם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully