וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנק ישראל מפרסם מתווה חדש לדחיית הלוואות לעסקים קטנים

לפי המתווה, בעלי עסקים יוכלו לדחות את תשלומי החוב ולשלם רק את הריבית החודשית לתקופה של עד שנה כתלות בגובה ההלוואה. זכאים להצטרף: עסקים שהקפיאו הלוואות עד סוף השנה ושמחזור מכירותיהם ירד בלפחות 25% במשך 3 חודשים מאז מרץ. המתווה ייכנס לתוקף ב-1 בינואר

בווידאו: עסקים שבו לפעילות בניגוד להנחיות במחאה על מדיניות הממשלה/צילום: תמיר ברלקו

בנק ישראל הודיע היום (חמישי) על גיבוש מתווה למתן סיוע לעסקים קטנים וזעירים בפירעון הלוואות בעקבות משבר הקורונה. המתווה, שאומץ על ידי המערכת הבנקאית, מאפשר לבעלי עסקים קטנים לדחות את תשלומי הקרן ולשלם רק את הריבית החודשית לאורך חצי שנה עד שנה, כתלות בגובה ההלוואה. הוא צפוי להיכנס לתוקף החל מ-1 בינואר ועד סוף מרץ.

הזכאות להצטרפות למתווה תינתן לבעלי עסקים קטנים וזעירים שכבר הקפיאו הלוואות עד סוף השנה הנוכחית, ושהירידה במחזור המכירות שלהם בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד הייתה לפחות 25% במשך שלושה חודשים (לא בהכרח רציפים) בתקופה שבין חודשים מרץ-דצמבר 2020. בבנק ישראל אומרים כי דחייה זאת צפויה להביא להפחתת החיוב החודשי של הזכאים ביותר מ-70%.

המתווה החדש לדחיית תשלומים

  • דחיית תשלומי הקרן במקביל לתשלום הריבית
  • צפוי להיכנס לתוקף החל מינואר ועד סוף מרץ
  • צפוי להביא להפחתת החיוב החודשי בלמעלה מ-70%
  • הזכאים למתווה:
  • עסקים קטנים וזעירים שהקפיאו הלוואות עד סוף השנה
  • ירידה של לפחות 25% במחזור המחירות במשך 3 חודשים בין מרץ-דצמבר

עוד בוואלה!

בנק ישראל: מערך החופשות במערכת החינוך עולה לישראל מיליארדים

לכתבה המלאה
בנק ישראל, ירושלים. רויטרס
החיוב החודשי ירד ביותר מ-70%. בנק ישראל/רויטרס

הדחייה תבוצע, ללא שיקול דעת הבנק, לתקופה לפי בחירת הלקוח של עד שנה בהלוואות בשווי של עד חצי מיליון שקלים, ולתקופה של עד חצי שנה (לבחירת הלקוח) בהלוואות מעל לרף זה. כמו כן, היא תבוצע ללא עמלות ובהתאם לשיעור הריבית המקורי של ההלוואה.

בין החודשים מרץ-נובמבר 2020 המערכת הבנקאית אישרה כ-181 אלף בקשות לדחיית תשלומי הלוואות לעסקים קטנים וזעירים, בסכום כולל של כשלושה מיליארד וחצי שקלים. בבנק ישראל מציינים כי במהלך החודשים האחרונים חזרו מרבית מעסקים הקטנים והזעירים לשלם את החזרי ההלוואות שדחו בתחילת המשבר. נכון לסוף אוקטובר, כ-60 אלף עסקים נמצאים בדחיית תשלומי הלוואות, שהסך הכולל שלהן הוא של כ-12 מיליארד שקלים.

עוד מציינים בבנק ישראל כי מתווה זה מציג את תנאי המינימום בדחיית תשלומי ההלוואות, וכל בנק רשאי להרחיבו לטובת בעלי העסקים הקטנים והזעירים ולבקשתם.

דחיית תשלומי עסקים קטנים וזעירים

  • 181 אלף בקשות - אושרו
  • 60 אלף עסקים - נמצאים בדחייה תשלומים
  • סך כל התשלומים שנדחו - 12 מיליארד שקל
הפגנה לציון 50 יום לקבורת העסקים הקטנים, הרצל 25 פינת יפו, ת"א, 25 באוקטובר 2020. ראובן קסטרו
המתווה מציג תנאי מינימום בדחיית תשלומי ההלוואות. הפגנת עסקים קטנים בתל אביב/ראובן קסטרו

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון, אמר כי "מתווה דחיית ההלוואות היה מהצעדים הכלכליים הראשונים שננקטו עם פרוץ המשבר, כדי לאפשר למי שנפגע לייצר גשר תזרימי ולסייע לצלוח את תקופת אי-הוודאות. דחיית תשלומי הלוואות סייע בזמן אמת לבתי עסק, שהכנסותיהם נפגעו במשבר לצמצם את הוצאותיהם החודשיות".

ירון הסביר כי המתווה מאפשר דחייה של החזרת ההלוואה במקביל לתשלום על חלקה. "בשונה מהמתווים הקודמים, הפעם מתאפשרת דחייה של חלק מהותי מההלוואה, בד בבד לחזרה לתשלום חלקי של ההלוואה ובכך חידוש הרכיב החיוני של תשלום שוטף בגין הלוואה", אמר.

הוא הדגיש כי השלב הנוכחי של המתווה "יוסיף לסייע לבתי העסק שניזוקו מהמשבר, גם לקראת תהליך ההתאוששות, האצת הפעילות העסקית והיציאה מהמשבר. המטרה כעת היא לייצר לבתי העסק את התנאים המיטביים להיערך בהתאם גם ליום שאחרי המשבר. דחייה זו תאפשר לבתי העסק המשך גישור עד לחזרתם לאיתנות פיננסית ויכולת החזר תשלומים מוגבר בשוך המשבר".

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון במהלך מסע"ת בנושא הריבית 22 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
"המטרה - לייצר לבתי העסק תנאים מיטביים ליום שאחרי המשבר". ירון/לשכת העיתונות הממשלתית

ירון סיכם ואמר כי "המתווה הנוסף מצטרף לשורה ארוכה של צעדי מדיניות שנקט בנק ישראל מתחילת המשבר, לצד הסיוע הממשלתי לעסקים ובכלל זה הקרנות בערבות המדינה, המהווים מעטפת רחבה שמסייעת לעסקים רבים להתמודד עם השלכות המשבר. אני מבקש לציין שוב את הירתמותה של המערכת הבנקאית לסיוע ללקוחותיה בזמנים מאתגרים אלו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully