וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדינות אירופה מחרימות פורום עסקים עם איראן בשל תליית העיתונאי

שגרירי צרפת, גרמניה, איטליה ואוסטריה הודיעו כי לא ישתתפו בכנס מקוון בעקבות הוצאתו להורג של רוחאללה זאם, שניהל ערוץ חדשות של האופוזיציה בטלגרם. בעקבות זאת, הפורום נדחה עד להודעה חדשה: "לא עסקים כרגיל". המתח בין אירופה לאיראן גובר בשל האצת תכנית הגרעין

בווידאו: משפט העיתונאי האיראני שהוצא להורג/צילום: רויטרס

ארבע מדינות אירופיות ביטלו את השתתפותן בפורום עסקים מקוון באיראן לאחר הוצאתו להורג של העיתונאי רוחאללה זאם. השגרירים שהודיעו על החרמת את הפורום שהיה אמור להיערך היום (שני) הם מצרפת, גרמניה, איטליה ואוסטריה, ובהמשך הודיעו המארגנים כי האירוע כולו נדחה.

תלייתו של זאם, שהואשם כי עודד אלימות בקבוצת הטלגרם שניהל, הגבירה את המתיחות בין מדינות אירופה לאיראן, שנסקה בתקופה האחרונה בשל האצת תכנית הגרעין האיראנית. העיתונאי קיבל מקלט בצרפת לאחר שתיעד הפגנות המוניות נגד המשטר באיראן ב-2017 בערוץ החדשות שלו, והוא פותה להגיע לעיראק, שם נחטף על ידי משמרות המהפכה בשנה שעברה.

צרפת אמרה כי ההוצאה להורג היא "ברברית ובלתי מקובלת", ומנוגדת להתחייבויות הבינלאומיות של איראן. האיחוד האירופי גינה אף הוא בחריפות את ההוצאה להורג, אך טהראן זימנה בתגובה לשיחת נזיפה את נציגי צרפת וגרמניה, הנשיאה התורנית של האיחוד האירופי.

לאחר מכן, הודיעה צרפת כי שגרירה באיראן לא ישתתף בפורום העסקים "אירופה-איראן", נוסף על שלושת השגרירים האחרים. בתחתית הציוץ של משרד החוץ של צרפת נכתב ההאשטג #לא עסקים כרגיל.

רוחאללה זאם, פעיל אופוזיציה גולה שנתפס על ידי משמרות המהפכה של איראן. AP
נחטף מעיראק לאיראן. רוחאללה זאם במהלך משפטו/AP

ביוני, בית המשפט קבע גזר דין מוות לזאם, והרשיע אותו ב"הפצת שחיתות על פני האדמה", אישום נפוץ במקרים של ריגול או ניסיון להדיח את הממשל.ביום שלישי אשרר בית המשפט העליון את עונש המוות. זאם ניהל ערוץ טלגרם ואת האתר "אמד ניוז", שצבר יותר ממיליון עוקבים, והשתמש בהם כדי להפיץ את זמני המחאה ומידע מביך על בכירים, בקריאת תיגר ישירה על שיטת המשטר התאוקרטית-שיעית.

זאם, בנו של מטיף שיעי שתמך ברפורמות במשטר, נמלט מאיראן וקיבל מקלט בצרפת. באוקטובר בשנה שעברה אמרו משמרות המהפכה כי הם לכדו את זאם "במבצע מורכב שכלל הונאה מודיעינית". הם לא פירטו היכן המבצע נערך, אך נור ניוז, סוכנות ידיעות המקורבת למשמרות המהפכה, דיווחה בשבוע שעבר כי הוא נעצר אחרי שהוא הגיע לעיראק בספטמבר 2019 ומשם הובא לאיראן. הוא אחד מכמה פעילי אופוזיציה גולים שחזרו לאיראן בשנה האחרונה בדרכים חשודות.

איראן האשימה את ארצות הברית, כמו את יריבתה האזורית ערב הסעודית ומתנגדי המשטר החיים בגלות, בליבוי המהומות שהחלו ב-2017 על רקע המצב הכלכלי. לפחות 21 בני אדם נהרגו אז, ואלפים נעצרו. הייתה זו המחאה האלימה ביותר שראתה איראן זה כמה עשורים, עד שהגיעה זו בשנה שעברה, שבמהלכה נהרגו מאות אנשים.

צרפת מודיעה על החרמת הכנס

ארגוני זכויות אדם גינו בחריפות את ההוצאה להורג. "אנחנו המומים ומזועזעים. הוצאתו להורג מהווה מכה קטלנית לחופש הביטוי באיראן ומראה עד כמה הרשויות באיראן מסוגלות להרחיק לכת בשימוש הברוטלי בטקטיקות הפחדה ודיכוי של מחאה", אמרה בתגובה דיאנה אלתאהווי, סגנית מנהלת אזור המזרח התיכון וצפון אפריקה באמנסטי אינטרנשיונל.

לדבריה, "אסור שהעולם ישתוק לנוכח המתקפות המחרידות של הרשויות באיראן על הזכות לחיים ועל הזכות לחופש הביטוי, שהחמירו לרמות חסרות תקדים. אנחנו קוראים לקהילה הבינלאומית, לרבות חברות מועצת זכויות האדם של האו"ם ומדינות האיחוד האירופי, לנקוט צעדים מיידיים כדי ללחוץ על איראן על מנת שתעצור את ההסלמה בשימוש בעונש המוות ככלי לדיכוי פוליטי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully