וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איראן תלתה את העיתונאי שעודד הפגנות נגד המשטר דרך טלגרם

12.12.2020 / 10:40

עבדאללה זאם בן ה-47 הוצא להורג חודשים ספורים אחרי שנכפה עליו לשוב מגלות מפריז. העיתונאי הורשע ב"הפצת שחיתות על פני האדמה", בעקבות ערוץ טלגרם ואתר עם יותר ממיליון עוקבים שבהם הפיץ מידע על המחאה ב-2017. צרפת גינתה בחריפות: "ברברי"

בווידאו: משפט העיתונאי האיראני שהוצא להורג/צילום: רויטרס

העיתונאי האיראני רוחאללה זאם, שהורשע במדינה בהסתה לאלימות בשל הפצת מידע על המחאות הכלכליות שפרצו במדינה ב-2017, הוצא להורג - כך הודיעו הבוקר (שבת) הרשויות במדינה. לפי הטלוויזיה הממלכתית באיראן, זאם בן ה-47 הוצא להורג בתלייה, כשנה וחצי אחרי שהופיע מחדש באיראן אחרי שככל הנראה פותה ונחטף על ידי משמרות המהפכה.

ביוני, בית המשפט קבע גזר דין מוות לזאם, והרשיע אותו ב"הפצת שחיתות על פני האדמה", אישום נפוץ במקרים של ריגול או ניסיון להדיח את הממשל.ביום שלישי אשרר בית המשפט העליון את עונש המוות. זאם ניהל ערוץ טלגרם ואת האתר "אמד ניוז", שצבר יותר ממיליון עוקבים, והשתמש בהם כדי להפיץ את זמני המחאה ומידע מביך על בכירים, בקריאת תיגר ישירה על שיטת המשטר התאוקרטית-שיעית.

"מנהל רשת אמד ניוז האנטי-מהפכנית נתלה הבוקר", דיווחה הטלוויזיה הרשמית. טלגרם סגרה מאז ההפגנות ההן את הערוץ בעקבות תלונות הממשל האיראני שעסקו בכך שהפיץ מידע על הכנת בקבוקי תבערה. לאחר מכן, הערוץ המשיך לפעול תחת שם אחר. זאם, שסיפר כי ברח מאיראן משום שהואשם באופן שקרי בשיתוף פעולה עם סוכנויות ביון זרות, הכחיש שעודד לאלימות בטלגרם.

רוחאללה זאם, פעיל אופוזיציה גולה שנתפס על ידי משמרות המהפכה של איראן. AP
שב לאיראן מסיבות שאינן ברורות. זאם/AP

זאם, בנו של מטיף שיעי שתמך ברפורמות במשטר, נמלט מאיראן וקיבל מקלט בצרפת. באוקטובר בשנה שעברה אמרו משמרות המהפכה כי הם לכדו את זאם "במבצע מורכב שכלל הונאה מודיעינית". הם לא פירטו היכן המבצע נערך, אך נור ניוז, סוכנות ידיעות המקורבת למשמרות המהפכה, דיווחה בשבוע שעבר כי הוא נעצר אחרי שהוא הגיע לעיראק בספטמבר 2019 ומשם הובא לאיראן. הוא אחד מכמה פעילי אופוזיציה גולים שחזרו לאיראן בשנה האחרונה בדרכים חשודות.

צרפת זעמה על הוצאתו להורג של זאם, שמנוגדת לטענתה להתחייבויות הבינלאומיות של טהראן. "אנו מגנים בצורה החדה ביותר את ההפרה החמורה הזו של חופש הביטוי וחופש העיתונות באיראן", נמסר בהודעת משרד החוץ, לאחר הדיווח על הוצאתו להורג של זאם בכלי התקשורת במדינה. "זהו מעשה ברברי ובלתי מקובל, הנוגד את התחייבויותיה הבינלאומיות של המדינה".

גם ארגון "עיתונאים ללא גבולות" וארגון זכויות האדם אמנסטי אינטרנשיונל גינו בחריפות את ההוצאה להורג של זאם.

איראן האשימה את ארצות הברית, כמו את יריבתה האזורית ערב הסעודית ומתנגדי המשטר החיים בגלות, בליבוי המהומות שהחלו ב-2017 על רקע המצב הכלכלי. לפחות 21 בני אדם נהרגו אז, ואלפים נעצרו. הייתה זו המחאה האלימה ביותר שראתה איראן זה כמה עשורים, עד שהגיעה זו בשנה שעברה, שבמהלכה נהרגו מאות אנשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully