וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עבודה בניגוד לנהלים ודוחות ללא סמכות: בכירות נגד מינהל הבטיחות והבריאות

תביעה שהגישו שתי עובדות נגד משרד העבודה וסגן מפקח העבודה הראשי מתארת התנהלות לקויה לכאורה במינהל. השתיים הצביעו על כשלים בגוף שנועד לצמצמם את מותם של מאות עובדים בשנה כתוצאה ממחלות תעסוקתיות. באחד המקרים, הן טוענות שנדרשו לאשר פעילות מעבדה בניגוד להנחיות

צילום: רוני כנפו, עריכה: ניר חן

שתי עובדות במשרד העבודה הגישו תביעה לבית הדין האזורי לעבודה בירושלים בשל התנהלות בעייתית לכאורה של גורמים במינהל הבטיחות והבריאות התעסוקתית, בהם סגן המפקח הראשי, אריק שמילוביץ'. מכתב התביעה עולה כי אותם גורמים נתנו הוראות שעלולות לפגוע בציבור, שנהלי המינהל עברו לעתים שינויים על ידי גורמים לא מקצועיים ושגורמים מוסמכים הודרו מתפקידיהם ופורסמו הודעות המטעות את הציבור.

התביעה מעלה סימני שאלה לגבי פעילות המינהל בתחום הבריאות התעסוקתית. על פי ההערכות, מאות עובדים מתים בשנה כתוצאה ממחלות תעסוקתיות, אולם בעוד שבתאונות הקשר בין הגורם לתוצאה הוא ברור, במחלות המקצוע הדבר אינו כה ברור ופשוט. לכן, לפי המתואר באתר משרד העבודה "חשוב לאבחן מחלות מקצוע דרך איתור עובדים שקיימת לגביהם אינדיקציה להתחלת נזק, כתוצאה מעבודתם ולהציע להם דרכים למניעת התפתחות המחלה".

"התנהלות הנתבעים מהווה פגיעה לא רק באנשי המעבדה ובתפקודה, אלא גם פגיעה חמורה, שיטתית ואף הרסנית בתחום בריאות העובדים, שגם כך סובל מהזנחה מתמשכת", ציין כתב התביעה. המינהל עובד תחת משרד העבודה, ועוסק בבטיחות ובבריאות במקומות העבודה. הוא פועל בין היתר למניעת מקרי תחלואה במקומות עבודה ולקידום סביבת עבודה בטוחה לעובדים.

משרד הרווחה, ירושלים. אין, אתר רשמי
"פגיעה חמורה בבריאות העובדים". משרד העבודה והרווחה בירושלים/אתר רשמי, אין

שתי התובעות הן ענת שולמן, מנהלת תחום בריאות תעסוקתית במינהל זה כשבע שנים, ורימה כהן, מנהלת מעבדת גהות, עובדת במשך 25 שנים במינהל. בתביעה שהוגשה בחודש אוגוסט על ידי עו"ד אילה הוניגמן, טוענות השתיים להתעמרות והתנהגות פוגענית, בעקבות התנגדותן לפעול בניגוד להנחיות והנהלים.

לדבריהן, חל שינוי בהתנהלות עם כניסתו של שמילוביץ' לתפקיד לפני שלוש שנים. הוא התחיל לדרוש "מהתובעות לבצע עוולות ומטלות העומדות בניגוד מוחלט לתקנות ולנהלים, תוך פוטנציאל פגיעה של ממש בציבור". לטענתן, מאחר שסירבו הן סובלות מיחס אגרסיבי ומשפיל וסמכויותיהן הועברו לאחרים.

בין היתר עלה מכתב התביעה כי שמילוביץ' דרש משולמן להסמיך מעבדה שפעלה בניגוד לתקנות ונהלים, זאת על אף שהשתיים דיווחו על הבעייתיות שבהחלטה. בנוסף לכך, הוא מנע מכהן לבצע דיגומים ובדיקות תחת סמכותה וכן נמנע מלהתייעץ עמה ועם הכפופים לה. "המינהל מפרסם הודעות המטעות את הציבור כגון חשיפת הציבור לויניל כלוריד שעלולה להיות מסוכנת בתעשייה".

מעבדת בדיקות הקורונה שהקימה חברת MyHeritage בית קודאק, פתח תקווה, 21 ביוני 2020. אלעד מלכה
בניגוד לתקנות ונהלים. מעבדת בדיקות קורונה/אלעד מלכה

עוד טוענת כהן בתביעה כי התבקשה לכתוב דוחות בתחום שאינה מוסמכת להם וכן כי נאסר עליה לפרסם עדכון שנתי של רמות מותרות לחשיפה, אלא רק למפקחי האזור. "איסור הפרסום פוגע באופן קשה במעסיקים, בעובדים ובמעבדות המוסמכות". לפי התביעה כהן אף הודרה מדיונים בנושאים שתחת סמכותה.

בתביעה צוין כי כהן פנתה בנושא למוטי אלישע, הממונה על זרוע העבודה, אך דבר לא השתנה. "התובעות סובלות מזה תקופה ארוכה מהתעמרות קשה וקיצונית מצד נתבע 2 שמילוביץ' שבאה לידי ביטוי בשלל התנהלויות ופגיעות מקצועיות ואישיות, באופן שחייהן במקום העבודה הפכו לסיוט של ממש. כל ניסיונותיהן של התובעות לפנות לקבלת סיוע מצד הנהלת נתבע 1 נפלו על אוזניים ערלות".

לצד זאת, הבהירו כי הן לא היחידות שסובלות מהתנהגות זו, ולתביעה צורף פרוטוקול מישיבה בהשתתפות פקחים נוספים וראש המינהל חזי שוורצמן, שהעלו טענות נגד שמילוביץ'. הן אף פנו למנכ"ל משרד העבודה בנושא. כעת הן מבקשות שבית הדין יקבע שההתנהלות כלפיהן היא התעמרות אסורה וכן דורשות פיצוי על סך 300 אלף שקלים לכל אחת מהן.

ממשרד העבודה והרווחה נמסר כי "הנושא נידון בבית הדין לענייני עבודה ועל כן אנו מנועים מלהתייחס לנושא. נדגיש כי מינהל הבטיחות פועל יחד עם עובדי המינהל לשיפור האקלים הבטיחותי וצמצום תאונות העבודה בכלל האתרים ומקומות העבודה ברחבי הארץ, והשיפור האדיר בנתוני הנפגעים לשנת 2020 מעידים על כך. אנו סמוכים ובטוחים כי הנושא יובהר במלואו בבית המשפט".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully