וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בקשה לתביעה ייצוגית נגד 5 רשויות: לא הנגישו כנדרש את אתרי האינטרנט

עודכן לאחרונה: 11.12.2020 / 9:23

איציק ועידו הם שני עיוורים שניסו להשיג מידע שפורסם באתרים - אך התקשו, זאת למרות שהם היו אמורים להיות מונגשים עד סוף 2017. אחד מהם הוא בעל עסק שלא יכול לגשת למכרזים בשל כך. "מניעת אפשרות לקבל שירות ציבורי, בשל הלקות ממנה הוא סובל"

קרדיט: משרד מבקר המדינה

בקשות לתביעה ייצוגית הוגשו לאחרונה נגד חמש רשויות מקומיות בטענה כי לא הנגישו כנדרש את אתרי האינטרנט שלהן. הבקשות הן לתביעות נגד העיריות צפת, אילת, רמת השרון ובת ים ומועצה מקומית אבן יהודה. על פי תקנות שוויון לאנשים עם מוגבלות, על האתרים להיות מונגשים עד סוף 2017.

את הבקשות הגישו איציק ארביב ועידו קרת, שני עיוורים שלא הצליחו לקבל מידע בנושאים שונים, אחרי שבחנו שורה של מסמכים שאמורים היו להיות מונגשים, בהם עלונים, מסמכי קול קורא, דוחות ונתוני ארנונה.

"מדובר אפוא באפליה קשה ופסולה", נטען בתביעה, שכן המידע המסופק באתרים נוגע לשירות ציבורי, לו זכאי כל תושב באופן שווה.

עוד נטען, כי לא מונו רכזי נגישות, כפי שנדרש בתקנות, ועל כן הם מבקשים כי בתי המשפט יורו לרשויות להנגיש את האתרים. בנוסף לכך, הם דורשים פיצוי של כ-2,000 שקלים.

נגישות תחנת רכבת בני ברק. ראובן קסטרו
"היום כשכולם עוברים לעבוד בדיגיטל, יש כאלה ששוכחים". הנגשה בתחנת רכבת/ראובן קסטרו

התובעים תיארו את העלבון שחשו בעקבות במקרה. "המשיבה מנעה את אפשרותו של המבקש לקבל מידע, ככל האדם, רק בשל העובדה שהוא סובל מעיוורון", נכתב בבקשה התביעה. "לאחר שהוא כשל מלעשות את הפעולות החיוניות המתוארות בתצהירו, הוא חש תחושה עמוקה של זלזול ואי אמפתיה ללקותו מצדה של המשיבה".

עוד נכתב, כי "אדם עם מוגבלות אשר משתמש בכלי עזר, אינו יכול להשלים תהליכים באתר האינטרנט של הנתבעת ונמנעת ממנו האפשרות לקבל את השירות הציבורי המסופק על ידי הנתבעת באופן שוויוני, זאת, רק בשל הלקות ממנה הוא סובל".

ארביב למשל, מספר כי כבעל עסק הוא רוצה לגשת למכרזים של רשויות ולא מצליח בשל הפער. "בהרבה מקרים אין לי את האפשרות לקבל את המידע הזה" הוא מספר. "אני צריך לנבור בתוך האתר ובסופו של דבר ב-90% מהמקרים אני לא יודע אם הצלחתי להגיע למה שרציתי".

הוא הוסיף כי הוא בעצמו מפתח מוצרים עבור אנשים הסובלים מלקות ראייה, אך "היום, כשכולם עוברים לעבוד בדיגיטל, אז יש כאלה ששוכחים".

sheen-shitof

פתרון טבעי

גבר, הגיע הזמן לשפר את התפקוד המיני ואת הזוגיות שלך

בשיתוף גברא

"אנחנו לא אוהבים תביעות ייצוגיות, אבל בלעדיהן זה לא קורה"

עו"ד יוסף חי אביעזיז, המייצג את התובעים, מסר כי "התקנות הללו תוקנו לפני שבע שנים ומאז עברו גלגולים רבים עד שלפני שלוש שנים הפכו לבעלות תוקף מחייב. דומה שעל אף חלוף הזמן, ועל אף שפנינו בפניה מקדימה לפני מספר חודשים, הצורך באכיפה אזרחית הוא אקוטי לצורך שמירה על זכויותיהם של אנשים עם מוגבלות. בדיוק מהסיבה הזו הוגשה התובענה הייצוגית. הגיעה העת, לאחר שנים רבות של דיבורים, שהפיצוי שפוסקים בתי המשפט בגין ההפרות הללו יהיו משמעותיים כדי שאלו יעמדו בהלימה לרוח המחוקק".

מטעם מועצת אבן יהודה נמסר כי "אתר המועצה נגיש על פי חוק הנגישות ובימים הקרובים אנו נשלים עוד מספר עדכוני מסמכים שנגישותם התעכבה עקב צורך בחתימה דיגיטלית על גביהם".

יו"ר עמותת נגישות ישראל, יובל וגנר, ציין כי "רוב הרשויות עשו תהליכי הנגשה של אתרים, אבל לא הקפידו ללכת עד הסוף כדי שיהיו נגישים באופן מלא, אלא ברוב המקרים זה נעשה באופן חלקי". לדבריו, "מצד אחד אנחנו לא אוהבים תביעות ייצוגיות אבל אנחנו רואים מצד שני שבלעדיהן זה לא קורה. כולם עשו משהו, אבל בסוף המבחן הוא מבחן המשתמש - כלומר האם בפועל אדם עם מוגבלות בידיים או בראייה או אדם שלא יכול לקרוא, יכול לגלוש באתר ולהשתמש במידע, כי זה מידע ציבורי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully