וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחת אבטחה כבדה: החלה העברת חיסוני הקורונה של פייזר בארה"ב

עודכן לאחרונה: 13.12.2020 / 19:32

לקראת תחילת מתן החיסונים הראשונים מחר, משאיות ראשונות עזבו את מפעל החברה במישיגן בדרכן לאתרי חלוקה במדינה. העובדים מחאו כפיים ושרקו עם העמסת המשלוח הראשון, שיצא לדרך בזמן שבו מספר המתים בארה"ב מתקרב ל-300 אלף

בווידאו: ארה"ב החלה בהפצת חיסוני הקורונה של פייזר ברחבי המדינה/צילום: רויטרס

משלוח ראשון של חיסוני הקורונה של פייזר יצא היום (ראשון) ממפעל של החברה במישיגן, והחל את מבצע החיסונים ההיסטורי בארצות הברית שמטרתו לבלום את המגיפה שגובה את חייהם של יותר מ-2,400 אמריקנים בכל יום.

עובדים עם מסיכות במפעל של פייזר החלו לארוז את המשלוחים הראשונים בקרח יבש, קצת אחרי השעה 6:30 לפי שעון ארצות הברית. הראשונות לצאת היו שלוש משאיות, שעזבו את המתקן שבמרכז מישיגן בשעה 8:29 בליווי של כלי רכב עם אנשי אבטחה חמושים.

בתהליך, שהחל מהיום יהפוך לשגרה, הסירו העובדים קרטונים בגודל של מגשי פיצה ממקפיא, שבו הוחזקו מנות החיסונים. הם שמו אותם בקופסאות קירור גדולות וכחולות, לפני שהן נארזו ותויגו במשאיות של שירות המשלוחים פדקס משם עברו החיסונים למטוסים של שירות הדואר האמריקני, שיעבירו את המשלוח יקר הערך למקומות שונים במדינה.

העובדים מחאו כפיים ושרקו עם העמסת המשלוח הראשון, שיצא לדרך בזמן שבו מספר המתים הכולל בארצות הברית מתקרב ל-300 אלף, בעוד שמספר הנדבקים והמאושפזים שובר שיאים מדי יום. המנות הראשונות יגיעו לבתי החולים כבר מחר, אך יידרשו כמה חודשים עד שרוב אזרחי ארצות הברית יוכלו להתחסן מפני הנגיף.

משאית של פדקס עם משלוח של חיסוני קורונה של פייזר אחרי שיצאה ממפעל בעיר פורטייג', מישיגן, 13 בדצמבר 2020. רויטרס
שיירת המשלוחים של חיסוני פייזר יוצאת מהמפעל במישיגן/רויטרס

הראשונים לקבל את החיסון, הניתן בשתי זריקות בהפרש של שלושה שבועות, יהיו הצוותים הרפואיים ודיירים מבוגרים בבתי אבות. היועץ הראשי למבצע "מהירות שיא" של הממשל האמריקני, ד"ר מונסף סלוואי, אמר היום כי יותר ממאה מיליון איש - כשליש מאוכלוסיית ארצות הברית - יוכלו להתחסן עד סוף מרץ.

ואולם, זה עדיין יהיה רחוק מחסינות עדר שתוכל לעצור את העברת הווירוס, כך שעטיית מסיכות ושמירת מרחק יהיו הכרחיות למשך חודשים נוספים כדי להשיג שליטה על ההתפרצות הקשה. חלק מהמודלים צופים כי מספר המתים יגיע לחצי מיליון עד שהחיסונים יהיו זמינים לכולם.

הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, שבניגוד לנשיא היוצא דונלד טראמפ הבטיח להקשיב לעצות המומחים, אמר כי יורה על עטיית מסיכות במבנים פדרליים ובתחבורה הציבורית כבר ביומו הראשון לתפקיד, בעוד קצת יותר מחודש.

במערכת הבריאות ינסו גם להתגבר על ההיסוס הרב בקרב האזרחים מפני החיסון החדש. רבים מהאמריקנים חוששים שמהירות השיא שבה פותח החיסון הגיעה על חשבון הבטיחות. לפי סקר של רויטרס, רק 61% מהנשאלים בארצות הברית הביעו נכונות להתחסן. "זה קריטי שרוב האמריקנים יחליטו ויסכימו לקבל את החיסון", אמר סלוואי. "אנחנו מאוד מודאגים מההיסוס שאנחנו רואים".

עובדי מפעל פייזר בעיר פורטייג', מישיגן, מוחאים כפיים עם שינוע המשלוח הראשון של חיסוני קורונה, 13 בדצמבר 2020. רויטרס
יום היסטורי. עובדים במפעל מוחאים כפיים עם העמסת המשלוח הראשון/רויטרס

על המאמץ הלוגיסטי העצום מקשה גם הצורך להעביר ולאחסן את החיסון בקור של 70 מעלות מתחת לאפס, הדורש כמות עצומה של קרב יבש או מקפיאים מיוחדים המסוגלים להגיע לקור קיצוני שכזה. סלוואי אמר כי הממשל מקווה להפיץ כ-40 מיליון חיסונים עד סוף החודש, כולל את אלו של מודרנה. ועדת מומחים חיצונית של ה-FDA תדון ביום חמישי ביעילות ובבטיחות של חיסון זה, ואם היא תתן אור ירוק כפי שקרה עם החיסון של פייזר בשבוע שעבר, אישור החירום צפוי להתקבל זמן קצר לאחר מכן.

על אף שהממשל הפדרלי מתאם את מאמצי הפצת החיסונים, למדינות יש את הסמכות להחליט מי יקבל את הזריקות הראשונות. המשלוחים הראשונים יגיעו למאות מוקדים בארצות הברית, כשמיליונים מצפים לקבל את החיסונים כדי לשוב לחייהם הרגילים נטולי החששות מהמחלה הקשה.

יעילות החיסון של פייזר ושותפתה הגרמנית BioNTech נמצאה יעילה במניעת המחלה בקרב 95% מהמשתתפים בניסוי הגדול שערכו. עדיין לא ברור אם הוא ימנע מהמחוסנים להעביר את הנגיף או להידבק בו. הוא קיבל אישור ביום שישי, בהמשך לצעדים דומים של בריטניה ושל קנדה, פחות משנה אחרי שאובחנו המקרים הראשונים בארצות הברית.

ב-FDA הגנו על ההליך, בעקבות ביקורת שהשמיע טראמפ. "לא הרגשנו בטוחים שניתן היה לעשות זאת שבוע קודם לכן", אמר ראש ה-FDA, סטיבן האן, בתגובה לטענותיו של הנשיא הרפובליקני. הוא ציין כי המינהל פעל בהתאם לתקנותויו וכי הוא חש "ביטחון רב" בהחלטות שקיבלה הסוכנות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully