וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליכוד מעכב את פיזור הכנסת - כדי להימנע מהפחתת תקציב הבחירות

13.12.2020 / 16:32

הכנסת צפויה להתפזר אוטומטית בשבוע הבא אם לא יושג פתרון למשבר התקציב. לפי גורמים בכחול לבן, הליכוד מעכב את קידום החוק לפיזור הכנסת, שיצמצם את מימון המפלגות ב-10% ויחיל שקיפות על פרסומים ברשת. בסביבת לוין דחו את הטענות: דורשים להגיע להסכמה רחבה על התאריך

בווידאו: גדעון סער ביום שחרי הודעת הפרישה מהליכוד/צילום: יותם רונן

בליכוד מעכבים את קידום חוק פיזור הכנסת כדי לבלום שני סעיפים מרכזיים שכחול לבן ניסתה לקדם באמצעותו - הפחתת מימון הבחירות וחובת שקיפות ברשתות החברתיות. אם יצליחו במהלך, הכנסת תתפזר אוטומטית ב-23 בדצמבר, הבחירות יתקיימו בתוך 90 ימים, מימון המפלגות יישאר ללא שינוי ולא תחול חובת שקיפות על פרסומים ברשתות.

ביום רביעי אישרה ועדת הכנסת את חוק הפיזור לקריאה ראשונה. ההצעה כללה גם הצעה של ח"כ רם שפע (כחול לבן) להפחית את מימון המפלגות בבחירות הקרובות ב-10%, מיחידת מימון העומדת היום על סך של מיליון ו-388 אלף שקלים. חברי הכנסת של הליכוד התנגדו לכך בוועדה. ח"כ עמית הלוי (הליכוד) אמר כי "מפלגה שתזכה ב-30 מנדטים ומעלה, ויש רק אחת כזו, תקבל פחות מימון, ומפלגה שתזכה עד 10 מנדטים תקבל יותר מימון". הוא טען כי "ההצעה מתאימה ותפורה למידות של כחול לבן".

כינוס מליאת הכנסת 9 בדצמבר 2020. דני שם טוב, דוברות הכנסת, אתר רשמי
לקראת פיזור. מליאת הכנסת/אתר רשמי, דני שם טוב, דוברות הכנסת

אבל לא רק ההצעה להפחתת המימון מטרידה את הליכוד. כחול לבן, בתמיכת שאר הסיעות באופוזיציה, ביקשה להחיל חובת שקיפות הקיימת על פרסום מודעות בעיתונים, גם על פרסומים במדיות החדשות השונות כגון אתרי אינטרנט, במדיה החברתית, מסרונים ועוד. לפי ההצעה, החובה תחול על פרסום שיבוצע בתשלום אבל לא תכלול תעמולה פרטית של אזרח פרטי שאינו יקבל תשלום בגין הפרסום, כדוגמת פוסט בפייסבוק. ההסדר יחול על בחירות לכנסת, לרשויות המקומיות וכן בפריימריז.

חלק מהניסיון לעכב את חוק הפיזור בא לידי ביטוי בהחלטת יו"ר הכנסת יריב לוין מהליכוד לקיים את ההצבעה בקריאה ראשונה ביום שלישי הקרוב במקום יממה קודם. ביום שלישי המליאה תסתיים בשעה 16:00 בשל חג החנוכה, ובכנסת מעריכים כי לוין הניח את ההצעה בסוף סדר היום, מתוך הנחה שייתכן ולא יספיקו לדון בו.

מהומה במליאת הכנסת לאחר אישור וביטול הקמת ועדה לחקירת פרשת הצוללות, 21 באוקטובר 2020. שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת, אתר רשמי
דחה את ההצבעה. יו"ר הכנסת לוין/אתר רשמי, שמוליק גרוסמן, דוברות הכנסת

מנגד, בסביבת לוין טוענים כי אין הסכמה רחבה של כל הסיעות על מועד הבחירות המוצע: ה-16 במרץ, ולכן הוא דורש קודם להגיע להסכמה רחבה יותר על התאריך.

למרות טענה זו, חברי הכנסת בליכוד לא התנגדו במהלך הדיונים בוועדה על תאריך בחירות זה, ולפי גורמים בכחול לבן, ח"כ לוין מנסה לעכב את קידום החוק כדי להגיע לפיזור אוטומטי של הכנסת ב-23 לדצמבר בחצות, וכך להמנע מהפחתת מימון הבחירות ומחובת שקיפות ברשתות החברתיות בבחירות. במצב כזה, תאריך הבחירות יידחה בשבוע בלבד מהתאריך המוצע, ואלה ייערכו ב-23 במרץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully