וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוצאת מהבידוד: העימות בין הודו לסין מחייב את בהוטן להיפתח לעולם

13.12.2020 / 14:30

בבירת הממלכה הבודהיסטית הקטנה שבהרי ההימלאיה אין רמזורים וטבק מחוץ לחוק, אך כינון יחסיה עם ישראל מבשר על המשך ההיפתחות שלה לעולם החיצון. כשהמתח בין שכנותיה הענקיות גובר, אין לה ברירה אלא למצוא ידידים נוספים בקהילה הבינלאומית

בווידאו: טקס החתימה על כינון היחסים בין ישראל לבוהטן/צילום: שגרירות ישראל בניו דלהי

בהוטן, הממלכה הבודהיסטית הקטנה שבהרי ההימלאיה שכוננה אתמול יחסים דיפלומטיים עם ישראל, הפכה לאחרונה לזירת התגוששות בין שתי שכנותיה העצומות - סין והודו. אחרי שנים של הסתגרות מהעולם החיצון, המדינה, שבה חיים פחות ממיליון איש, זקוקה לבעלי ברית בזירה הבינלאומית אחרי שלאחרונה האשימה את בייג'ינג בנגיסה בשטחה עם בניית כפר חדש בגבול בין המדינות.

"כינון היחסים הדיפלומטיים יצור אפיקים חדשים לשיתוף פעולה בין שתי המדינות בתחום ניהול מים, טכנולוגיה, משאבי אנוש, החקלאות ובתחומים אחרים בעלי תועלת הדדית", נכתב בהודעת משרד החוץ של בהוטן אחרי ההכרזה אתמול. היא אמנם הגיעה בהמשך לנורמליזציה של ישראל עם שורת מדינות ערביות, אך היא אינה קשורה ישירות לכך והיא תוצר של עבודה ממושכת בשנים האחרונות של משרד החוץ בירושלים.

מלך ומלכת בהוטן מגיעים לטקס ההכתרה של קיסר יפן בטוקיו, 22 באוקטובר 2019. AP
העביר שורת רפורמות דמוקרטיות. מלך בהוטן ומלכת בהוטן בטקס הכתרת קיסר יפן/AP

בעוד שהיא גאה בעצמאותה התרבותית והפוליטית, לבהוטן יש כבר יחסים דיפלומטיים עם 50 מדינות - אך לא עם אף אחת מחמש המעצמות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם, בהן ארצות הברית. היא הצטרפה רק ב-1971 לאו"ם ועד 2007 הייתה זו הודו שהובילה את מדיניות החוץ וההגנה שלה.

"ברצוני להודות לממלכת בהוטן ולשגריר ישראל בהודו על ההחלטה וההוצאה לפועל של כינון היחסים הדיפלומטיים המלאים עם ישראל", אמר אתמול שר החוץ גבי אשכנזי על כינון היחסים. "החלטה זו הינה אבן דרך בהעמקת קשרי ישראל במרחב אסיה. בשנים האחרונות נוהלו מגעים חשאיים בין המדינות, בהובלת משרד החוץ הישראלי, מתוך מטרה להקים יחסים רשמיים, והתקיימו ביקורים הדדיים של משלחות מישראל בטימפו, בירת בהוטן וכן מבהוטן בארץ".

מפה של בהוטן. -, אתר רשמי
בהוטן שוכנת בין סין להודו, הנאבקות על השפעה באזור/אתר רשמי, -

במשך עשרות שנים, בהוטן ניסתה להתגונן מפני נזקי הגלובליזציה. במקום למדוד את הצלחתה לפי תוצר גולמי, כמקובל בעולם, היא עושה זאת עם "מדד האושר". היא מקיימת כלכלה ירוקה ומקפידה מאוד להימנע מתיירות יתר. כל מי שמבקר בה בעונת השיא, צריך לשלם 250 דולר מדי יום. בבירה טהימפהו אין רמזורים, אסור למכור טבק, השימוש בטלוויזיה החל רק ב-1999 ותחרויות חץ וקשת הן ספורט לאומי. עם זאת, "ארץ דרקון הרעם" סובלת משחיתות, עוני, אבטלה גבוהה וכנופיות פשע.

בשנים האחרונות העביר המלך רפורמות דמוקרטיות, אחרי שבעבר הייתה בהוטן מונרכיה אבסולוטית. בשבוע שעבר אף אימץ הפרלמנט חוק המאפשר יחסים חד-מיניים כששינה את החוק האוסר על "יחסי מין לא טבעיים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully