וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פתיחת נציגויות וטיסות ישירות: עיקרי ההסכמות עם מרוקו

10.12.2020 / 21:26

המדינות צפויות לכונן יחסים דיפלומטיים מלאים ביניהן, ולקדם קשרים כלכליים. הסכמת רבאט הגיעה רק לאחר שארה"ב הכירה בריבונותה על סהרה המערבית. בכירים ישראלים ואמריקנים אומרים כי "עסקת סהרה תמורת נורמליזציה" היתה הנושא המרכזי בשיחה בין ראש המל"ל לשליח טראמפ

בווידאו: נתניהו מצהיר שההסכם עם מרוקו הוא "אור גדול לישראל לכבוד החנוכה"/צילום: לע"מ

ההסכמות בין ישראל ומרוקו, עליהן הוכרז היום (חמישי), כוללות חידוש מלא של היחסים הדיפלומטיים בין שתי המדינות. זאת, 20 שנה לאחר שנותקו.

מדבריהם הערב של ג'ארד קושנר, יועצו של נשיא ארצות הברית, ושל ראש הממשלה בנימין נתניהו, נראה כי הוסכם על פתיחת נציגויות דיפלומטיות בין שתי המדינות, ובהמשך גם שגרירויות, בתל אביב וברבאט. בתחום הכלכלי, הסכימה מרוקו לאפשר למטוסים של חברות תעופה ישראליות לעבור במרחב האווירי של מרוקו, כמו גם להפעלת טיסות ישירות בין שתי המדינות, וכן לקדם קשרים כלכליים בין המדינות.

הסכמת מרוקו לנורמליזציה הגיעה רק לאחר שארצות הברית הכירה רשמית בריבונות מרוקו בסהרה המערבית, דבר שעד כה לא נעשה בידי אף מדינה בעולם. האיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את מרוקו בנושא. לא ידוע אם במסגרת ההסכמות בין המדינות תתבקש גם ירושלים להכיר בריבונות באזור, שם ניטש סכסוך זה 45 שנה.

ראש הממשלה, בנימין נתניהו במהלך הצהרה בכותל 10 בדצמבר 2020. אמיל סלמן, אתר רשמי
נתניהו מברך על ההסכם, היום/אתר רשמי, אמיל סלמן

בהודעה שפרסמה הלשכה המלכותית במרוקו נמסר כי הנשיא האמריקני, דונלד טראמפ, אמר למלך בשיחת טלפון כי ארצות הברית תפתח קונסוליה בסהרה המערבית במטרה לקדם יחסים כלכליים ולעודד השקעות אמריקניות לרווחתם של תושבי האזור.

בתוך כך, בסוכנות רויטרס דווח כי ממשל טראמפ מקדם עסקה למכירת ארבעה מל"טים מתקדמים למרוקו, משמשים לסיור ואיסוף מודיעין. בכיר אמריקני המעורה בפרטים הכחיש כי יש קשר בין הדברים. "מדובר בעסקה שנדונה כבר חודשים ולא קשורה בשום צורה להודעה של היום. כלל לא בטוח שנצליח לאשר אותה בקונגרס לפני היציאה לפגרה בעוד כמה ימים", אמר הבכיר.

יודגש כי ההודעה של הנשיא היוצא על כינון היחסים בין מרוקו לבין ישראל מגיעה כחודש לפני כניסתו של ג'ו ביידן לבית הלבן, וטרם ברור אם הממשל החדש יתמוך בהכרה בסהרה המערבית כחלק ממרוקו.

עיקרי ההסכמות בין ישראל ומרוקו

  • חידוש היחסים הדיפלומטיים במלואם
  • פתיחת נציגויות בתל אביב וברבאט
  • טיסות ישירות בין המדינות ומעבר מטוסים ישראלים במרחב האווירי של מרוקו
  • קידום היחסים הכלכליים

ההכרה של ממשל טראמפ בסהרה המערבית כחלק משטחה הריבוני של מרוקו היא שינוי מדיניות אמריקני דרמטי והישג מדיני היסטורי עבור המרוקנים. עד 1975 הייתה הסהרה המערבית בשליטה ספרדית. כשהספרדים עזבו, מרוקו כבשה את השטח, גירשה חלק מהתושבים המקומיים שעברו למחנות פליטים והקימה התנחלויות שבהן יישבה יותר מ-100 אלף אזרחים מרוקנים. ב-1979 מרוקו סיפחה את הסהרה המערבית.

ב-45 שנות הסכסוך התרחשו בסהרה המערבית סבבי אלימות לצד סבבי משא ומתן, ללא התקדמות משמעותית. מרוקו מסרבת לתת עצמאות לסהרה המערבית ומסכימה רק לאוטונומיה. אף מדינה בעולם לא מכירה בכיבוש המרוקני, והאיחוד האירופי אף מגנה באופן קבוע את מרוקו בנושא.

באחרונה פרצו בסהרה המערבית קרבות בין כוחות צבא מרוקו למורדים מארגון הפוליסריו. במקביל, כמה מדינות ערביות ובהן איחוד האמירויות וירדן הודיעו על פתיחת קונסוליות בסהרה המערבית - לאות תמיכה בעמדת מרוקו.

מלך מרוקו, מוחמד השישי. AP
מלך מרוקו מוחמד השישי/AP

ישראל עודדה את ממשל טראמפ בשנים האחרונות לקדם עסקה של הכרה בסהרה המערבית בתמורה לנורמליזציה בין שתי המדינות. המגעים בנושא נוהלו בשנה האחרונה ישירות בין הבית הלבן לבין ממשלת מרוקו. בשבועות האחרונים עדכן הבית הלבן את לשכת ראש הממשלה בירושלים על פריצת דרך אפשרית.

לפני שבועיים ביקר בישראל השליח האמריקני אבי ברקוביץ' ונפגש עם היועץ לביטחון לאומי מאיר בן שבת. בכירים ישראלים ואמריקנים אומרים כי "עסקת סהרה תמורת נורמליזציה" היתה הנושא המרכזי בשיחה. בן-שבת עודד את ברקוביץ' לקדם את הנושא לפני עזיבת טראמפ את הבית הלבן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully